Wat is er nieuw

Wat voor ziekte kunnen mijn guppies hebben?

Noëlla

New member
Lid geworden
21 oktober 2022
Leeftijd
26
Hallo,

Ik heb nu anderhalf jaar 6 vrouwtjes guppen, alleen kort geleden was 1 ziek geworden. Ze lag op de bodem en had een gekke rood/roze vlek in haar buik. Ik heb toen een zoutbad geprobeerd en haar daarna apart gezet in een bak samen met catappa bladeren. Heb ook geprobeerd haar gekookte erwten te laten eten omdat ik dacht dat ze misschien verstopt zat. Daarna ging het even beter, maar uiteindelijk weer slechter, en toen is ze overleden. De andere guppies vertoonden schuurgedrag en heb ze daarom behandelt met esha200 maar net toen ik dacht dat het eigenlijk beter ging waren er ineens weer 2 overleden. Nu hebben de overige 3 ook rode vlekken in de buik, en ik kan niet vinden wat voor ziekte het kan zijn. Ook gedragen ze zich wat anders, ze zijn veel minder actief en liggen soms op de bodem en heb het idee dat ze wat sneller ademen. Ik heb ze nu behandeld met esha200, exit en alx in een quarantainebak, maar zie geen verbetering. De waterwaarden zijn gewoon normaal, en ik weet eigenlijk niet wat het kan zijn en wat te doen. Heeft iemand misschien een idee hierover?

Alvast bedankt!
Groetjes Noëlla
20220919_123252.jpg
20221021_194937.jpg
20221021_195103.jpg
20221021_195355.jpg
20221021_195512.jpg
20221021_195605.jpg

Jouw guppys hebben last van het feit dat ze wel veel eitjes aanmaken ( miljoenenvisje!!) maar geen daarvan worden bevrucht. omdat er geen mannetjes zijn.
Dit leidt tot "schijn"zwangerschappen, welke voor de vrouwtjes erg uitputtend zijn. Daardoor raken ze dan uiteindelijk dusdanig verzwakt dat er allerlei ziekten opduiken, die door de verminderde weerstand van de visjes, ook met medicatie niet meer te helen zijn.

Voeg daarbij het feit dat je bladeren toevoegt om het water ZACHTER en ZUURDER te maken, terwijl guppies graag een PH van 7+ hebben en een GH van rond 8-13
Dan heb je ook de oorzaak van het "schuren". Gebruik gewoon kraanwater met toevoeging van "KH bilder"
Voer elke 3 dagen 1 "plak" tablet met spirulina alg, dit om het darmstelsel in optimale staat te houden. Guppys zijn DOL op (draad) alg!!

Zet op elke 3 vrouwtjes minstens 1 mannetje, en ja als je plaats heb tin je bakje zet er dan ook een Betta Splendens bij, die ruimt het teveel aan jonge guppjes netjjes op.

Jouw guppys hebben last van het feit dat ze wel veel eitjes aanmaken ( miljoenenvisje!!) maar geen daarvan worden bevrucht. omdat er geen mannetjes zijn.
Dit leidt tot "schijn"zwangerschappen, welke voor de vrouwtjes erg uitputtend zijn. Daardoor raken ze dan uiteindelijk dusdanig verzwakt dat er allerlei ziekten opduiken, die door de verminderde weerstand van de visjes, ook met medicatie niet meer te helen zijn.

Voeg daarbij het feit dat je bladeren toevoegt om het water ZACHTER en ZUURDER te maken, terwijl guppies graag een PH van 7+ hebben en een GH van rond 8-13
Dan heb je ook de oorzaak van het "schuren". Gebruik gewoon kraanwater met toevoeging van "KH bilder"
Voer elke 3 dagen 1 "plak" tablet met spirulina alg, dit om het darmstelsel in optimale staat te houden. Guppys zijn DOL op (draad) alg!!

Zet op elke 3 vrouwtjes minstens 1 mannetje, en ja als je plaats heb tin je bakje zet er dan ook een Betta Splendens bij, die ruimt het teveel aan jonge guppjes netjjes op.
Bedankt voor het antwoord. Schijnzwangerschap is nieuw voor mij. Maar is het dan niet heel toevallig dat ze ineens allemaal ziek worden terwijl er daarvoor niks aan de hand was? Denkt u dan ook dat de vissen niet meer te behandelen zijn?

Ik ga de catappa bladeren dan in ieder geval uit de quarantaine bak halen, had ze toegevoegd omdat ik had gehoord dat ze goed waren voor hun immuunsysteem. Voor mijn hoofdbak gebruik ik gewoon kraanwater en is pH 7+, ze zitten hier dan ook al een jaar zonder problemen in, het schuren is pas begonnen sinds een paar weken, samen met de vlekken en ander gedrag.

Ik ben geen kenner maar @stanovic heeft erg veel kennis in huis. Ik heb wel vaker gehoord dat men alleen vrouwen heeft maar of dit deze verschijnselen veroorzaakt dat kan ik je niet zeggen.

Hier nog een iets betere foto
20221022_102152.jpg

Krijgen ze door die schijnzwangerschap niet ook last van hun nieren omdat ze al die eitjes niet kunnen verwerken op het moment? Dan zou je misschien ook iets aan de voeding kunnen veranderen zodat ze minder eiwitten binnen krijgen.

Ze zullen allemaal als je ze tegelijk gekocht hebt nu in hun meest vruchtbare periode terecht komen. Misschien dat de ene lijn gup minder doorgefokt is op die behoefdes, maar deze willen hoogst waarschijnlijk de wereld overnemen. Dat verklaard dan ook wel de roodheid en heeft temaken met problemen bij de nieren als ik het goed zie..

Problemen kunnen bij 1 ding beginnen en als ze eenmaal verzwakt raken kunnen ze ook andere problemen gaan krijgen en word het moeilijk te zien waar de oorzaak eenmaal ligt..

Ik lees dit nu allemaal zo en heel eerlijk gezegd is hier een antwoord gegeven door Don1262 en daar ben ik zeer meegaand in. Als de nieren teveel te verwerken krijgen dan kan idd dit met roodheid op de huid gepaard gaan. Doch eenmaal nierproblemen bij zo'n gup, is het doorgaans niet te verhelpen. Maar ik zag daar ook een vrij krom vrouwtje bij. Bij te lange doorfok binnen dezelfde bloedlijn kan ook zeer zekers nierproblemen optreden.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan