Wat is er nieuw

Wat voor plant is dit

  • Onderwerp starter Onderwerp starter NLAnaconda
  • Startdatum Startdatum
N

NLAnaconda

Guest
Hi guys and girls,

Er is een plantje op mijn hout gaan groeien. Nu, een paar weken later, zit dat plantje op 7 plekken op het hout. Het lijkt een beetje op mos en het ziet er mooi uit. Maar ik vraag me af, hoe is dit plantje hier gekomen, en wat is het voor plant? Of is het een alg?

d7DBIDEBMsn7jZ8FdNjj19C5wN6pztO5.jpeg
 
IMG_0506.JPG
IMG_0507.JPG
Deze zijn misschien beter.
 
Dacht eerst aan Flame moss bij je eerste foto, maar nu met de close ups lijkt het veel kleiner dunner en lijkt het me eigenlijk groene draadalg.
 
Mooi fluimpje draadalg idd.
Als je het gaat weghalen goed zorgen dat er echt helemaal niks blijft zitten anders is het zo weer terug.
 
Maar ik wil het niet weghalen. Haha. Wij vinden t mooi.

Het groeit alleen op het hout in "plukjes", niet op de planten, niet op t glas. Ik heb draadalg gehad, dat is gelukkig (zo goed als) verdwenen na goede Co2 toevoeging. Dit spul produceert sindsdien juist belletjes.

Het is steviger als draadalg, een beetje als dunne grassprietjes, garen dikte. Het laat zich ook niet meewaperen in de stroming. Het wordt ook niet langer. Ik kan t "kammen" en het blijft gewoon zitten, draadalg kun je toch gewoon ergens omheen draaien? Dit niet. Dit zit er nu 2 a 3 weken. Ik denk dat het 3 cm hoog is.

De smurrie van draadalg ken ik volgens mij wel, dat groeit op een gegeven moment overal en volgens mij is dit wat anders. Maar goed ik ben geen expert Haha.

Nog een foto dan 🙂

IMG_0513.JPG
 
Durf geen 100% garantie te geven dat het werkelijk draadalg is maar weet wel uit ervaring dat draadalg verschillende vormen kan hebben.
 
Zolang je het mooi vindt en het controleerbaar op het hout blijft, zou ik het laten zitten. Zou wel als je dingen als co2, licht en plantenvoeding gaat aanpassen goed in de gaten houden of het niet ineens gaat woekeren.
 
Knippen


Kammen (met een ruggenkrabber 😛 )
 
Durf geen 100% garantie te geven dat het werkelijk draadalg is maar weet wel uit ervaring dat draadalg verschillende vormen kan hebben.

Oké dat wist ik niet. Ik dacht dat het alleen die smurrie was die je bij Google afbeeldingen ziet als je zoekt op "draadalg". Dat had ik eerst namelijk. Dan zal het wel draadalg zijn. Jammer, had de hoop dat t een normaal plantje was. Haha.

Zolang je het mooi vindt en het controleerbaar op het hout blijft, zou ik het laten zitten. Zou wel als je dingen als co2, licht en plantenvoeding gaat aanpassen goed in de gaten houden of het niet ineens gaat woekeren.

Ja het groeit niet hard. Dit plukje zit er nu 3 weken, met de schaar erbij krijg je een idee van hoe groot het is. De draadalg versie die ik had was binnen 2 dagen na weg zuigen weer in grote hoeveelheid aanwezig.

Ik wil het graag laten zitten. Maar nu het draadalg is vind ik t eng Haha. Het woord alg krijg ik al jeuk van. Dilemma. Haha
 
Ja het groeit niet hard. Dit plukje zit er nu 3 weken, met de schaar erbij krijg je een idee van hoe groot het is. De draadalg versie die ik had was binnen 2 dagen na weg zuigen weer in grote hoeveelheid aanwezig.

Ik wil het graag laten zitten. Maar nu het draadalg is vind ik t eng Haha. Het woord alg krijg ik al jeuk van. Dilemma. Haha

Haha dat snap ik helemaal, ik slaap zelf ook beter wetende dat ik een mooie pluk mos heb ipv een pluk draadalg 😉 Als ik naar je filmpje kijk ziet het er anders uit dan de groene draadalg die ik een keer een klein beetje gehad heb. Maar er zijn vast nog wel meer soorten dan degene die ik had.
 
Ja klopt. Enige is dat ik geen enkel vergelijkbaar plantje/algje kan vinden als ik op google afbeeldingen zoek.

Hier lijkt het nog het meest op:

0302091446b.jpg


En daar noemen ze het "Marimo Moss ball". Wat in feite een algen bal is als ik het goed begrijp.

Edit
Verderop in het topic zeggen ze dat het geen Marimo moss ball is maar "Cladophora aegagropila" aka hair algae.

Quote: "Is definitely Cladophora algae. There's an invasive form too. Both act more like a plant than an algae, and like the same things plants do; which makes the invasive form a problem."
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Damn, na iets verder zoeken wordt het hier "Worst nightmare" genoemd. Heb ik weer.

"Unlike other algae, cladophora is more like a plant, so it thrives when your plants thrive. It also isn't spread by airborne spores, but direct transmission from tank to tank. Most often, it is introduced via a new plant or contaminated equipment. The filaments can be very small (smaller than a hair) and can easily be missed in a clump of roots or stems."

Dat kan kloppen, ik heb 3 weken geleden planten van aquaplants erin gedaan. :help:. Ik ga het er morgen allemaal zoveel mogelijk uit halen haha. I'm doomed.

"Causes: Introduction via new plants, possibly Marimo balls
Prevention: Avoid introducing Cladophora by thoroughly cleaning new plants
Eradication and control: Manual removal, reduce lighting, patience & luck
Alternative eradication and control: Flourish Excel overdose"
 
Ik heb een bak vol met die ellende en haal altijd zoveel mogelijk weg door het te plukken met mijn afhevel slang erbij,het hout zou ik daarna dan op die plek wat afschrapen met een mesje en ook gelijktijdig afzuigen.
 
Als je het eruit wil hebben (wat ik na het lezen van bovenstaande wel kan voorstellen ;)) dan zou ik het inderdaad zoveel mogelijk handmatig verwijderen allemaal. Denk dat je met geduld en het steevast weghalen als je het ergens ziet een heel eind moet komen!
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan