Wat is er nieuw

wat voor vis is dit?

• Onderwerp starter Onderwerp starter neon
  • Startdatum Startdatum
N

neon

Guest
Toch maar even jullie oog inschakelen.
Ik heb dit bang vogeltje, uh vis, enkele dagen geleden mee naar huis genomen omdat ik het niet over mijn hart kon verkrijgen hem geen fijn huis aan te bieden. Ik het is me gelukt om snel een foto te maken, maar beter dan dit gaat niet omdat hij zich verstopt en als ik aan de andere kant van de kamer beweeg hij nog verder weg kruipt.
Ik ga bewust niet zeggen welke vis dit zou moeten zijn. Enkel dat het een man is (uh daar ga ik wel vanuit)
Wat voor vis is dit?
20161015_085536.jpg
20161015_090722.jpg

Lijkt me iets van een Aquidens soortje.

Zeg ik iets geks als ik hem een laetacara mondje vind hebben?

Ja dat bedoel ik ook en het kan de Dorsigera misschien zijn. De Maroni had vroeger de naam Aquidens maar dat is tegenwoordig ook Laetacara. best ingewikkeld soms die veranderingen.

Ik probeer een betere foto te maken maar dat duurt even hoor. Hij zit verscholen en kan alleen zijn neus zien.

Als hij niet echt mooi op kleur is zal het ook lastiger zijn hem te herkennen, maar de echte kenners kunnen dat wellicht dan wel.

De Maroni had vroeger de naam Aquidens maar dat is tegenwoordig ook Laetacara.
Hier gaan 3 dingen fout:
maronii en dat is géén Laetacara
Aequidens

Maar dorsigera zou zomaar eens in de goede richting kunnen zitten. Zelfs op deze foto zijn of lijken bepaalde kenmerken van het patroon van een dorsigera namelijk te herkennen.

Dat meende ik ook al dus hier zit de lfs hier mis mee.

Laatst bewerkt door een moderator:
ik zou ook zeggen laetacara dorsigera
heb er zelf ook 5 zitten en die zijn niet schuw te noemen maar dat kan ook aan de bij vissen liggen

als wat is het je verkocht?

Uur voor het aquarium gezeten en ik had precies 1 seconde, maar hij staat er op.
IMG-20161015-WA0003-1.jpg

ja dit lijkt met een dorsigera in stress kleuren

De kleuren.
Ik heb ze heel even een heel klein beetje mogen zien toen ik hem bij thuiskomst uit het zakje haalde.
Zijn vinnen en staart zijn bij de aanzet lichtblauw en dat loopt over in geel.
Aan de rugvin zit een randje welke rood lijkt.

De bak waarin hij zat, die vissen zijn idd rood, blauw en geel, maar zijn bouw is anders. De kop hoort 'smaller' en spitser te zijn.

Zou het niet een curviceps kunnen zijn? Dat denk ik namelijk zelf.
Zonder kleur is er niet veel van te maken maar voor een dorsigera vind ik hem te vlak en lang in het lijf eigenlijk.

Ik stond dus 1,5 a 2 week geleden in de winkel voor een borellii opal man. Dit was de enige in de groep die man kon zijn, de rest was vrouw. Maar deze vis was zo bang dat je hem niet kon bekijken en lijkbleek met een zwarte streep van voor naar achter. Ik had medelijden met de vis, maar ik vond hem er niet uitzien zoals een borellii opal er in mijn ogen qua bouw uit hoort te zien, dus ik liet hem zitten.
Toen ik van de week in de winkel moest zijn, nig eens langs die bak gelopen en daar zat hij nog. Nog net zo bang en bleek.
Twijfel twijfel, wat zal ik doen.
Medewerker gevraagd, weet je zeker dat het een borelli opal is, want hij oogt lomper en hij heeft echt totaal geen kleur ook. Ja hoor, het is echt een borellii opal en tja de kleur is vaak niet aanwezig bij nieuwe vissen.
Goed, ik nam hem wel mee want ik zoek toch een man, kleur is idd vaak gewoon een lastig iets en ach dan maar een keertje een wat minder knappe vis. Als ik hem niet mee neem, hoelang zo hij dan nog zo treurig moeten blijven zitten.

Eenmaal thuis ben ik toch eens gaan zoeken. Dat koppie klopt gewoon niet. Dat ziet er uit als een borelli die tegen de ruit op is geknalt. Dat mondje doet me denken aan een andere vis. Laetacara in google getypt en tja daar is dat mondje, maar mijn vis is niet rond van lijf, maar langgerekter.
Vandaar dat ik vroeg wat voor vis jullie er in zagen en grappig genoeg zeiden jullie ook laetacara.
Nu nog welke, zodat ik hem in het juiste aquarium kan gaan plaatsen.

ik heb 5 wildvang dorsigera zwemmen
die je in het laatste filmpje wat ik heb gepost in mijn album wel langs ziet zwemmen

deze vissen zijn lang niet zo hoog en bulky als de foto'sdie je vaak ziet

heb nog ff de bronnen na gespert en als er verticale strepen op de aanzet van de staart te zien zijn (lijkt op de foto wel zo) dan is het de dorsigera aangezien de curviceps deze niet heeft

Ah fijn dravik. Ga ik dadelijks eens naar kijken.
Kun je toevallig ook zien of ik hier een man of vrouw heb? (Spitse vin man?)

Ik moet ermee gaan zitten puzzelen waar hij moet gaan wonen. Ik heb 2 mogelijkheden.
Borelli of ramirezi.

qua temperatuur is de borelli een betere optie de dorsigera kan prima subtropisch

Je kletst natuurlijk geen bla bla omdat je ze zelf hebt, maar ik lees dat 22-28 graden bij ze past.
De borelli bak was van de zomer een paar dagen 30 graden en nu is dat 20 graden. Kan van de winter terug lopen tot 14/15 hoor.
Is dat dan niet te koud voor deze vis?
(Borelli-colisa chuna-chinese danio)

De andere bak is een verwarmde bak. Afgelopen zomer 30/31 graden en nu 23 graden.
Hier zit van alles in. Eerste vissen, krijgertjes, tijdelijkers, vaste bewoners..
1 labeo, 4 corydoras, 5 otocinclus, 9 kar.tetra, 1 ramirezi man.
Als deze vis op deze temperatuur kan, kan dit zijn huis worden. De ramirezi man woont hier namelijk tijdelijk tot hij en een vrouw uit weer een andere bak een eigen bak hebben gekregen.
Dan zouden ze dus enkele weken samen moeten wonen.

Is dat dan niet een betere bak voor hem dan samen wonen met 3 borelli's (nu alleen 1 vrouw) in een 80 bak?

14-15c is wel wat laag zowel voor de borellii als de dorsigera en ik dacht dat de chuna dat ook echt niet aan kan dat die een ondergrens van 19-20 had maar daar ben ik niet zeker van

maar mijn eigen bak is in de winter ook maar 16-17 graden en dat zullen ze in het wild ook tegen komen

ik denk dat hèt in een 80cm bak wel wat druk is om hem bij te plaatsen moet ik zeggen hmm moeilijk

De bak is pas dit jaar gestart zonder verwarming, dus nog geen winter mee gemaakt. Ik gok het dus eventjes.

Laat ik het anders vragen. Waarom zou je hem niet in de andere bak doen?

zowel ramirezi als kardinaaltetra willen graag 24/25c als minimum en ook C. sterbai zitten graag redelijk warm
een vis die subtropisch is zal met zulke temperaturen snel opgebrand zijn (veel minder oud worden)
(bijna alle dorsigera worden uit paraguay geimporteert en dus zal zelfs nakweek afstammen van subtropische vissen)

in het wild komen borellii's en laetacara elkaar ook echt tegen dus dat ze de zelfde waterwaarden en temperaturen aankunnen is dan wel duidelijk
opzich zou 1 vis niet heel snel echt een territorium gaan verdedigen dus dan denk ik toch dat hij het best zit bij de subtropen

Precies. Je zorgt goed voor hem, of je zorgt niet voor hem.
Ik heb moeten besluiten dat ik het niet kan. Heb hem terug gebracht naar de winkel en gezegt welke vis ik denk dat het is. Moeilijk vind ik dat.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan