Wat voor alg oorzaak ? Oplossing?

J

Joey9411

Guest
Goede dag

Ik zit al een tijdje met een probleem van alg welke alg het is weet ik niet.
Volgens de aquarium winkel waar ik kom komt dit door verkeerd licht ik had een licht bak led waar heel vel alleen wit licht van kwam dit bleek niet goed tezijn.
Veder gebruik ik co2.
Maar veder blijf ik elke week deze alg afzuigen van de planten.
Ik hoop hier advies tekrijgen over dit probleem de mogelijke oorzaak en oplossing

Graag hoor ik van jullie
15564771088968925202547260531697.jpg
15564771365241059001318868743832.jpg
15564771527666501456168620499251.jpg
1556477167872792642431630897168.jpg
 
Dat is blauwalg en vaak een teken van overbelasting. Weet je de waterwaarden en kun je iets zeggen over je verversingsbeleid en de filter met wat je aan onderhoudt doet?
 
Water waardes weet ik nu niet precies ga morgen meten
Ik ver vers elke week 3 emmers van 12l uit het aquarium het filter is een jbl e1502 hier spoel ik de 2 bovenste filter uit in afgezogen aquarium water veder haal ik een stofzuiger over de bodem heen na nieuw water voeg ik bactoturbo toe en fishguard

Het is een 1 m bak van +/- 200l
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Blauwalg inderdaad, is eigenlijk geen alg maar een ongezonde bacterie.
zoek maar even op.

ik heb het toevallig zelf in mijn bak zitten, wel iets erger als bij jou.

Wat is je visbestand?

zolang je het hebt is het aan te raden om flinke waterwissels te doen, liefst meerdere keren per week en elke keer de blauwalg weghalen. ook is wat extra stroming aan te raden.

kijk waar de oorzaak van de blauwalg in zit, te veel verlichting? ergens een ophoping van vuil? rottend hout?
 
De water waarde gemeten met druppel testen
No3 10mg/l
No2 0mg/l
Fe 0.1mg/l deze is wel laag
Po4 0mg/l
Ph gemeten met digitale ph meter rond de 7
Visbestand
8 neon tetras
10 zwarte tetras
10 groene kleine tetra
10 x onbekende vis klein
+/- 20 crystal black zitten zo afentoe kleintjes bij
20+/- blue velvet
4 grondzoekers

1m Bak +/- 200l met externe pomp jbl e1502
Bak draaid nu sinds begin januari
 
Fe 0,1 kan genoeg zijn
Po4 moet wel omhoog
 
Oke ik zou dus po4 moeten gaan toevoegen? Maar zal dit ook een stap zijn tegen de blauwalg ?
 
Dat vermoed ik niet maar soms hangen veel factoren samen. Maar voor de planten is wel fosfaat nodig. In onze bakken staat het een vaak niet los van het ander.
 
Oke dan ga ik po4 toevoegen maar me waardes geven nixs aan van overbelasting of zie ik dit verkeerd ?

Wel heb ik 2 dagen geleden growcap toe gevoegd in het aquarium meschien even een paar dagen wachten en dan nog eens meten ?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
De bak draait rond de 3-4 maanden en je schrijft dat je er al een poosje last van hebt dus wellicht is het bij de opstartperiode al ontstaan. Daarbij kunnen onze setjes globaal meten maar niet alles is goed te meten wat inhoudt dat er best niet meetbare nh3/4 aanwezig is geweest bijvoorbeeld.
Ik zou de voeding op orde brengen en dagelijks deze alg afzuigen. Vaak komt het dan met een lange adem wel weer goed.
 
Oke ik ga me best doen bedankt voor de info en het meedenken !
 
Terug
Bovenaan