Wat voor een alg is dit?

Z

Zanziee

Guest
Hallo allen,

Is dit draadalg? Ik krijg het maar niet uit mijn mos..

KvaorR0MfRF8wrBW957OQzr-4ZR65OQo.jpegDSC_0800 by Zanziee, on Flickr

Verder iemand een idee hoe ik dit verwijderd kan krijgen? Ben bijna dagelijks met een sat�prikker aan het draaien om het weg te halen..
 
Lijkt draadalg en wat ik begrepen heb zou dit meestal komen door een co2 tekort.

Weet je je waterwaarden?

Voeg je wat toe?

Denk dat je het voorlopig toch nog zal moeten weghalen, wattenstaafje gaat ook goed.
 
Hmm voeg bioco2 toe.

PH 7
KH 9
GH 10
NO3 10mg


Voeg KNO3 en KH2PO4 en Sporenelementen toe.
 
Vanuitgaand van je ph en kh zit je qua co2 prima.. misschien is je circulatie niet helemaal optimaal en is je mos een "dead spot"
 
Het mos ligt bovenop het hout. De uitstroom zit aan de andere kant in de bak en gaat over het mos heen.. Het mos beweegt ook licht in de stroming.
 
Hier hetzelfde probleem..
Stroming goed, PH=6,5-6,8 KH=5 en ook bio co2. Toch blijft het draadalg telkens terugkomen.
Had ergens gelezen dat de oorzaak een onstabiele co2 toevoer zou zijn wat aannemelijk is met bio co2? (suiker/gist methode)
 
Hmm, dat zou een oorzaak kunnen zijn inderdaad, onstabiele CO2 toevoer. Vervang wekelijks een fles, maar misschien is het toch ergens te afwisselend?
 
Even een ander ding, zag net in mijn 240 liter iets bruinigs op de waterlaag liggen:

197776zanziee_0_82_20140426_15.jpg

988434zanziee_0_82_20140426_15.jpg


Ik denk een kaamlaag, maar het is bruinig. Wanneer ik mijn vinger erin steek is die bruin (dat klinkt.. never mind).
De bak draait nu ongeveer 2,5 week.
 
Ik heb de draadalg ook en bij mij zou het een tekort zijn aan co2.

Meet je op 0.1 of 0.5 want je ph zou zo maar eens 7.1 / 7.2 kunnen zijn
en dan heb je toch echt een tekort.
 
0.5, gebruik de testkit van Sera. Hoeveel CO2 zou er in de bak moeten zitten gemiddeld dan?
 
Heb je oppervlakte stroming?
Met en zuurstofsteentje wordt het ook verspreid,en door het filter weer opgenomen.
 
Ik heb oppervlakte stroming in mijn 240 liter. Is het een kaamlaag Bertus?
 
triple zei:
bij gebruik van bio-co2 heb je 2 belangrijke momenten
dit is het
- begin van verlichtingperiode dan is de co2-waarde het hoogst
-einde van verlichtingperiode dan is de co2-waarde het laagst

hou een (veilige) max van +-30mg/l en min van +-15mg/l

Dit ging meer over of ik wel of niet te veel zou verlichten in mijn bak.

Maar denk dat de momenten en waarden wel aan de orde zijn hier aangezien je ook
op Bio co2 zit.

Ben zelf nu aan t uittesten wat ik kan doen om t te verwijderen met onder andere
groter bakje, uitzetten 's nachts, stroming op bak 's nachts enz.
 
Het enige wat ik mij kan bedenken is voordat het licht uit gaat een soort eb/vloed systeem te maken.
Dat je een cm of 2 water automatisch afzuigt, dit opspaart in een emmer ofzo en dan voor het licht aan gaat het weer terug laat stromen met een schakelklok ofzo.. Dan hangt het bakje niet in het water..
 
Nee, er zijn wel meer mogelijkheden hoor.

Zal je t topic even linken voor ik alles ga kopi�ren eruit.

KLIKKERDEKLIK

Hier zie je dan ook de antwoorden op mijn draad alg probleem.
 
Een groter bakje dus ? Heb nu 1 % van de bak.
 
webhond zei:
triple zei:
bij gebruik van bio-co2 heb je 2 belangrijke momenten
dit is het
- begin van verlichtingperiode dan is de co2-waarde het hoogst
-einde van verlichtingperiode dan is de co2-waarde het laagst

hou een (veilige) max van +-30mg/l en min van +-15mg/l

Dit ging meer over of ik wel of niet te veel zou verlichten in mijn bak.

Maar denk dat de momenten en waarden wel aan de orde zijn hier aangezien je ook
op Bio co2 zit.

Ben zelf nu aan t uittesten wat ik kan doen om t te verwijderen met onder andere
groter bakje, uitzetten 's nachts, stroming op bak 's nachts enz.

In de quote kun je al lezen dat de waarden bij bio co2 aardig kunnen wisselen. Ook aan het eind van de week wordt de aanvoer minder wat het ook in de hand werkt.
Daarnaast is je manier van meting wellicht een oorzaak. Je leest nu af 7.0, maar als dat een 7.2 of een 7.3 is dan is de co2 waarde al heel anders.
Ik meet daarom ook met een digitale ph pen opdat je het co2 gehalte beter kunt berekenen.
Ook kan het aan een dead spot in je bak liggen.
Wat je met de bio co2 kan doen is bv vlak nadat het licht uitgaat en de planten geen co2 meer verbruiken het bakje loskoppelen en vlakvoor het aangaan van het licht weer aankoppelen. Zo heb je niet dar er s nachts een "veel" hogere co2 waarde ontstaat.
Bij mij liep die waarde vroeger nooit zo op in de nacht maar wellicht bij jou wel.
Dus de oorzaak van de draadalg kan op meerdere fronten liggen.
Meet eens je ph vlak nadat de lichten uitgaan en vlak nadat ze aan zijn gegaan. Ik weet alleen niet of dat met de ph test is te zien, maar je kunt kijken hoe groot het verschil is misschien.
 
Zanziee zei:
Een groter bakje dus ? Heb nu 1 % van de bak.

Als je waarden die je hebt gepost kloppen zou ik geen groter bakje nemen want dan kan het weleens te snel oplopen je co2. Vooral tijdens de nacht. Je zit nu al rond de 26mg dacht ik en dat moet voldoende zijn voor een gewone bak.
 
Heb vanavond verjaardag en ga eens navragen bij een kameraad van mij. Hij heeft ook een groot aquarium, maar hij doet er niets meer mee (hij wil een grote zoutbak, maar staat op punt om te verhuizen). Ik dacht dat hij ook een CO2 set erbij heeft, misschien wil hij die wel voor een prikkie verkopen :)
 
Je kunt ook eens op MP kijken. Ik heb al mijn sets helemaal compleet met fles van 1,5 liter en magneetventiel gekocht voor net onder de 100 euro.
Bij alle 4 geen problemen gehad met versturen of dat er iets niet goed was.
Dus ik zou het anders zo eens proberen.
Heb je wel voldoende stroming in de bak en hebben andere planten geen last van de alg??
Ik zie wel vaker in topics dat het mos vrij snel draadalg vertoont namelijk.
 
Aha, dat zijn nog eens mooie prijsjes! Alleen het mos vertoont draadalg.. Verder is alles alg vrij in de bak..
 
ik heb het ook gehad ...enkel alleen de mos en draad alg..heb t verwijderd..niks aan de hand...

schijnbaar komt er binnen in het mos toch te weinig stroming..helaas
 
Zanziee zei:
Aha, dat zijn nog eens mooie prijsjes! Alleen het mos vertoont draadalg.. Verder is alles alg vrij in de bak..

Je hebt het ook in de andere planten in je bak als ik de foto's van je laatste update bekijk.
 
Welke foto dan? :O
 
Ja ik zie daar ook iets maar ja dat is zo weinig en klein, maar het kan een draadalgje zijn.
Alleen is het in het mos wel echt veel meer.
Wellicht heeft het toch te maken ook met wisselende co2 waarden.
Ik zou eens als het licht uitgaat de ph meten en zodra het licht weer aangaat.
Volgens mij heb je het in je 60cm bakje dus wellicht is er geen goede stroming omdat er een klein binnenfilter inzit.
Wat me opvalt is dat de omcirkelde gebieden allemaal niet ver onder het oppervlak zitten.
Zou dus te maken kunnen hebben et het feit dat daar de stroming minder is.
Hoelang heb je het licht branden??

Het kan dus meerdere oorzaken hebben. Of een combi?
-slechte stroming
-te lage co2 als de ph toch hoger blijkt te zijn
-wisselende co2 waarden tgv de bio co2.

Ik heb met de 60 cm bakken niet snel draadalg. Eigenlijk nooit, maar dan gebruik ik ook veel drijvers waardoor de behoefte aan voeding vrij laag is.
Misschien zou je eens moeten proberen om er lekker veel drijvers boven te doen.
Als het mos zo is aangetast kun je dit misschien beter eruit gooien.
En dan kijken of er verder geen draadalg ontstaat of vermeerderd. Maar dan zou ik wel drijvers gaan gebruiken.
Het blijft lastig vinst ik oimdat het zo onzeker is of het co2 gehalte voldoende is he.
Als het geen 7 maar 7,3 is dan is alles al weer heel anders.
 
Ik heb er een buitenfilter in zitten, een JBL e401 (theoretisch 450 liter per uur), genoeg stroming volgens mij.

Ik denk dat het probleem in de wisselende co2 toevoer zit..

De ruimte boven het water ligt naar genoeg vol met drijvers.. Iets minder stoffen toevoegen is misschien wel een oplossing.

Licht brandt van 13.00 tot 22.30 (9,5 uur).

Morgen kan ik wel eens meten, maandag ga ik een paar dagen weg, dus dan kan het niet.
 
Heb vanmorgen gemeten

PH 7.0 (ik denk er net iets onder)
KH 12!

Komt dit door de toevoeging van CO2?!
 
De verlichtingsduur zou goed moeten zijn en je hebt voldoende andere voding. Het zal in je co2 zitten ergens.
Nu is de kh 12 lees ik. Vreemd want co2 heeft nagenoeg geen meetbaar effect op de kh.
Bij een kh van 12 is er zelfs meer co2.
Ik denk dat het toch wellicht in die schommelingen zit.
Als het licht uit is wordt er niks verbruikt en wordt het co2 gehalte natuurlijk hoger.
Dus dat gaat steeds heen en weer zeg maar.
Nu heb ik er zelf nooit last van gehad moet ik zeggen dat dit draadalg deed ontstaan.
Wellicht zijn jouw schommelingen groter?
Wat ook nog kan is dat het aan de meting ligt omdat jij per 0.5 kan meten. Dan is er een afwijking mogelijk dus.
Die 7 die jij afleest en meet kan een paar tienden hoger of lager zitten en dan heb je al hele andere waarden.
Ken je niemand die je water eens digitaal kan meten?? Dan heb je zekerheid over je ph.
Omdat ik zelf met bio co2 tgv schommelingen geen draadalg heb gehad denk ik zelf dat het eerder aan het aflezen en meten van de ph ligt.
Je kunt ook nog proberen om je duur van de verlichting naar bv 8 uur terug te draaien zodat er minder co2 nodig is.
Dat zou kunnen helpen maar dat zal ook moeten blijken.
 
Kan het eens gaan proberen. Ik hou je up to date ;)
 
Hmm, ik heb eigenlijk niets aan de situatie veranderd, maar het mos is naar genoeg alg vrij en het groeit gewoon (mooie licht groene punten groeien). Geen idee wat er veranderd is in de bak... Maar mij hoor je niet klagen! :p
 
Toppie toch. Lekker doorgaan zo dus Rick.
 
Terug
Bovenaan