Wat is er nieuw

Wat voor filtermedium is dit?

• Onderwerp starter Onderwerp starter Garnaalkardinaal
  • Startdatum Startdatum
G

Garnaalkardinaal

Guest
Hoi allemaal,

Eindelijk heb ik een aquarium, tweedehands van 1.50m. Er zitten twee filters bij. Een eheim en een tetra met inhoud. Ik wil graag weten wat er in zit, wat verstandig is om te hergebruiken en wat ik beter kan vervangen. Hier zijn de afbeeldingen zoals het eheim filter van onder naar boven ingedeeld is

Bijlagen

• 20200525_213016.jpg
    20200525_213016.jpg
    196.3 KB · Weergaven: 121
  • 20200525_213024.jpg
    20200525_213024.jpg
    246.4 KB · Weergaven: 132
  • 20200525_213052.jpg
    20200525_213052.jpg
    270.1 KB · Weergaven: 116
  • 20200525_213102.jpg
    20200525_213102.jpg
    325.6 KB · Weergaven: 113
En hier het filtermedium vande tetra. In de panty zit een een of andere hars begreep ik van de vorige eigenaar en de siporax wil ik sowieso bijvullen. Ik hoor graag wat er eventueel beter kan

Bijlagen

• 20200525_213634.jpg
    20200525_213634.jpg
    211.4 KB · Weergaven: 111
  • 20200525_213649.jpg
    20200525_213649.jpg
    311.1 KB · Weergaven: 111
  • 20200525_213700.jpg
    20200525_213700.jpg
    172.2 KB · Weergaven: 114
  • 20200525_213706.jpg
    20200525_213706.jpg
    340.9 KB · Weergaven: 111
Hai Garnaalkardinaal

Van de sera herken ik alleen keramiek ringen en de bioballen, beide zijn te hergebruiken, maar heb mn twijfels of deze mediums geweldig zijn.
Ik denk zelf dat de meeste mensen eerder voor Sera Siporax zouden gaan.

van de Eheim weet ik het allemaal

van links naar rechts.....

De zwarte geribbelde buisjes zijn Eheim Mech Pro (om grof vuil op te vangen)
De hondenbrokjes zijn Eheim BioMech (ook om grof vuil af te vangen en heeft enigzins een poreus oppervlak om bacterieen te huisvesten)
De ronde balletjes is Eheim Substrate Pro (sinterglas balletjes om bacterien te huisvesten), hier hoort nog wel een wit filtervlies op te liggen...
De blauwe spons is een grof voorfilter

Eheim Mech Pro kan je afspoelen en blijft goed tot de eeuwigheid
Eheim Mech ziet er nog goed uit, spoel gewoon af in aquariumwater
Eheim Substrate Pro is ook prima ook uitspoelen in aquariumwater, wel ff nieuw filtervlies kopen (deze komt in een set van 12 euro waar ook de grove blauwe spons bij zit)
De grove filter hoeft eigenlijk ook nooit vervangen te worden mits hij nog heel is., wel ff lekker schoonspoelen.

Als je dezelfde filter set up kan je het op die volgorde terugdoen, maar er zijn hier vele leden die het net ff anders doen.
Ik heb zelf ook een Eheim en ben er ook mee aan het exprimenteren.
Check mijn topic maar is!

Ik heb je een klein beetje op weg geholpen maar laat het nu over aan de ervaren forumleden

Goed verhaal hierboven

Zelf zou ik de pijpjes en al het plastic door siporax vervangen

Fred heeft er al een hoop 'geraden'.

Van de tetra:

1) Dat ziet er uit als Ehem mech (zonder pro) en niet als siporax. Eheim mech is glad en keramisch, siporax is poreus en van gesinterd glas gemaakt. Eheim mech heeft een mechanische werking net als de zwarte plastic pijpjes in de Eheim.
2) Een soort plastice biologische media. Ben ik zelf geen fan van maar wordt vaak standaard bij filters geleverd. Ik denk dat Siporax veel meer biologische werking kan hebben.
3) Dat hars ken ik niet
4) Lijkt me gewone filterspons

Ik zou die filter opbouwen op deze manier van onder naar boven:

Bakje 1: Eheim mech met daarop je filterspons uit het laatste bakje
Bakje 2: (nieuw) fijne filtermat en daarop die plastic ballen (of eventueel vervangen door siporax)
Bakje 3: (nieuw) Siporax
Bakje 4: (nieuw) Siporax

Dat hars goedje zou ik maar weg laten.

