wat voor alg is dit

P

petervermeij

Guest
Wie wat dit voor alg is en wat eraan te doen ?
432341pvermeij_0_85_camera_upload.jpg

226418pvermeij_0_85_camera_upload.jpg

546852pvermeij_0_85_camera_upload.jpg
 
Dat is penseelag. dat krijg je in de regel door een co2 tekort.
wat zijn je waarden en wat voor licht hangt erboven en hoeveel uur brandt dat??

De oorzaak kan zijn dat de plant in de bodem staat en de wortelstok mag niet in de bodem namelijk. nu kan hij wellicht niet goed groeien en dan krijg je algen hierop.
deze plant moet je eigenlijk opbinden op hout/steen.

Op de andere planten zit het niet??
 
Anubiassen Drijven normaal op het water. of op hout, wat John zegt.



Zoetwater algen

Penseel alg
Zwart Penseelalg
Zwart Penseelalg Groen Penseelalg
Groen Penseelalg

Er zijn twee algemene penseelalgen in het aquaria: zwart- en groen penseelalg. Deze soorten hebben allebij draden uit 1 aanhechtingspunt groeien. Zwart penseelalg heeft zwarte draden van 2 cm lang en groen penseelalg van heeft groene draden van 3 cm lang. Zwart penseelalg heeft
zijn draden in velden, hierom wordt het ook vaak pluisalg genoemd. Groen penseelalg vormt lange draden wat "penseelvormig" uitloopt, deze staan ver uit elkaar. Deze algen zijn van de famillie rode algen. De rode algen famillie kun je goed herkennen, bij aanraking van spiritus of methanol kleuren ze rood.

OORZAAK

Doordat planten bepaalde voedingsstoffen missen maar wel genoeg licht krijgen, maken de planten een overschot aan suiker. Suiker is het hoofdvoedsel van penseel alg, daarom komt het vooral op planten voor.


OPLOSSING

De beste manier op dit probleem te verhelpen is het toevoegen van algeneters. De Siamese algeneter(Epalzeorhynchus siamensis) is hier het meest geschikt voor. Deze vissen kunnen niet in in een aquarium kleiner dan 120 cm doch ze tussen de 12 en 15 cm worden. hiervoor kunnen andere algeneters voor gebruikt worden of handmatig verwijderen. Handmatig verwijderen is wel een tijdelijke oplossing. De aanhechtingspunten kunnen niet of zeer moeilijk verwijdert worden zonder de plant te beschadigen.

Er zijn middels tegen; Seachem Flourish excel. Dit is vloeibare CO2. Volg het gebruik goed op, Seachem producten zijn sterk geconcentreerd. Bij de eerste dosering of bij een grote waterverversing, gebruik dan 10 ml voor elke 80 liter water. Daarna dagelijks of om de dag 1 ml voor elke 40 liter water. Voor grotere aquaria, 1 dop = 5 ml. Ook Easy-life Easycarbo werk goed.Easy-Life EasyCarbo is een zeer krachtige en effectieve koolstofbron voor aquariumplanten. Een sterke groeiverbetering is na 1 tot 2 weken waar te nemen. Te gebruiken met of zonder CO2 toevoer. Algen hebben het veel moeilijker door de betere plantengroei.
 
Beste er uit te halen en in emmer water ,met easy carbo behandelen.
 
De groene noemt men hier dan vaak draadalg. Soms hebben we verschillende benamingen voor de alg.
De tip van Bertus kan prima werken.
Behandelen met carbo zou ik dus zeggen.
 
Bedankt voor de reactie voeg al co2 toe maar ga dit iets verhogen en ga ook easycarbon toevoegen zat ook op de andere planten maar dat is wat makkelijker te verwijderen hoop dat de planten dan ook wat harder gaan groeien geef nu 50 bellen co2 in een Rio 300 waterwaarden zijn
No 3 75
no 2 0
gh 14
kh 10
ph 7,2
co2 15
 
Ik zou de co2 verhogen naar zo n 25mg/L. Je hebt wel een vrij hoge no3 moet ik zeggen. Is hier een reden voor??
Je moet ook zorgen voor een goede stroming zodat de co2 overal goed komt.
 
Geen reden voorde no 3 ga ik ook naar beneden brengen.

Bedankt voor de reaktie

Gr peter
 
Ik denk dat je zeker meer bellen co2 moet geven om dit te verhogen.
 
Terug
Bovenaan