Wat is er nieuw

wat voor visje is het rode visje op de achtergrond?

• Onderwerp starter Onderwerp starter rob1970
  • Startdatum Startdatum
R

rob1970

Guest
483647rob1970_0_82_vis1.jpg

weet iemand de naam van het visje op de achtergrond?

Lastig te zeggen vanwege de fotokwaliteit, maar: Puntius ticto?

~ Ivo

Ondanks de slechte kwaliteit van de foto heb je het helemaal goed zo te zien.

tnx!

Als ik op google kijk dan denk ik ook dat het klopt hoor.

Mascha&Ivo zei:
Lastig te zeggen vanwege de fotokwaliteit, maar: Puntius ticto?

~ Ivo

Men dacht vroeger dat het een ondersoort of kleurvorm was van de ticto. En hij heeft daarom heel lang ten onrechte de naam ticto gehad. De eerste zijn meegekomen uit ik meen Vietnam door een zeeman die ze had gekocht van een aantal kinderen. De Zeeman meerde later aan in Odessa en verkocht ze daar. Vandaar de Nederlandse naam Odessabarbeel.

Meer dan 30 jaar wisten ze niet de precieze vindplaats van deze vis maar ik geloof dat ze sinds een jaar of vier dat wel weten.

De wetenschappelijke naam luid: Pethia padamya

Deze vis dien je vrij koel te houden 15-22 graden is warm zat (s'nachts koelt het graag iets af). De mannen worden dan kersrood, zeker ook als je meerdere mannen dan 1 hebt.

Ze zijn vrij druk dus het minimale is een bakmaat van 1 meter.

Enige dierlijk levend of diepvries voedsel mag niet ontbreken. Dat hebben ze echt nodig!

Vrouw en Man
dEMLqOOCJ5PSYtM1wv8KWs6iKtJOmuiu.jpeg

Het bleek dus een zelfstandig soort te zijn ipv van een kleurvorm of ondersoort van de ticto.

Botia zei:
Het bleek dus een zelfstandig soort te zijn ipv van een kleurvorm of ondersoort van de ticto.
Was mijn gedachte gelukkig niet helemaal onterecht 😉

Dit is de echte ticto.

SsNfg08z-TCJ62pQspbHYQoMINCX1ICr.jpeg

Die heb ik ook ooit gehad.

ja ik denk ook de odessa barbeel. (Puntius ticto)

Groetjes

Knutsel zei:
ja ik denk ook de odessa barbeel. (Puntius ticto)

Groetjes
Lees mijn bericht even goed dan weet je dat de Odessabarbeel geen Puntius ticto heet. Maar Pethia padamya een geheel ander soort dan de ticto

En Puntius ticto is ookalweer achterhaald deze heet thans Pethia ticto

Alsof de duivel ermee speelt zag ik ze vandaag voor het eerst i.r.l. zwemmen, de padamya that is.
Grappig trouwens dat ik toen ik antwoord gaf inderdaad de Engelse naam bij Odessabarbeel had gezocht en dus foutief bij de ticto uitkwam. Voor zover natuurlijk Nederlandse namen iets van status hebben.

Mooie visjes, wel overmatig druk indien warm gehouden. Ik zie daar op de foto ook nog een Sahyadria denisonii (vh. Puntius denisonii, etc.), dus ik hoop sowieso dat de verwarming �berhaupt niet aanstaat?

~ Ivo

P. denisonii?
Dat maakt me nieuwsgierig - natuurlijk ook naar hoe warm, maar daarnaast - naar hoe groot jouw bak is?

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan