Wat voor soort alg en wat te doen

B

Bulder

Guest
Goedenavond,

Ik heb een nieuwe bak nu ongeveer 1,5 maand draaien en sinds een week of 2/3 wat plantjes in mijn bak. Het is een 120L aquarium, het licht staat ongeveer 10 uur per dag aan (met middag pauze) en er is weinig licht via de ramen. De temperatuur staat op 24 � 25 graden. Ik voeg de aanbevolen dosering plantenvoeding toe (eerder minder dan meer) en ververs minimaal 1 keer per week ongeveer 1/3 tot 1/2 water. Ik heb geen voedingsbodem maar heb wel kleikegels in de bodem bij de wortels van de planten. Verder liggen er 3 amandelbladeren in de bak en zwemmen er 16 roodkopzalmen. Verlichting van de bak zal oud zijn, het is een 2ehands aquarium. Ik voeg geen CO2 toe.

Dit wat betreft de beschrijving van het aquarium. Sinds 2 weken heb ik last van een fel groene vorm van alg op mijn achterwand en hout. Het is er gemakkelijk af te vegen en dit doe ik dan ook tijdens de schoonmaak. De alg komt binnen een dag weer terug (start vaak aan de rand van het water). Ik hoop dat iemand mij kan helpen met het identificeren van de alg en een eventuele oplossing. Foto's ga ik maken en toevoegen.

Alvast bedankt :)
 
Heb je heel veel vissen in je bak? anders ververs je wel wat veel hoor.
1/4 per week is normaal gesproken voldoende of je moet de ei-methode toepassen.

Heb je dunne T5 of de dikkere T8 buizen?
 
832186bulder_0_85_document.jpg


893952bulder_0_85_document.jpg
 
Dag John,

Ik heb 16 roodkop zalmen, ben langzaam wat aan het uitzoeken en focus eerst op planten. Verversen is wat veel misschien, heeft ook te maken met dat ik die alg probeer te bestrijden.

Dank voor de vlotte reactie alvast.
 
Chips,had je al gezegd van de zalmen idd.

Goed dat je foto's plaatst want is duidelijk blauwalg wat je hebt!
 
Daar was ik al bang voor. Hoe kan dat nu al zo zijn!? Zou het kunnen zijn dat de vorige eigenaar hier al last van heeft gehad?

Wat te doen?
Amandelbladeren uit het aquarium om zuurgraad te laten verhogen?
Luchtbellen?
En voornamelijk het licht uit ben ik bang?

Dit laatste zou wel pijnlijk kunnen zijn voor de planten.
 
Dat zou goed van de vorige eigenaar kunnen komen maar je bent er gelukkig vroeg bij.
Ik weet alleen zo snel niet wat je nu het beste kan doen maar zullen vast meer mensen reageren.
 
Dat komt vast goed. Jammer zeg, doe ik een keer alles netjes volgens de regels door een paar jaar ervaring heb ik zoiets. Bedankt voor de moeite John.
 
Ja balen is dat maar geen dank hoor.
Heb je dat hout ook overgenomen met de bak? je zou eens kunnen kijken of er zachte plekken zijn van rotting.
 
Ja John, dat heb ik van iemand anders overgenomen maar ik ga dat morgen even bekijken. Dacht het er sowieso even uit halen en schoon te maken, dan kan ik tevens de bodem nog eens goed schoonmaken.
 
Geeft het filter wel voldoende rondstroming?
Je zou hem wel iets hoger kunnen hangen of iig het tuitje schuin omhoog richten dat het oppervlak in beweging is.
 
Ja wat is voldoende... De planten aan de andere kant bewegen rustig mee en als ik vlokken geef draaien die over het gehele oppervlak.

Ik heb nu die lucht toevoer boven water gezet zodat er wat meer beweging aan het oppervlak ontstaat (en wat co2 minder in de bak).
 
Ik heb een grote hoeveelheid blauwalg weggekregen door een streng verschoningsregime van 50%-70% om de 2 dagen.
Dit heb ik 4 a 5 weken volgehouden en toen was het weg, zonder te verduisteren en zonder medicijnen of andere chemie.

Dit was een 260 liter bak.
 
Ik heb even zitten kijken naar de filter (deze vorige week goed schoon gemaakt, was toen erg vies, misschien te laat dus) maar het betreft een eheim aquaball type 2210800 en 3 lagen dus ik verwacht geschikt voor 130 liter.
 
Wellicht dat de vieze filter tot deze alg heeft geleid.
 
Dat zou zomaar kunnen. Ik heb in ieder geval gisteren de alg van de wand gehaald(gelijk water verversen) en vandaag van de restjes van de bodem. Filter nu gericht naar het oppervlak en wat meer langs de wand gericht, stroming is nu veel beter.

Ik denk maar goed in de gaten houden de komende tijd en misschien wat vaker verversen?

Volgens mij kwam de alg eerst wel sneller terug dan nu, maar dat is nog even afwachten.

Bas
 
Stroming is belangrijker dan men vaak denkt. dat zorgt er wel voor dat de voedingsstoffen goed alle planten kunnen bereiken. Als dat ergens hapert dan kun je al snel algen ontwikkelen.
Ik hoop dat het helpt voor je. Succes.
 
Bedankt voor de tip, ik hoop dat het zo te goede kant op gaat.
 
Met het verversen en betere stroming gaat het al stukke beter. Nogmaals dank. Iemand trouwens een idee waarom de vallisneria spirales niet echt wil groeien? Of moet ik hier een apart onderwerp van maken.
 
Je Vallisneria aan de linkerkant staat te diep geplant en te donker.
Ze moeten net met hun wortels in de bodem staan en hebben redelijk wat licht nodig. Wat klei bij de wortels bevordert de groei.
Blauwalgen zorgen voor een hoge PH en een erg slechte waterkwaliteit. Vallisneria heeft hier gauw last van. Bladen worden dan verstikt en sterven af.

Ik zou je pomp vervangen door een buitenfilter, bv een Eheim 2213. De capaciteit van dit pompje is gering en de sponzen zijn snel vervuild.

Bij blauwalgen is het verstandig om ze direct af te zuigen. Het zijn geen algen maar Cyanobacterien. Ze zorgen voor een slechte kwaliteit van het water. Stinken ook.

Succes met je bak en hobbygroet,
Jos Hut
 
Dag Jos,

Oke ik ga er wat mee doen. Klei heb ik er al bij zitten overigens. En wat betreft de filter, daar moet ik financieel gezien nog even op wachten ;-)
 
Jos,
Is het ook kort uit te leggen hoe de ph van stijgen van blauwalg en hoe groot is die stijging dan??

@TS
Ik zou zoals Jos al aangeeft de filter vervangen als je daar de mogelijkheid voor hebt. Ook via MP kun je een 2213 regelmatig voor niet teveel geld al aanschaffen.
 
Ik heb ook regelmatig last gehad van blauwe algen, ook wel eens door een vervuilde pomp. Telkens bleek dan ook dat mijn PH gestegen was. Hoe dat komt? Geen idee. Ook andere aquarianen hadden deze ervaring, wat dat betreft wet ik dit al heel wat jaren net als het feit dat de Cyanobacterien zorgen voor een slechte waterkwaliteit. Omdat ze zich onder gunstige omstandigheden erg snel kunnen vermenigvuldigen wordt de kwaliteit van het water snel slechter. Cyanobacterien zijn giftig

Hobbygroet,
Jos Hut
 
Dat is duidelijk Jos. Ik kan ook niet vinden wat de reden is moet ik zeggen. Ja giftig kan het zeer zeker zijn.
 
^ vertel, welke "algeneter" (lees: benoem soortnaam in plaats van zo'n gnerieke, nietszeggende aanduiding) zou kunnen helpen?
 
C�dric Vleminckx zei:
Hallo,

Kunnen algeneters hierbij misschien niet helpen?

De term algeneter is misleidend en maar weinig eten echt algen hoor. Laat staan blauwalg ;).
 
Het was in dat geval geen blauwalg. Na twee dagen met een ancistrus lag mijn aquarium compleet vol met uitwerpselen en de alg was verdwenen. De bak staat er nu zo bij.

482945bulder_0_85_document.jpg
 
Het is een leuke bak aan het worden. Misschien een idee om aan de linkerkant tussen de beide stukken hout nog wat hogere planten te zetten. Bijvoorbeeld Cabomba , Limnophyla of vaantjesplanten. Die vormen een mooi contrast met het hout.

Enne, die pomp is echt een lelijk ding in je bak...

Hobbygroet,
Jos Hut
 
Je filter te licht. ( is al gezegd). Bekijk je voer ook eens kritisch. Voer je veel. Clokvoer? Blijft er liggen? Zuig je de boden af? Etc.
 
Misschien ook wat weinig echte waterplanten.
Gooi er eens een flinke bos waterpest/hoornblad/braziliaanse klimop bij en eventueel eat drijvers.

Licht filteren is niet erg, maar dan wel in combinatie met een matig visbestand en veel waterzuiverende planten.
 
Misschien zou je een externe filter kunnen overwegen.
 
Wat actie op dit bericht, tof. Ik ben al een tijdje aan het kijken voor een buitenfilter, die komt er ook echt wel (dit ziet er niet uit en is niet goed genoeg). En een plant tussen die stukken hout zou mooi zijn, ga ik dit weekend eens voor kijken.
En er komen nog 6 of 8 corydoras bij om het bestand compleet te maken.
 
Terug
Bovenaan