Wat voor visje is dit?


R

RC Power

Guest
Ik heb een bakje staan met een aantal soorten Rasbora's erin.
Daartussen zit deze, maar die ziet er toch lichtelijk anders uit dan mijn andere soorten.

De foto is niet superscherp, dat weet ik. Maar ik hoop toch dat iemand me kan vertellen welk soort dit is.
Het visje is ongeveer 2 cm groot.

L1ZmLg8ykkjj_JvKW4deWgyjE6qLjd73.jpeg
 
Ja klopt, ik heb een schooltje Rasbora Brigittae zwemmen, een aantal Rasbora Galaxy's en een schooltje Rasbora Maculata's. Daarnaast heb ik nog een handje vol Dwerg corydorassen erbij.
Ze zitten bij mij namelijk gezamenlijk in een garnalenbak, dus ik wilde daar een vreedzaam visje bij.

En dit gaat al tijden goed.
 
Dan heb je dus Boraras brigittae, Danio margaritatus en Boraras maculatus.. een geen Rasbora. ; )

Is maar goed ook trouwens.
 
Waarom worden ze in de (betere) speciaalzaken verkocht als Rasbora dan? Waar komt dat vandaan.

En de Rasbora's dan, wat voor vissen zijn dat?

Als je ze googled krijg je enkel en alleen de soorten die ik hierboven noemde.
 
Er zijn van dit visje 3 namen in omloop :
Rasbora brigittae
Rasbora urophthalma brigittae
Boraras brigittae

De laatste is de nieuwste, een beetje verwarrend, maar de heren geleerden zijn het niet altijd eens. Het is echter hetzelfde visje

De familie Rasbora is een tijdje geleden opgesplitst in :

Rasbora
Trigonopoma
Opsariichthys
Boraras
Kottelatia
Megarasbora
Trigonostigma
Rasboroides

Maar ze worden nog steeds door elkaar gebruikt
 
Ik wil al zeggen, we hebben twee winkels hier in de buurt, bijde hebben dit visje, maar gebruiken verschillende namen er voor.
 
Tja, er is hier (en elders) al vaak gezegd dat de zogenaamde "triviale namen" (meestal: nederlandse namen) nogal verwarrend zijn. Soms worden namelijk meerdere namen voor dezelde soort gebruikt, en soms worden meerdere soorten onder dezelfde naam genoemd.

Ik ben het daar overigens hartstikke me eens.
Het is echt wenselijk dat voor hetzelfde visje Nederlanders, Duitsers, Japanners, Tsjechen en Equadorianen dezelfde naam gebruiken, en dat die naam dan ook voor al die mensen op hetzelfde visje duidt.
En daarvoor is de wetenschappelijke naam (ook wel latijnse naam genoemd) het handigst.

Maar helaas zijn wetenschappers onderling het ook niet altijd eens (of misschien niet eens zo helaas, want discussie over meningsverschil is juist wat wetenschap interessant houdt). Helaas is dan in ieder geval w�l dat door die meningsverschillen dezelfde vis soms meerdere wetenschappelijke namen draagt. In ieder geval totdat het meningsverschilis beslecht.

Waarbij nog komt dat bij de vissen die wij gewone mensen in viswinkels zien naamplaatjes staan die niets met de laatste wetenschappelijke bevindingen te maken hebben. Daarop staat namelijk hoe de verkoper, de kweker, de importeur of zelfs de lokale visser de beestjes noemt. En die volgen de onderzoeken in de wetenschap vaak niet.

Dus: t�ch weer onduidelijkheid over namen.

Maar goed, je moet �rgens voor gaan.
Bij wetenshappelijke namen gaat het erom of de ene wetenschapper met de gedachtengang van de andere mee wil gaan; daarover kan een poosje strijd bestaan maar uiteindelijk komt daar overeenstemming over. Bij triviale namen blijft gelden dat vissers in het ene Amazone-dorp een vis anders noemen dan in een dorp 10 kilometer verderop. En dat iedereen op grond van het uiterlijk van een vis zijn eigen naam kan verzinnen.
 
@Paddy, mag ik je dan vragen waarom je zelf nog steeds ook Nederlandse namen gebruikt? Draagt toch ook niet bij aan wat je wenselijk acht?

Paddy.K.1966 zei:
[size]Maar weer even updaten, bij de overstap naar een nieuwe bak (Rio 400) - en dus naar een nieuw vissenbestand - kan het soms snel gaan .....

Bij mij zwemmen nu (20-09-2013):
- 3 x Carnegiella strigata (bijlzalm)
- 6 x Pterophyllum scalare (maanvis 'Blue Dwarf')
- 2 x Nannostomus marginatus (dwergpotloodvis)
- 6 x Hyphessobrycon axelrodi (kardinaaltetra)
- 2 x Hemigrammus bleheri (roodneuszalm)
- 4 x Mikrogeophagus altispinosus (boliviaanse antennebaars)
- 2 x Ancistrus cf. cirrhosus
- 2 x Apistogramma hongsloi
- 8 x Corydoras metae (bandiet pantsermeerval)

De bedoeling is dat het bestand uiteindelijk (ongeveer) wordt:
- 15 x Nannostomus marginatus (of evt. N. beckfordi)
- 6 x Pterophyllum scalare (maanvis)
- 15 x Hyphessobrycon axelrodi (kardinaaltetra)
- 4 x Mikrogeophagus altispinosus (boliviaanse antennebaars)
- 3 Apistogramma hongsloi
- 2 x Ancistrus cf. cirrhosus
- 2 x Laetacara dorsigera
- 10 x Corydoras metae (bandiet pantsermeerval)


[color:#FF0000]VOOR DE OPLETTENDE LEZERS NOGMAALS:
-- de vissen die in het bovenste rijtje staan en in het onderste niet, kunnen worden overgenomen
-- de vissen die in het bovenste rijtje niet staan en in het onderste w�l, wil ik graag van iemand overnemen[/color][/size]
Niet verkeerd bedoeld hoor, want ik ben het eens met je pleidooi om het in ieder geval duidelijk te houden (voor zover dat al kan), maar een betere wereld begint ook hier bij jezelf?

~ Ivo
 
Mascha&Ivo zei:
@Paddy, mag ik je dan vragen waarom je zelf nog steeds ook Nederlandse namen gebruikt? Draagt toch ook niet bij aan wat je wenselijk acht?


Niet verkeerd bedoeld hoor, want ik ben het eens met je pleidooi om het in ieder geval duidelijk te houden (voor zover dat al kan), maar een betere wereld begint ook hier bij jezelf?

Hij geeft toch ook in ieder geval nog de wetenschappelijke namen erbij? Dat is al heel wat.
Dan mag je er best een Nederlandse naam bij zetten om het ook voor de gemiddelde forummer overzichtelijk te maken. Zolang de echte naam er maar bij staat, en klopt/up to date is.

(Dus kardinaaltetra zou dan Paracheirodon axelrodi moeten zijn.)
 
Dargine zei:
Hij geeft toch ook in ieder geval nog de wetenschappelijke namen erbij? Dat is al heel wat.
Klopt, maar vandaar dat ik vroeg "ook". Als je dan toch de wetenschappelijke naam gebruikt en je bent voor het zo duidelijk mogelijk houden dan zou ik zeggen laat de Nederlandse naam ook achterwege. Zou ik in ieder geval meer in overeenstemming met het betoog van Paddy vinden namelijk.

En vragen naar iemands beweegredenen kan geen kwaad toch? ;)

Dargine zei:
(Dus kardinaaltetra zou dan Paracheirodon axelrodi moeten zijn.)
Hyphessobrycon axelrodi is een geheel andere vis, anders dan Hyphessobrycon herbertaxelrodi en Paxacheirodon axelrodi.
http://www.fishbase.org/Summary/Species ... e=axelrodi
http://www.fishbase.org/Summary/Species ... rtaxelrodi
http://www.fishbase.org/Summary/Species ... e=axelrodi

Overigens meen ik echt dat Paddy de P. axelrodi heeft zwemmen, dus in dit verband was de Nederlandse naam misschien wel handig, om een foutief gehanteerde wetenschappelijke naam op te sporen.

~ Ivo
 
Ja zeer goed, want zo ontdekte ik dat de H. axelrodi (zonder herbert) weer een apart soortje is ;)
 

Terug
Bovenaan