Wat voor soort alg is dit?


Ibra

Member
Lid geworden
18 april 2022
Berichten
22
Leeftijd
23
Iemand een idee wat voor alg dit is. Penseelalg of draadalg? Of iets anders?
 

Bijlagen

  • 20230212_201144.jpg
    20230212_201144.jpg
    237.2 KB · Weergaven: 79
  • 20230212_201200.jpg
    20230212_201200.jpg
    236.4 KB · Weergaven: 79
  • 20230212_201214.jpg
    20230212_201214.jpg
    164.8 KB · Weergaven: 76
Ben hier geen expert in, maar lijkt mij een schimmel?
Heb je onlangs iets nieuws aan je aquarium toegevoegd? Decoratie oid?

Lijkt ook wel op witte alg:
 
Synedra lijkt het wat op want draadalg in die kleur ken ik niet. Synedra is een diatoom.
 
Op een schimmel vind ik het echt niet lijken. Het is echt wel een algensoort denk ik. Witte alg had ik nog nooit van gehoord. Maar wit is het niet. Het is meer grijzig. Misschien is het met een filmpje beter te zien.
 

Bijlagen

  • 20230212_204905.mp4
    56.7 MB
Bijzonder en ik weet het zo niet maar je hebt ook zoveel soorten en ondersoorten.
 
Hoelang draait dit bakje al ?
Hoelang /hoeveel verlicht je?
Heb je waterwaardes?
 
Hoelang draait dit bakje a
Volgens mij is dit hetzelfde bakje en die draait dan al vrij lang:

 
Het ziet er wel recente lava uit .
Eventjes geduld John tot de TS kan antwoorden. ;)
 
Dit aquarium draait nu zo'n twee jaar. Waterwaardes weet ik niet helaas. Bak heeft altijd heel goed gedraaid, uitstekende plantengroei, gezonde vissen, geen algen. Een maand of 3 geleden kwam ik op het 'lumineuze' idee om geen co2 meer toe te voegen. En aantal lichturen te verminderen naar 3-4 uur per dag. Gedachte hierachter was dat de bak van turbo naar meer rust zou gaan. Dus minder vaak snoeien, minder water verversen etc etc.
Dit ging goed tot een maand geleden ongeveer. Ik kreeg dus last van deze algen.


[/ISPOILER]
 
Dit aquarium draait nu zo'n twee jaar. Waterwaardes weet ik niet helaas. Bak heeft altijd heel goed gedraaid, uitstekende plantengroei, gezonde vissen, geen algen. Een maand of 3 geleden kwam ik op het 'lumineuze' idee om geen co2 meer toe te voegen. En aantal lichturen te verminderen naar 3-4 uur per dag. Gedachte hierachter was dat de bak van turbo naar meer rust zou gaan. Dus minder vaak snoeien, minder water verversen etc etc.
Dit ging goed tot een maand geleden ongeveer. Ik kreeg dus last van deze algen.


[/ISPOILER]
Wanneer je het aantal lichturen zo sterk verminderd gaan je planten niet "rustiger" groeien. De groeisterkte veranderd namelijk niet. Maar wel de groeiduur! Planten zijn namelijk licht nodig om überhaupt te kunnen groeien. Zodra er licht is zet de plant middels dat licht en water en koolzuur om in de voor haar benodigde koolhydraten. In de natuur zie je dat een plant tot zo rond de 12 uren licht heeft. Die 3 of 4 uur licht per dag geven de planten dus veel te weinig tijd om voldoende koolhydraten te vormen. Zwakkere planten geven trouwens ook een grotere kans aan algen. Mijn advies zou zijn hou je lichtduur op zo'n 8 uur per dag, exclusief eventuele dimtijden. Bovendien heeft lichtduur weinig invloed op CO2. De lichtsterke zorgt voor de groeisnelheid ofwel groeisterkte! En met die lichtsterkte kan je wél de CO2 vraag beïnvloeden. Want hoe sterker het licht, binnen zekere grenzen afhankelijk van de plantensoort, hoe sterker de groei. Maar een sterkere groei vraagt ook meer voedsel, waaronder dus ook CO2. Wanneer je dus, in jouw woorden, een "rustiger" bak wilt dan is het zaak om je lichtsterkte te verminderen waardoor ook de voedingsvraag, waaronder als gezegd ook de CO2 valt, lager wordt.

Overigens denk ik dat je penseel alg in je bak hebt. En dat vertelt me dat je last hebt van een CO2 tekort t.o.v. je lichtsterkte.
 
Laatst bewerkt:
Dat is idd zeer hard op de rem staan.
Als je licht uren wil minderen zou ik om de 2weken half uurtje en kijken hoe je bak op reageert.
Net hetzelfde met je co2 als je draait op bv 25mg/l om de 2weken bv 5mg/l minderen .
Voordeel bij je is dat je weet hoe je bakje goed kan laten draaien.
En zal tijdje algen plukken worden en eventueel h2o2 kuurtje .
 

Terug
Bovenaan