Wat is er nieuw

wat voor soort alg is dit?

  • Onderwerp starter Onderwerp starter sid visjes
  • Startdatum Startdatum
S

sid visjes

Guest
WNXUaWEjCYBK0cO2zGbtHfQnsKs3WohF.jpeg


WNXUaWEjCYBK0cO2zGbtHfQnsKs3WohF.jpeg


Sorry krijg niet echt een goede foto. T gaat om de alg op het hout. Ik hoop niet dat t blauwalg is.
Aquarium is in de opstartfase. Heb nog geen waterwaardes gemeten. Teperatuur is 25graden. T aquarium draait ongeveer een week


Heb gisteren 20ml carbo toegevoegd, het aquarium is een rio 240
 
Ziet er wel uit als blauwalg. Dat kan komen omdat je hout mogelijk aan het rotten is. Kan je het hout indrukken met je nagels of kan je er makkelijk stukjes hout vanaf pulken?
 
Valt mee. T voelt nog hard. Kan er ook moeilijk hoekjes afbreken...
 
is t verstandig t hout eruit te halen en schoon te maken met heet water?
 
Ik zou de alg zeer zeker verwijderen en misschien het hout er even nog uitlaten.
Zit het verder nergens??
 
Heb t hout eruit gehaald. En nog wat plekjes ontdekt:

5zEIgp23_JTpxPwisV_gA5r1aiYJSs3V.jpeg


Heb de planten wel zo goed mogelijk afgespoeld voor ik ze erin heb gezegt.

Waterwaardes gemeten via test strip:
NO3 10/25
NO2 0
GH >7
KH 6/10
PH 7,6 / 8
 
Lijkt inderdaad op blauwalg.
Als ik je planten zie dan komen ze niet op mij over als nieuwe planten in een bak van 1 week.
 
Nee idd heb ik overgenomen...
wel zo goed mogelijk afgespoeld.
alles eruit en opnieuw beginnen met nieuwe planten?
 
Ik vraag me af hoe dit zich zo snel kan ontwikkelen? T hout en de planten hadden geen zichtbare blauwalg vorige week, wel andere alg.
 
Dat blad van de Vallisneria kun je van onderen eraf halen. Je kan de Vallisneria zoveel mogelijk oud blad vanaf halen dat je drie � 4 bladeren overhoud per plantje. Het hout afspoelen met heet (niet kokend) water, afborstelen en weer met heet (niet kokend) water afspoelen. Kan daarna je bak wel weer in.

Wat ik zo op je tweede foto zie heb je geen snelgroeiers erin, zoals Cambomba, Hoornblad bijvoorbeeld. Zou dit wel doen bij een opstartende bak.
 
sid visjes zei:
Nee idd heb ik overgenomen...
wel zo goed mogelijk afgespoeld.
alles eruit en opnieuw beginnen met nieuwe planten?

Dus de oude bodem zit er nog in of heeft die droog gestaan??
Heeft de filter doorgedraaid??
Ik neem aan dat je de gehele bak hebt overgenomen namelijk.
 
jessicapilon zei:
Ik neem aan dat je de gehele bak hebt overgenomen namelijk.
Ging eigenlijk enkel van de planten uit, die overgenomen waren. Als inderdaad de hele bak over is genomen.......
 
Nee heb een nieuwe bodem erin. Alleen de planten en t hout overgenomen. Heb ook nieuwe planten gekocht, staurogyne porto vehlo.
 
Hoe is je Fosfaat waarde? (PO4)
 
Filter schoongemaakt. Nieuwe slangen erop gezet.
 
Po4 kan ik niet meten op dit moment. Zal morgen mn buurman vragen of ie ff alle waardes goed kan komen meten
 
Kan de buurman met druppels meten? Zou een stuk zuiverder zijn en ook mooi als deze Po4 kan meten naast de No3. Uiteraard zijn de overige waarden ook belangrijk. Noteer ze en laat maar weten.
 
ja hij kan dat... als de fosfaat waarden niet oke zijn, met waterstofperoxide aan de gang?
 
Niet gelijk daarmee aan de gang gaan. Eerst maar eens kijken wat de waarden zijn. mogelijk is het voldoende om je fosfaat en nitraat op een goed peil te krijgen. 🙂
 
Okee. Blauwalg hecht zich toch niet erg vast? Want de aanslag op het hout ging er niet heel makkelijk vanaf.

Het blad heb ik afgeknipt en weggegooit. T stonk ook niet
 
Vallisneria moet je eigenlijk niet knippen maar "pellen". Wat er nu namelijk nog als afgeknipt gedeelte zit wordt ook weer slecht. Blauw alg zou je voor zover ik weet zo met afhevelen op kunnen zuigen. Heb deze alg zelf ook gehad en had zoveel mogelijk met afhevelen opgezogen. Daarna de nitraat en fosfaat op peil gehouden.
 
De bacteriecultuur is nog niet op orde in de bak en dat kost even tijd. De rommel wordt dus nog niet goed afgebroken en dat geeft blauwalg.
Zoveel mogelijk met de hand blijven weghalen zou ik zeggen.
Je ziet het veel vaker bij net opgestarte bakken hoor.
 
Gelukkig ik hou t scherp in de gaten. Ik hou jullie op de hoogte...
heb 2 jaar een 80cm bak, en een 40cm garnalen bakske. nooit overmatig alg of andere 'plagen/problemen'. Heb een week een nieuwe bak en t is meteen raak.
Maar ik leer wel veel bij op deze manier
 
Naast de bruin rode opstartalg zie je ook regelmatig blauwalg vlak na de opstart hoor. het is niet echt bijzonder dus met wat geduld komt dat vast wel goed.
 
Bedankt voor jullie reacties. Geen nieuwe plekken blauwals kunnen ontdekken. Ook de PO4 waarde nog niet kunnen meten (jammer genoeg). maar aangezien er geen nieuwe plekken zijn ontstaan hoop in dat t water (bacteriecultuur) van lieverlee beter wordt.
Heb voor de zekerheid wel t aantal licht uren van 10uur naar 7uur gebracht.


ik bestel zelf trouwens wel een nieuwe druppeltest. Omdat dat nauwkeuriger is dan de test strips die ik nu gebruik. Iemand tips welke ik het best kan bestellen en waar ik dat kan doen??
 
Je kan als alles op orde is langzaam weer de duur wat opschroeven.
Druppels zijn zeker beter dan de bekende strips hoor.
 
even zoeken op jbl of sera druppeltest zit nog al verschil per winkel qua prijs
ben zelf erg te spreken jbl leest wat makkelijker af althans das mijn mening
wel even opletten welke set je koopt dat alles er wel in zit wat je nodig hebt
po4 no2 no3 fe ph nh3/4 om er maar een paar te noemen


groet

jaap
 
Ja ik zou ook JBL aanraden. Bij APO kun je daarnaast voor de JBL goedkope navulreagens kopen en dat scheelt al behoorlijk. Ook hoor je over de po4 van Sera wel minder gunstige berichten.
 
Thanks ik ga zoeken!
 
AquaCafe
Help Users
      BlupGup: morge
      Terug
      Bovenaan