Wat is er nieuw

wat voor varen is dit?

• Onderwerp starter Onderwerp starter Leonardo78
  • Startdatum Startdatum
L

Leonardo78

Guest
Een paar weken geleden vond ik in een aquariumwinkel deze plant. De verkoper wist niet welke het was. Normaal koop ik nooit iets waarvan ik niet weet wat het is. Maar ik was opzoek naar een varensoort om op een stuk hout te laten groeien en was gecharmeerd van het uiterlijk van deze plant. Dus heb ik hem in een impuls gekocht.

Zou het kunnen dat het hier gaat om de Bolbitis heteroclita?

Ik ben benieuwd of iemand deze varen herkent.

leonardo78-onbekende_varen.jpg

ik denk zelf dat het inderdaad de Bolbitis heteroclita difformis is

Waarom een vraag stellen,en het antwoord al geven?
Vind ik knap 😉
Bolbitis heteroclita difformis - Welkom bij aquarium-planten.com ...

Bolbitis heteroclita difformis - Bolbitis heteroclita difformis - Welkom bij ... Home >
Aquarium Planten > Voorgrond beplanting > Bolbitis heteroclita difformis ...
www.aquarium-planten.com/.../bolbitis-h ... ormis/1481 -

Kijk nou. met alle gegevens!!!

Zit wel hoop andere plantjes tussen,hoor, bij jou.

Bertus zei:
Waarom een vraag stellen,en het antwoord al geven?
Noemen ze navraag doen 😉

Maar inderdaad, lijkt sterk op die Bolbitis en dat is een plantje dat het goed op hout doet.

~ Ivo

Er zit Christmas-Moss tussen.

Dank jullie wel voor het uitsluitsel.
Ik vind het een mooi plantje. Lees ook dat hij zeer langzaam groeit. En dat hij laag blijft. Heb ik 'm misschien op de verkeerde plek gezet. Achterin bovenop een groot stuk hout. We gaan het aanzien. Misschien wordt het toch wel wat.

Mooi plantje hoor en een fraaie naam trouwens 😉

Bolbitis heteroclita �difformis�

een leuk klein varentje: Bolbitis heteroclita �difformis�. Bolbitis heteroclita komt in vele verschijningsvormen voor in heel tropisch Azi�. Deze dwergvorm stamt van het Filippijnse eiland Negros. Net als de andere vormen van B. heteroclita groeit het, het best op vochtige grond. Het vormt dan een dicht tapijt van diepgroene fijn gevederde blaadjes die ongeveer 7cm hoog worden. Wat het ook een erg mooie paludariumplant maakt!

In het aquarium blijft het plantje aanzienlijk kleiner. De blaadjes ontwikkelen zich nauwelijks, waardoor het plantje eruit ziet als een steeltje met aan weerskanten kleine lobjes. De groei is uitgesproken traag, en het plantje is erg gevoelig om zwart te verkleuren. Een regelmatig bad met een hoge dosis glutaraldehyde (easy-carbo) en een plaatsje in de schaduw helpt daar tegen. Het plantje kan het best op een stuk hout of steen worden gebonden. Ondanks dat het misschien niet het allermooiste plantje is vind ik het zeker een aanwinst voor de hobby, qua structuur en bladvorm is het absoluut uniek, en zijn er leuke effecten mee te bereiken.

Bronnen:

Kasselmann, Christel (2009) Bolbitis heteroclita �cuspidata� und B. heteroclita �difformis�. Zwei neue Farne f�r die Aquaristik. DATZ 12/2009, Ulmer Verlag
http://blog.christel-kasselmann.de/zwei ... difformis/

Dat is nou echt een leuk plantje, gefeliciteerd.

Groeit langzaam, maar is behoorlijk sterk en best wel fraai. Groeit het beste op hout of geklemd tussen steen. Niet in de bodem laten wortelen, want dan gaat het (waarschijnlijk) mis.

En ik vind best dat je om bevestiging mag vragen bij twijfel, hier. Snap die discussie hierboven niet zo.

Is volgens mij niet kwaad bedoeld.
Ik ben iemand die probeert om zelf zo goed mogelijk mijn informatie te verzamelen.

Ik heb de indruk (en als ik het verhaal hierboven lees niet onterecht) dat moerasplanten boven water vaak een andere verschijning hebben dan onder water.

Ook heb ik het idee dat veel planten die je koopt in de winkel emers gekweekt zijn en daarom in het begin moeite hebben in een aquarium.

Dus toen ik het vermoeden kreeg dat ik met een bolbitis heteroclita te maken had, wilde ik het inderdaad zeker weten.

Klopt het dat ik de bovenwater-vorm heb? Zullen alle bladen afsterven en plaats maken voor submerse bladen?

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan