Wat voor verlichting raden jullie aan!? 60L bak

Teun van Lent

Well-known member
Lid geworden
1 oktober 2019
Berichten
166
Leeftijd
25
Locatie
Wageningen
Hoi allemaal!

Een lange tijd geleden kocht ik op AliExpress een NICREW LED lamp, dimbaar wat ik ook wilde. Geen spijt van gehad! Tot dat ie helaas (door mijn onhandigheid) in het water terecht kwam waardoor de RGB-LED strip het niet meer doet. Daardoor dus geen full spectrum meer.
Zoals je ziet in het filmpje is dit hoe mijn bak er nu bij staat; nog wat kaal ook maar wel met weinig eisen.
Qua visbestand; 15x boreras briggitae, 4 indische modderkruipers, 2, siamese algeneters, wat mini-japonica garnalen en wat citroengarnalen.

Planten; paar wavy greens; mini anubias, valisneria, javamos op 't hout, limnobium drijfplantjes en nog 'n paar waarvan ik de naam niet weet (misschien jullie :D zoals bijvoorbeeld die kleine plantjes in een rijtje). Je ziet ook een rode mangrove in het water in de hoek van de bak!

Ik geef geen CO2, wel wekelijks standaard plantvoeding en in de bodem (grind/zand) zitten wat voedingscapsules bij de planten.

Ik ben op zoek naar een betaalbare (LED) lamp die ik op de rand van het aquarium kan monteren, die genoeg z'n werk kan doen voor de plantjes die ik heb.

Ik ben niet van plan er een oerwoud aan planten van te maken die allerlei eisen nodig hebben, maar zou wel de stukken hout met wat leuke mossoorten of andere planten willen laten begroeien. Leuke suggesties hoor ik graag :)

Groetjes,
Teun
 

Bijlagen

  • Aquarium.mp4
    21.3 MB
Voor een bakje zoals jij het omschrijft zou ik persoonlijk kiezen voor een Twinstar B-line. De 45B of 60B.
Ook te leveren met een (handmatige) dimmer
 
Even off topic maar ik zou voor de Siamese algeneters een ander onderkomen zoeken want die worden te groot en vaak bij het groter worden territoriaal. Ik had ze in een 80cm maar heb ze ook rap weer van de hand gedaan.
 
Even off topic maar ik zou voor de Siamese algeneters een ander onderkomen zoeken want die worden te groot en vaak bij het groter worden territoriaal. Ik had ze in een 80cm maar heb ze ook rap weer van de hand gedaan.
Ah dankje, ik wilde ze er inderdaad binnekort uit doen. Ik heb ze klein gekocht om het algenprobleem dat ik heb te bestrijden, wat nu onder controle lijkt. Er is een balans in de bak en de plantjes zijn weer mooi schoon. De mini-japonica's dragen ook hun steentje erin bij dus ik denk dat ik de siamese algen-eters weg kunnen
 
Teun. Ik weet dat er veel betere merken led bestaan , maar ik gebruik ledstrips van de Ledstripkoning. Op de site is een aparte sectie speciaal voor aquarium beschikbaar. Dimmers werken perfect, strips zijn makkelijk in te korten, aansluiten is kinderspel en de prijs is echt laag. Daar komt bij dat de service echt heel erg goed is, als je belt krijg je meteen de mensen zelf aan de telefoon en inruilen , de snelheid van leveren en de garantie is helemaal 100% top.

gr

Mark
 
Teun. Ik weet dat er veel betere merken led bestaan , maar ik gebruik ledstrips van de Ledstripkoning. Op de site is een aparte sectie speciaal voor aquarium beschikbaar. Dimmers werken perfect, strips zijn makkelijk in te korten, aansluiten is kinderspel en de prijs is echt laag. Daar komt bij dat de service echt heel erg goed is, als je belt krijg je meteen de mensen zelf aan de telefoon en inruilen , de snelheid van leveren en de garantie is helemaal 100% top.

gr

Mark
Wat goed dankjewel! Had er zelf nooit opgekomen, super fijn !
 
Wat goed dankjewel! Had er zelf nooit opgekomen, super fijn !
Relatief hé.

Kijk, een Japanse aquascaper die de hele dag met chirurgengereedschap in z'n bak bezig is om elke oneffenheid van de plantjes weg te halen, nee, die zal geen ledstrips van Ledstripkoning hebben hangen. Maar is je bak relatief klein en dus niet zo hoog, heb je simpele plantjes, of is er gewoon niet genoeg budget voor dure verlichting, dan is dit absoluut de moeite waard.

Heb je meer budget en vind je verlichting erg belangrijk. Kan je duurder gaan natuurlijk.
En stel je voor, als je bak nu een Juwel is of de afmeting heeft van één van de Juwel standaarden. Dan zou je ook kunnen kijken naar hun nieuwe helialux spectrum balken. Dan ben je meteen klaar natuurlijk. Kost wat, maar ik heb veel revieuws gelezen van mensen die dit echt een heel mooi product vinden.

Joh, er is zoveel te koop en te kiezen. Doe op je gemak, da's misschien wel het beste advies dat ik kan geven.

fijne avond !

Mark
 
Teun. Ik weet dat er veel betere merken led bestaan , maar ik gebruik ledstrips van de Ledstripkoning. Op de site is een aparte sectie speciaal voor aquarium beschikbaar. Dimmers werken perfect, strips zijn makkelijk in te korten, aansluiten is kinderspel en de prijs is echt laag. Daar komt bij dat de service echt heel erg goed is, als je belt krijg je meteen de mensen zelf aan de telefoon en inruilen , de snelheid van leveren en de garantie is helemaal 100% top.

gr

Mark
Heb hier dezelfde strips boven de bak en inderdaad erg tevreden over de producten en service van deze webshop
 
Nadat de plakstrips van ledtuning 2x waren uitgefikt en bijna m’n aquarium in de fik hebben gestoken ben ik er mee gestopt.
Ook kite-light komt er hier niet meer in, kabels braken af en leds vielen al vrij snel uit.

als je de knaken hebt zou ik zeker in iets knaps investeren en niet gaan bezuinigen, ongeacht je planten wensen
 
Terug
Bovenaan