Wat voor dimbare verlichting bij 3 meter bak.


maffie666

Well-known member
Lid geworden
30 december 2016
Berichten
563
Leeftijd
56
Ik w il een 300 lang 50 hoog 60 brede bak maken zonder lichtbak. Hoe verlicht ik dat dimbaar voor veeleisende planten.

Er komt ook nog een topic voor co2 over.
 
ligt nogal aan je budget, maar de Ledverlichting van Kessel is behoorlijk krachtig.
 
Alles hangt af van budget natuurlijk..
Kessils zijn heel mooi, daytime ook.
ADA heeft ook mooie lampen voor boven een open bak.
DIY kan je heel wat moois maken met makersleds heatsinks, heb ik ook gedaan.
Ecotech had dacht ik ook zoetwater lampen AI heeft ze sowieso.

Je zou eventueel ook nog met T5 buizen een lamp kunnen bouwen met dimbare EVSA, LED is geen verplichting als je dimbaar wilt natuurlijk
 
De antwoorden op dit topic wordt wel een dagje studeren denk ik. Ik neig dit lezende naar DIY omdat ik zomaar gok dat dat het goedkoopst maar ook het meest flexibel. Omdat dit een lange gezelschapsbak wordt kan ik ook nog het idee van veeleisende planten laten varen. Het gaat erom dat de botias moeten kunnen racen bij deze bak. Daar wil ik dus eigenlijk niet eens veeleisende planten in alleen heel erg stevige.. Mijn huidige ledbalkjes van onbekende kwaliteit zorgen sinds ze open staan voor volop groei bij de vallisneria javavaren en echinodorus. Ik heb wel geld maar alles wat ik van plan ben gaat al een hoop kosten
 
Ben zelf op de 250 bezig met daytime en dat loopt behoorlijk in de papieren kan ik je zeggen.
Buiten dat de dealers van daytime hier in NL nog al moeilijk doen als je boven de 170/2 meter profiel komt ( heeft met verzending te maken)
Groote voordeel van daytime dat het moduleer is heb je op een bepaalde plaats meer of minder licht nodig dan kan dat door het simpel weg laten of bij plaatsen van een module.
En gaat er 1 stuk dan hoe je niet de hele boel te vervangen zoal bij de meeste led licht het geval is.
 
Ongeacht of je het NU wel of niet wilt zou ik persoonlijk toch graag iets kiezen waarmee je de wat meer eisende planten kan voorzien in hun licht behoefte, al is het enkel om het future proof te maken
 
Ongeacht of je het NU wel of niet wilt zou ik persoonlijk toch graag iets kiezen waarmee je de wat meer eisende planten kan voorzien in hun licht behoefte, al is het enkel om het future proof te maken

Inderdaad een nuttige tip waar veel latere spijtbetuigingen mee voorkomen kunnen worden.
 
Ik w il een 300 lang 50 hoog 60 brede bak maken
Zo dan, dat is een beste slomp water, een goedkope en toch effectieve mannier om zo'n grote bak te verlichten is met Led breedstralers, die kan je mooi aan een houten balk/stam hangen.
Met een stuk of 7 a 8 van deze dingen zou je al een eind kunnen komen lijkt me, dan zit je rond de 20 lumen per liter en dat is voor de meeste planten wel voldoende.

je kan er ook 2 120 cm TL armaturen boven hangen, met daarin Led buizen.

 
Laatst bewerkt:
Ja ik ben nog in de filosofie modus. En ik wil die bak speciaal voor de botia En 2 kleine schooltjes vuurneon en danio dus.

Ik wil mijn club botia's dan uitbreiden van 8 naar 20 of zo.

Ik wil dat ze uit het water kunnen springen en ik wil ook het oppervlak goed kunnen zien en ook planten boven het oppervlak hebben.

Waarom ik trouwens over veeleisende planten spreek is een denkfout. Ik heb denk ik al 25 verschillende plantensoorten gehad en de enige planten die mijn botia's niet slopen tot nu toe zijn de bekende javavaren, vallisneria en echinodorus en mosselplant

Dat zijn planten die niet veel licht vragen hoewel ze het mijn elders beschreven setup wel stukken beter doen sinds ik die leds open heb gedraaid.

