Wat is er nieuw

Wat voor een alg is dit?

  • Onderwerp starter Onderwerp starter jeroens92
  • Startdatum Startdatum
J

jeroens92

Guest
Hi,

Mijn 125 liter aquarium is nu twee weken aan het indraaien, en sinds enkele dagen heb ik algen op de ruiten. Het zijn groene puntjes die zich aan het glas hechten lijkt het, maar het uiteinde beweegt een beetje mee in het water. Hier en daar zitten ook wat groen/bruine vlekjes die wat wee�ger zijn.
De waterpest werd na een week of anderhalf ook bijna helemaal bruin, maar het lijkt dat daar ook een alg op zit. Zie de foto's.

Het licht staat van 14:30 t/m 21:30 aan, dit wil ik langzaam opbouwen naar +/- 10 uur. De waterwaardes zijn:
NH4: 0,5
NO2: 0,5
NO3: 0,5
PO4: was < 0,05. Gisteren heb ik 9ml EasyLife Fosfo toegevoegd. Nu zit het op 0,5
SIO2: 6
KH: 9
pH: 7,7
GH 7

Er zit hier enorm veel Silicaat in het kraanwater, wat voor bruinalgen kan zorgen. Echter heb ik 7 dagen geleden 20 liter ververst, en er zit nu nog net zoveel Silicaat in m'n aquarium als dat er uit de kraan komt. Het wordt dus niet echt opgelost door de planten.

De plantengroei gaat wel best goed. Na 1,5 week kwamen het Mexicaans eikenblad en de Gymnocoronis al boven de waterlijn uit. Ik weet dat het normaal is om tijdens de eerste maanden last van algen te krijgen, maar ik zou toch graag wat tips willen om het tegen te gaan.

PS. Behalve dat ik gister wat EasyLife Fosfo heb toegevoegd gebruik ik verder nog geen toevoegingen. Profito en Easycarbo heb ik hier o.a. wel staan maar zijn nog geseald.

15415590629_ab91489c79_c.png


15602216455_e906112aee_c.png
 
Dat van de waterpest komt denk ik omdat dit de soort is die in kouder water gehouden wil worden. hetzelfde gebeurde hier ook met deze plant.
Verder is je bak nog aan het indraaien en moeten de planten nog aanslaan.
Ik zou eerst even rustig dat laten gebeuren zolang de planten geen alg vertonen.
Ik zie wel wat bruine plekjes dacht ik maar dat zal de opstartalg zijn en die gaat vanzelf weer weg.
Als je silicaat in het water zo hoog is kun je overwegen om in je filter iets van silicaatverwijderaar te doen.
 
Dank je voor je reactie. Het is nu een tijdje verder, en de waterpest begint nu aan te slaan. De meeste planten zaten op het gegeven moment wel onder de bruin alg. Een paar dagen terug heb ik de ruiten schoongeveegd en het meeste van de bladeren af gepoetst. Ik heb nu ook een CO2 setje bedoeld als plantenvoeding, omdat draadalg vaak ontstaat door een CO2 gebrek.

Ik ben wel bang dat de bruinalg niet vanzelf weg gaat aangezien het silicaatgehalte maar heel langzaam daalt, en bij elke waterverversing komt er weer een dosis bij. Mja, SilicatEx zou ik in het filter kunnen doen maar dat haalt ook het fosfaat uit je water, en ik heb een aantal topics gezien van mensen die last kregen van nare bijeffecten na het gebruik van SilicatEx. Misschien toch ooit een keer over op osmosewater...

Hoe het er nu voor staat:
15693718036_15d2783d87_c.png
 
AquaCafe
Help Users
      jessicapilon: moge
      Terug
      Bovenaan