Wat is er nieuw

Wat voor alg is dit?

  • Onderwerp starter Onderwerp starter Erwin1992
  • Startdatum Startdatum
E

Erwin1992

Guest
Hallo allemaal,

Heeft iemand enig idee welke alg dit is:

awn3wjj3xEDtW1URxUhtmCxr6xx7BFq7.jpeg

awn3wjj3xEDtW1URxUhtmCxr6xx7BFq7.jpeg


Zoals de op foto te zien is, richt de alg zich met name op traag groeide planten.
 
Dit lijkt me eerder een laagje wat op het blad zit. Baardalg zijn toch een soort haren die vaak op de randen zitten?? Dit lijkt me eerder een smeerlaag als ik het zo zie.

http://www.aquascaping-blog.com/baardalg

Mij lijkt het eerder opstartalg of roetalg.
Kun je meer info over je bak geven zoals de waarden en het licht en hoe lang de bak draait??

Kun je de alg makkelijk wegwrijven??
 
Als het afneembaar is neig ik naar blauwalg.
Dat spul stinkt ook enigzins dus dat is direct een indicatie.
 
Inderdaad daarom dacht ik ook niet echt aan baardalg.
Ik voeg CO2 toe z'n 50 bellen per minuut. Verlichting brand z'n 11u per dag.

De bak draait al een paar jaar, maar heb laatst wat problemen met de filter gehad waardoor er wat rommel in het water is gekomen. Daardoor is het wat meer geworden volgens mij. Vreemde is dat het met carbo verdwijnt, alleen vind m'n vallisneria niet zo prettig dus doe ik het liever niet.

Waardes heb ik zo niet bij de hand, was dus ge�nteresseerd in wat jullie denken.
 
Lijkt mij gewoon BBA, in nederland hebben ze er 123 verschillende namen voor.
Uiteindelijk maakt het niet uit hoe heet het, oorzaak is CO2 tekort of CO2 schommelingen.
Je kan de planten behandelen met H2O2/Carbo/ETC of als je geduld hebt meer CO2 toevoegen en dan gaat het uiteindelijk weg 😛

Bellen per minuut zeggen niets, misschien is je systeem wel helemaal niet efficient?
Heb je genoeg stroming overal?
Welke diffuser? Welke filtratie? Waterwaarden?
 
Timmermans80 zei:
Als het afneembaar is neig ik naar blauwalg.
Dat spul stinkt ook enigzins dus dat is direct een indicatie.

Is niet afneembaar
 
Voor baardalg zijn diverse namen, dat klopt.
Op de bovenste foto vind ik het op de onderste bealgde bladeren eerder bruine alg lijken maar als je dan weer boven kijkt dan zie je wel die "haren" en lijkt het weer meer op baardalg.
Dus ik vind het persoonlijk wat lastig om te zien.
Gelet op het feit dat het niet vettig is en niet met de vinger is weg te wrijven zou ik dan ook gaan denken aan baardalg.

Zoals frank al zegt maakt het aantal bellen niets uit.
De waarden kunnen wel de oorzaak vaak verklaren dus zou toch handig zijn deze door te geven of te laten meten bij de lfs als je dit zelf niet kunt.

Het betreft een Rio125 en uit ervaring kan ik zeggen dat je daar vrij snel tekorten in kan krijgen dus ik zou om de vraag naar voeding te verminderen de verlichtingsduur naar 9 uur terugbrengen.
ook veel drijvers gebruiken verlaagt de vraag naar voeding.
Verder zou ik nagaan of er voldoende co2 aanwezig is en of de stroming goed is en of dat de filter goed functioneert.
 
In verband met die algennamen zijn onze Engelstalige collega's inderdaad veel effici�nter 😀

Wat jij hebt, is inderdaad baardalg, weliswaar ��n van de varianten. Baardalg komt namelijk in veel soorten voor: losstaande lange plukjes, een laagje zoals bij jou, korte haartjes op bladranden, ...

De kans is zeer groot dat het probleem ligt bij enerzijds een CO2-tekort en anderzijds onvoldoende / slechte stroming. Wat ik zou doen:

- CO2 wekelijks beetje per beetje (!) verhogen en je vissen in het oog houden
- EasyCarbo doseren samen met de CO2
- Eventueel lichtintensiteit beetje minderen indien mogelijk. Dit zorgt voor tragere groei, minder vraag naar voedingsstoffen en CO2 en bijgevolg verkleint het CO2-tekort

Ondertussen je filterwatten vervangen, checken of de stroming nog OK is in je aquarium (zeker waar de baardalg is) en eventueel een stromingspompje plaatsen.

De alg zal trouwens niet vanzelf verdwijnen, je moet hem manueel verwijderen. Het gemakkelijkste is gewoon kort snoeien, als de CO2 terug in orde is zullen de blaadjes snel terugkomen in gezonde vorm. Natuurlijk moet ��rst je CO2 in orde zijn voordat je begint met snoeien 🙂 Snoei ook niet t�veel maar om de paar weken een beetje, anders heeft dit teveel invloed op de biomassa en de stabiliteit van de bak.
 
Ik moet zeggen dat ik de korte variant dus niet kende van de baardalg.
Mij is destijds door de voormalige EI gids geleerd dat baardalg niet alleen door een co2 tekort kan ontstaan maar tevens door een ander voedingstekort. Veelal wel een co2 probleem maar het kan ook een ander tekort zijn.
Maar goed, zoals ik zeg is me dit gezegd door de oude Gids van het AF destijds en ik heb hier nog geen ervaring mee.
 
Dag John

Dat lijkt me zeker mogelijk. Van zodra ook maar 1 voedingsstof ontbreekt, stagneert de plantengroei, ook al is de rest in orde (Wet van Liebig). Dat tekort leidt quasi altijd tot algen.

Met de EI kun je wel al een hoop tekorten schrappen als mogelijke boosdoener, je w��t namelijk dat je al genoeg Fe, NO3, PO4, ... toevoegt. Blijft dan over: een CO2-tekort, eventueel veroorzaakt door teveel licht of slechte watercirculatie.

Groeten
Gilles
 
Dank voor de reacties.
Ik heb alles gemeten maar meet geen te kort in no3 of p04, zaten op 10 en 1 of 1,5.
Ik heb m'n CO2 nog een keer nagekeken en deze stond slechts op 36 bellen per minuut.

Als ik m'n kh en ph met elkaar gaat vergelijken is er inderdaad sprake van een te lage CO2 waarde.
Ik heb nu de CO2 opgeschroefd, en de vieze bladeren verwijderen (niet geheel bij de kleine plant)

Bak oogt nu al gezonder, ik ben benieuwd wat er gaat gebeuren 🙂
 
GillesF zei:
Dag John

Dat lijkt me zeker mogelijk. Van zodra ook maar 1 voedingsstof ontbreekt, stagneert de plantengroei, ook al is de rest in orde (Wet van Liebig). Dat tekort leidt quasi altijd tot algen.

Met de EI kun je wel al een hoop tekorten schrappen als mogelijke boosdoener, je w��t namelijk dat je al genoeg Fe, NO3, PO4, ... toevoegt. Blijft dan over: een CO2-tekort, eventueel veroorzaakt door teveel licht of slechte watercirculatie.

Groeten
Gilles

Gilles,
Je hebt gelijk dat bij de EI je een boel al kan schrappen. Volg je echter niet de EI dan zijn er meer mogelijkheden dan alleen de co2 😉.
 
AquaCafe
Help Users
  • No one is chatting at the moment.
      Chat Bot: Ice78 has left the room.
      Terug
      Bovenaan