wat voor alg is dit?


F

Frans.

Guest
Ik heb van het een op andere moment deze alg in het aquarium:

kNtk0VHCmevHw00cKQGxKUnP25N49WvnPKYxIgBB2ocINuJZ-OlgXePnZk8Qw_-x___VoeUIRFt9Pdr5ZTx1mrM0RoBCftpUvtU7_QqTNxq65vzFZOz3-Js8Kqly9pl2g3D6nk_ck49F51s--A5Au0iEvH0UvgEB9GJNiUIFH3R70Baho9u25Z1uJubHH8DvPclRI9GHe54jbSa5TlmMAVSKIw5O0oKl8hVLdanwXxvvIBWfjKWutvKVwV-wABxhoyMJaD5gp6-loGP07zErl5K1REixsixSTRJ88-4nbIF_UJbwPIFI7KuWG-116KTRCsRO6m02Bh84L66uc3I2uPG0_3Ybw9uDapPRD4oAuFKeEyfIoV1ftgVhCJvRBCIlncBBu9KNDpEvElZsCdij2h_nhQZFi4zT5vMA8Sac5s5o3ZzsgaWIJOd0FS4sgWOEMih0ZPXCRGoenLqXJtZQnXFR3MYL10uL_ATUI_dgiiZjvLC-TS5ugl42UByqPlDcY8S3tcmlNSz1wxQdhwKRY8kvM_MfRzSwUqOi9-esTTDSF9LIVv80WwpGg3GlOXhtgjBKsvA7uw3cJ8y5-XjYheSgwGAhSuJqLqF9-OhNyOcbHT-Bo_9P=w1354-h760-no


in de water waardes is er niets verandert wat betreft nitraat of fosfaat,er zijn ook geen vissen bijgekomen.
mijn co2 is mooi constant en ik ververs regelmatig water.

het enige wat er bij gekomen is zijn een paar plantjes,onder andere het mos(zie je nog net rechts op de voorgrond)
zou het daarmee meegekomen zijn?
 
Ik kan helaas geen foto zien...
 
dat is raar,ik wel.
hij staat in mijn gmail foto`s moet ik daar nog beveiligingen instellen ofzo?
 
nu dan misschien:
7tnZ0K-Ko3UWGVG7IW2WEEa4AeGveiBe8EX6wQZpVLRIXcAQosxQhdCcgP5E2xmuURldlM4xrPS19K6huA=w1354-h760-no.jpg
 
Dat is blauwalg, overigens eigenlijk geen alg.
 
Kan dat met andere planten meegekomen zijn?
 
Cyanobacterieën ofwel blauwalg. Bij je misschien bezig geweest met je substraat? Een vervuild filter of te weinig nitraat kan ook als oorzaak aangemerkt worden. En hoe is het met je waterdistributie?
 
Dat weet ik niet maar bovenaan de afdeling 'algen' op dit forum staat 'het grote blauwalg forum', daar kan je vast veel vinden over de mogelijke oorzaken en remedies. Hoop dat je er snel weer af bent!
 
Duidelijk blauwalg. Wat zijn de waterwaarden en hoelang draait deze bak?
 
Het aquarium draait nu meer dan een jaar.
Ik gebruik de tetra strips om het water te meten,ik weet dat deze minder nauwkeurig zijn dan andere testen maar het is beter dan niets.

nitraat 0
nitriet 0,1
totale hardheid 11
carbonaathardheid 10
ph 7,5
chloor 0
koolstofdioxide 12
 
Blauwalg. Algen weghalen en voldoende verversen. Je hebt erg weinig nitraat... Redfield ratio zal wat van slag zijn... Wat is je fosfaat?
 
fosfaat zit niet in deze test
ik heb het een tijd geleden laten testen en weet nog dat die toen goed was,ben de exacte waarde vergeten helaas.
zal die test weer eens herhalen.
 
Ik heb het fosfaat mog getest,zit tussen de 1,5 en 2
Dat is waarschijnlijk te hoog,hoe krijg ik dat omlaag?
 
Water verversen :)

Fosfaat hars gebruiken kan ook (ijzerchloride) dat bindt fosfaat.

De nitraat en fosfaat moet een beetje in evenwicht zijn. 1 deel fosfaten op 16 nitraat. Overigens kunnen gebreken aan andere voedingsstoffen ook algen de kans geven, maar blauwalg is een typische hoog-fosfaatalg. Kalium sint soms ook tekort te zijn
 
Ik heb nu nitro van easy life,ga elke dag 1ml toevoegen,kijken of ik het op peil krijg
 
gewoon even uitrekenen hoeveel je nodig hebt en dan kun je dat wel in 1x toevoegen.
ik doe in mijn bak aan EI bemesting en na de wekelijkse waterwissel voeg ik 20/2 nitraat en fosfaat toe en de dag er op 1,5x de aanbevolen dosis profito.
had ook last van wat blauwalg, puntalg en draadalg maar sinds ik zo ben gaan bemesten overal vanaf.
 

Terug
Bovenaan