Wat is er nieuw

Wat voor pomp/filter in 100 cm aquarium met twee sluierstaarten?

• Onderwerp starter Onderwerp starter Rowdy
  • Startdatum Startdatum
R

Rowdy

Guest
Manolo heeft sinds gisteren een maatje: een leeuwekop sluierstaart die via Marktplaats een nieuw thuis zocht. Ze zijn super actief en ondernemend met zijn tweetjes, het ziet er echt gezellig uit. Ik ben nu (ook op Marktplaats) aan het shoppen voor een bak van 100 cm.

Wat voor pomp of filter is het beste in een 100 cm bak?
Moet ik uitkijken dat de stroming niet te sterk wordt?
Andere tips?

Capaciteit = 3 � 4 keer de hoeveelheid water in het aquarium, dan zit je volgens mij wel goed.
Stroming kan ik niets pover zeggen, maar dat kun je beperken met diverse uitstroom of het richten van je uitstroom om bijvoorbeeld een wand. (niet te dichbij)

Een juwel Rio 180 is volgens mij 100 cm en bevat dus 180 liter. Dus ik zou dan een pomp adviseren met een capaciteit van minimaal 600 liter.
Binnenfilter kan maar buitenfilter is mooier en vaak beter.

Ik sluit me bij OrionPax aan. wel zou ik voor een buitenfilter gaan omdat je dan een groter filter kunt aanschaffen en deze niet de ruimte in je bak beperkt.
Ik zou zelfs voor tenminste 1000l/uur gaan omdat dit bruto is en in de praktijk al snel veel minder is door de weerstand van het filtermateriaal.
Kijk eens naar de Fluval 306, de Aquapro 400 of een mooie Eheim (hier is Bertus de expert in).

Jebao (heavily inspired by Eheim, zullen we maar zeggen ;-))
Waar SunSun heavily inspired by Tetratec is 😉

Beter goed gejat dan slecht bedacht zullen we maar zeggen 😉

Let bij de aanschaf van een pomp wel goed op het verbruik. Als een pomp 20 euro goedkoper is maar per uur 5 Watt meer verbruikt dan ben je na een paar jaar toch duurder uit en heb je nog een kwalitatief iets mindere pomp ook.
JBL heb ik zelf niet maar na enkele reviews gelezen te hebben kon dat wel eens een hele mooie keuze zijn.

Ik heb zelf een JBL e1500 en ben er tevreden over, voor zover ik dat kan beoordelen 😉

Bedankt voor alle adviezen. Ik heb een advertentie gezien op Marktplaats voor een aquarium inclusief filters. Als het niet te veel gevraagd is: wat vinden jullie hiervan?

Het is voor 2 sluierstaarten.

Ferplast Dubai 100
Inhoud: 190 liter
Lengte: 101 cm
Breedte: 41 cm
Hoogte: 53 cm
Samenstelling: Glas en polyester
Lichtkap met reflector
Timer (Tijdklok voor verlichting ingebouwd)

Bluwave 05 (binnenfilter)
Afmetingen: 27,5 x 7,5 x 32 cm ( L x D x H )
Volt: 230-240-50
Hoogte max: 80 cm
Capaciteit: 500 l/h
Pompkracht: 6,5 W
Filter volume: 5,3 liter

Tetra EX 700 (buitenfilter)
Afmetingen: 21 x 20,5 x 42 cm ( L x B x H )
Vermogen: 13 Watt
Capaciteit: 700 L/U
Aquariuminhoud: 100-250 Liter
Maximale pomphoogte: 1,5 Meter
Filterinhoud: 6,6 Liter
Aantal filtermanden: 1x4
Slang binnendiam eter: 11,3 mm

Ik zeg: doen. 😉

Dat is duidelijk advies 🙂

Maar weet iemand hoe het precies werkt met die filters? Het zijn er twee, zijn die dan beide nodig? Vraagprijs is trouwens �150,- is dat redelijk?

Ik heb er weinig ervaring mee, ik heb nu een 80 cm aquarium met een eenvoudige filter erin.

Mooie aanbieding als hij er perfect uitziet.
Ik zou beide filters gaan gebruiken.
Lekker veel filtratie en backup als er iets mis gaat of als je een filter schoon maakt.

Hoe vaak moet ik water verversen (en hoeveel) als ik naar een 100cm aquarium ga met 1 of beide bovenstaande filters?

En hoeveel sluierstaarten kan ik in de 100cm bak houden? Ik heb er nu twee, geen kleintjes, en op zich vind ik dat ook genoeg maar als er voldoende ruimte is wil ik er best nog 1 of 2 bij, vinden ze misschien wel gezellig.

Nogmaals bedankt voor alle adviezen. Ik ga zeker achter deze bak aan!

1x per week 50% zal voorlopig wel volstaan, later kan dit naar 2x per week 50% gaan indien nodig.

Ik zou er niet meer vissen bijzetten, want een meterbak is al krap voor sluiers. Kan je niet naar 120 cm.? Dat is naar mijn ervaring het minimum om sluiers goed te houden. Ze worden echt heel groot.

Bedoelje 120cm voor 2 sluiers?
Ik gun het ze van harte, maar dan moet ik echt een ander meubel neerzetten en daar heb ik geen plek voor.

Dan blijven het er 2 in een bak van 100cm.

Ik heb de Dubai 100 ook maar dat binnenfilter is echt enorm en verkleind dus ook de zwemruimte aanzienlijk...ik zou voor een zwaarder buitenfilter gaan..

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan