Wat voor beest is dit ???? Help !!


L

Lambiek

Guest
Hallo,
Vandaag ontdekte ik ineens een soort grijs/bruine wormachtige in mijn garnalen bak.
Wie kunt me vertellen wat het is?
Wie kan me vertellen of het kwaad kan?
Wie kan me vertellen of er nog meer in mijn bak moeten zitten?
Wie kan me vertellen hoe ik dit bestrijd ?

IMG_20150220_151844_zps6pwx5tca.gif


IMG_20150220_151117_zpsnwsoi4zp.gif



Alvast hartelijk dank voor het / de antwoorden. ;-)
Met vriendelijke groet ....Piet

P.S. Dat dunne gedeelte is zijn kop.
Met het dikke gedeelte zoog hij zich vast.
 
Hoe groot zijn ze en hebben ze een puntkop als ze op het raam kruipen??
Deze lijkt me groot voor planaria namelijk.
 
Hallo John,
Ik heb een filmpje er van gemaakt.
Je moet gewoon ENG BEEST aan klikken.
Daar zie je hoe hij beweegt.
Hij was uitgerekt ongeveer 3 cm.
Hij was 1/2 cm breed als hij in elkaar kroop.
Hij kwam uit de grond.
Ik zocht namelijk naar de oorzaak van mijn 3 dode garnalen en ineens zag ik dat beest tegen het raam onder de grond zitten.
Maar volgens mij had hij GEEN kop, ja net een puntje als een worm.
Met het dikke gedeelte zoog hij zich vast aan het raam, en het dunne gedeelte daar kwam hij mee naar voren.
Groetjes...Piet
 
Bedankt John (Seabalt )
Je hebt gelijk !!
Ik heb op google gekeken, en precies dezelfde staan daar en dat zijn bloedzuigers.
Hoe kom ik eraan?
Hoe kom ik er van af.
Alvast bedankt !!!
Groetjes .....Piet.
 
Ik heb ook bloedzuigertjes in mijn gezelschapsbak.. al jaren, zijn alleen iets ranker/kleiner dan deze.. De meeste hoef je helemaal niet bang voor te zijn, zullen zich heus niet aan de garnalen vergrijpen, zijn ze ook veel te traag voor. Voeden zich met voedingsresten/bladafval.
Meestal is dat dan ook de manier om ze te bestrijden/temmen.. zorgen dat je niet teveel troep in je bak hebt.. onderhoud op orde hebben dus.
Zolang je geen problemen ziet verder zou ik me er niet druk om maken.. als je er 1 uit kan vangen kun je dat doen.. zorg er wel voor dat je ze onbeschadigd pakt aangezien elke kleine deel van hun lichaam wat in de bak achterblijft weer uitgroeit tot een heel exemplaar ;)
Fascinerend is de natuur he? ;)
 
Hallo Mark,
Bedankt voor je antwoord.
Veel afval kan er nog niet liggen.
De bak is pas een paar weken oud.
Ik had hem eerst 6 weken ingedraaid en nu staat hij vanaf 11-02-2015 met garnalen.
Groetjes Piet
 
Tijdens de indraai krijg je ook pulp in je bak.. en waarschijnlijk is het beessie meegelift met plantjes..
Nogmaals, zou me er niet druk om maken.. de meeste 'ongedierte' is pas 'ongedierte' als het er teveel zijn ;)
 
Wel grappig; op de tweede foto lijkt het net een kikkervisje. Aan de linkerkant lijkt het net een kop met oogjes en de rechterkant is de staart.
Ik moest echt het filmpje bekijken om te zien dat het inderdaad om een bloedzuiger gaat.
 
Ik heb ooit een bloedzuiger van een galaxy/d. margaritatus af kunnen plukken (in de kweekbak)- de vis heeft het niet overleefd!
Dus *zo* onschuldig zijn ze niet.

Gewoon uit de bak plukken, in een wcpapiertje (lekker snel uitdrogen) en in de grijze zak ermee.

en inderdaad: al je m doormidden jast heb je er na een tijdje 2 / wat dat betreft zijn het fascinerende diertjes; maar niet leuk in een aquarium.
 

Terug
Bovenaan