Dus voor die lange botia bak lijkt me die balk met breedstraler wel een hele mooie mooie cheape optie
Er werd hierboven over toekomst gesproken: mijn botia's kunnen 17 jaar worden als ik me niet vergis. Zo oud wordt een aquarium vaak niet eens.

Ik kan de verlichting voor veeleisende planten mogelijk beter in de polypterus delhezi of senegalus bak die ik ook op mijn verlanglijstje heb. Die vissen zijn een stuk rustiger dan een kudde botia's. Maar hebben trouwens ook graag niet al te veel licht net als de botia's en de danios.

Mijn 3e aquarium zou het brak water paludarium zijn voor de krabben maar daar weet ik ook niet of veeleisende planten echt een optie zijn gezien het brakke water en de krabben. De krabben hebben iig een rode lotus en 2 annubias tot de laatste vezel opgeknaagd. Rest eten ze alleen maar wortels en hout zo te zien. En voer uiteraard.
 
Ik heb mijn bak wensen veranderd ik wil 200x 60 hoog x 60 diep.

Ik vraag me af dat is best breed. Zou ik daar 2 van die breedstralers boven kunnen hangen en dan de planten plaatsen onder die lampen en op plekken waar minder licht komt minder of geen planten maar alleen hardscape. Of slaat dit nergens op.

Mij lijkt het juist logisch en ook wel esthetisch verantwoord.

2e vraag bestaan er breedstralers die goedkoop zijn en toch goed zijn voor de plantjes, dimbaar, maar dus wel echt ruim voldoende zodat daarover geen discussie mogelijk is, en daarnaast een prettig ogend aquariumlicht geven.
 
Doel blijft uiteraard het optimaal kunnen rondspetteren en spatteren der botias.
 
Ik heb mijn bak wensen veranderd ik wil 200x 60 hoog x 60 diep.

Ik vraag me af dat is best breed. Zou ik daar 2 van die breedstralers boven kunnen hangen en dan de planten plaatsen onder die lampen en op plekken waar minder licht komt minder of geen planten maar alleen hardscape. Of slaat dit nergens op.

Mij lijkt het juist logisch en ook wel esthetisch verantwoord.

2e vraag bestaan er breedstralers die goedkoop zijn en toch goed zijn voor de plantjes, dimbaar, maar dus wel echt ruim voldoende zodat daarover geen discussie mogelijk is, en daarnaast een prettig ogend aquariumlicht geven.
Hangt er ook een beetje van af hoe handig je zelf bent.
De led chips zelf zijn ook los te koop namelijk, en die kan je dan weer aansluiten op een dimbare driver.
“Normaliter” hangen mensen de bouwlampen op aan een beweegbaar iets waardoor ze de intensiteit op de bodem kunnen regelen door de lampen omhoog of omlaag te bewegen.
De enige “dimbare” bouwlampen die ik ken zijn van Chinese makelij met een IR afstandsbediening of hebben knoppen op de lamp zelf.
 
Ik neem aan dat je je er wel goed van bewust bent dat de vaste kosten van zo n grote bak veel hoger liggen dan met je huidige bak ;)
 
Ik neem aan dat je je er wel goed van bewust bent dat de vaste kosten van zo n grote bak veel hoger liggen dan met je huidige bak ;)
Uiteraard maar mijn vissen moeten wel vrolijk kunnen rondspartelen. Daar gaat het om. Planten komen bij mij echt op de hoogte 2e plaats
 
Ik heb Daytime op mijn 150cm bak en het is geweldig spul, al kost het inderdaad de hoofdprijs. Voor mij zou het dan ook een no-brainer zijn en zou ik kijken naar Daytime Matrix, dat is namelijk tot 400cm verkrijgbaar. Ik heb het bij zierfischtreff.de gehaald en die heeft lengtes tot 200cm op voorraad. Biconeo Aqauscaping heeft echter op hun site staan dat ze voor alle lengtes te benaderen en vermoedelijk zal dat bij Aquasabi ook zo zijn.
 

Terug
Bovenaan