De siporax in de Sera is inderdaad geen siporax, lijken ook mij gewone kleibuisjes toe.

Houden we alleen die "hars" over... zou het Seachem purigen zijn?

Houden we alleen die "hars" over... zou het Seachem purigen zijn?
Het zou wel heel veel purigen zijn. Vaak komt dit toch in een erg klein zakje? 100ml etc. Ik zat te denken aan een of ander nitraat reducerende hars maar zelf nooit mee gewerkt.

Die hars is volgens mij geen hars, lijkt mij meer een zakje van stof of een panty die gevuld is met iets.
Knip dat maar ff open 😉

Het zou wel heel veel purigen zijn. Vaak komt dit toch in een erg klein zakje? 100ml etc. Ik zat te denken aan een of ander nitraat reducerende hars maar zelf nooit mee gewerkt.
Die hars is volgens mij geen hars, lijkt mij meer een zakje van stof of een panty die gevuld is met iets.
Knip dat maar ff open 😉

Precies wat Fred hier al meld, lijkt mij ook geen hars.
de structuur doet mij meteen denken aan purigen, maarja ik heb (behalve kool & ooit is purigen) geen ervaringen met chemische filtratie.

Zou de inhoud van het zakje zeoliet kunnen zijn? Dat is dacht ik uit mijn hoofd licht melkachtig wit/lichtgroen voor de aquariumvariant.

Het 2de bakje (de vierkantjes met het putje in) is siporax mini

Lol, dan heb ik ooit eens een doosje van siporax mini gekregen met biomech in ?
Ik had het ook een keer bij de hornbach wou ik siporax kopen. keek even in een doos zat er wat anders in.

Ja het 2e bakje is zeker te weten Biomech, niet twijfelen aan mij ?

Bedankt voor het meedenken allemaal. Wat betreft het hars: het zijn kleine ronde bruine bolletjes. De verkoper gaf aan dat dit spul een keer per maand opnieuw geactiveerd moet worden door het in een emmer zout water te doen en te beluchten. Dan schijnt er een hoop vuil uit te komen en kan het weer in het filter gestopt worden nadat het afgespoeld is. Ik ga dit er sowieso uithalen. Zoals ik het nu hoor en gelezen heb in het topic van fred01 denk ik dat ik de eheim-materialen ga hergebruiken en de rest weggooi. Dan heb ik meer siporax nodig (scherp opgemerkt, had gisteravond helemaal niet door dat dit glad oppervlakte had), nog een medium filterspons (heb nog een grote lap van het grove materiaal liggen). Is het dan in plaats van een vlies ook goed om filterwatten te gebruiken als bovenste laag?

Dit is trouwens hoe de vorige eigenaar de instroom (paarse stippen) en uitstroom (rode lijnen) had. Is het met twee verschillende typen pompen ook aan te raden om ze samen aan te sluiten op één buis die over de hele lengte van de bak loopt?

Nu met afbeelding

Bijlagen

• 20200526_182250.jpg
    20200526_182250.jpg
    184.8 KB · Weergaven: 103
Die zwarte buisjes zouden het grote vuil mechanisch filteren, maar daarvoor is het voorfilter toch al aan de beurt geweest om de grote delen eruit te filteren?

ja ik ben ook niet zo fan van die Mech Pro maar het werkt wel, bij mij zit daar echt serieus drap tussen na een maandje of 2.
Nu is het grove filter bovenop ook echt heel grof, meer bedoelt voor plantenresten etc.

btw Ik zou die spraybars op de achterwand zetten en de aanzuigen lekker in de hoeken houden.
Met bv de Eheim installatieset kan je alle kanten op, wel kostbaar

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan