Wat is er nieuw

Wat voor filterinhoud?

Traylica

Member
Lid geworden
18 oktober 2021
Leeftijd
30
Beste,
Na een tijdje zoeken op internet ben ik nog dommer geworden... Ik wil een buitenfilter voor mijn aquarium, en denk aan een EHEIM classic 150. ,Maar als ik opzoek ga naar het medium kom ik 151 antwoorden tegen. Met grote lava stenen, met kleien lava stenen, zonder lava steen, met actieve kool of zonder, met poreus materiaal of met meerder soorten poreus materiaal.

Wat is de gouden regel voor een basis invulling?

Ik heb een 125L tank, welke nu een binnen filter heeft. De verwarming van het oude filter neem ik mee. Dit is een buisverwarming
Deze tank wil ik volledig inrichten op mijn borstelneus (Ancistrus)

Ik zou m vol gooien met sponzen en een paar watten. De watten vervangen als ze smerig zijn, sponzen lekker laten zitten.

Water eerst door grove sponzen, dan een medium of fijn en dan laagje watten als laatste doorstroming.

Zoals je al gezien hebt zijn er 1001 opties. 😛 Op al die opties groeien (in verschillende mate) bacteriën. En je zult inderdaad van iedereen andere antwoorden krijgen, ook hier.

Ik zou net als Cemedia het liefst spons gebruiken. Dat werkt altijd goed. Evt met op de intake nog een spons of een netje om grotere deeltjes buiten het filter te houden.

Ik zou m vol gooien met sponzen en een paar watten. De watten vervangen als ze smerig zijn, sponzen lekker laten zitten.

Water eerst door grove sponzen, dan een medium of fijn en dan laagje watten als laatste doorstroming.
Mijn idee ;))

Een classic lijkt me ook lastig te vullen met harde vulling zoals buisjes, bolletjes etc. Spons lijkt me daar ook het meest praktisch.

Ik zou een groter filter gebruiken voor een 125 liter. Of een tweede erbij. En ik zou eerder kiezen naast de sponzen Eheim substrat pro of Siporax
Ik zou eerder denken aan een JBL Cristalprofi e902.

Ja, je zou denken dat groter altijd beter is. Hooguit dat misschien de stroming een keer te sterk wordt als de pomp naar verhouding echt te krachtig is.

Ik heb op mn Lido120 de Classic 250 plus, met dubbele kraantjes. Gevuld met Eheim Mech, die zit tussen de sponzen en bovenin watten. Nu is de Lido meer vierkant als langwerpig.
Ik moet wel zeggen dat ik er wel een klein extra filtertje bij heb hangen voor wat stroming en co2 verdeling.

Als het filter het opgeeft ga ik wel voor een grotere, waarschijnlijk JBL 902e.

Dus bij TS zo rond 3 keer de bak inhoud per uur. Dat lijkt dan toch een mooi passende opbrengst te zijn.

Wat ik je ook als tip wil geven is om te kijken op de site van Hornbach. Daar zijn de filters goedkoper dan bij een LFS. En na registratie op JBL krijg je 4 jaar garantie.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan