wat vragen over Mbuna's


tjvkooten

Well-known member
Lid geworden
10 maart 2016
Berichten
559
Leeftijd
30
Locatie
Putten, NL
ik wil een mbuna aquarium beginnen in een 130x50x50 maar heb nog een paar vragen:

hoe kan ik bepalen bij welke soorten kunnen kruizen. kunnen bijvoorbeeld alle pseudotropheus soorten kruizen?

ik lees dat bijna alle mbuna soorten vooral aufwuchs eten, zou ik dat zelf kunnen laten groeien en als hoofdvoer gebruiken, of heb je dan zoveel nodig dat dat niet haalbaar is? (ik zat te denken aan in een vaas/schaal oid stenen laten begroeien met algen en in diezelfde bak vlokreeftjes en of waterpissebedden te kweken zodat het er veel op lijkt)

en als laatste hoe beinvloed de afwezigheid van planten het water? of is alg op stenen genoeg om het over te nemen.
 
Als de omstandigheden in de bak zelf op orde zijn krijg je daar ook wel de aufwuchsgroei. Vaas of schaal om bij te kweken mag dan wel een hele grote vaas of schaal zijn, klinkt het ;-)
In zo'n Mbuna aquarium krijg je haast vanzelf alggroei bij de afwezigheid van planten. Algen gaan dan graag aan de haal met de voedingsstoffen die er in het water aanwezig zijn. Maar dat is dus niet meteen slecht nieuws, zie boven.
 
dan kan ik die aufwuchs kweek beter als verrijking beschouwen. nog steeds een leuke manier om wat extra bezig te zijn
 
Spirulina kan je het beste als hoofdvoedsel geven aan mbuna's

Ik heb zelf ook een aantal planten staan in mijn malawi aquarium en ik heb geen last van algen.

Pseudotropheus soorten kruisen met Pseudotropheus soorten.
 
ik las ergens anders juist dat spirulina teveel eiwit zou bevatten, maar zit er dan verschil tussen plantaardig en dierlijk eiwit. (vanwege malawi bloat dat ik regelmatig lees)
 
Dierlijke eiwitten en plantaardige eiwitten zijn inderdaad anders.
 
Zelf heb ik nooit kruisingen gehad. Mijn ervaring is dat zolang er vrouwtjes van de eigen soort aanwezig zijn een mannetje niet gauw 'vreemd' zal gaan.
VG, Jon.
 
Bedankt voor de opheldering over de eiwitten.

Ik heb al een paar soorten gevonden die me wel leuk lijken:

Labidochromis Caeruleus
Iodotropheus Sprengerae
Pseudotropheus Saulosi
Metriaclima Estherae
Melanochromis auratus

deze werden ook als beginners soorten aangewezen, ik zat te denken aan trios maar ik ga nog even verder kijken of dat geschikt is
 
De eerste drie zijn oké. Van Metriaclima Estherae durf ik dat niet zo te zeggen en Melanochromis auratus is behoorlijk agressief.
 
van de saulosi zou ik meer dan 2 vrouwen nemen op 1 man omdat die behoorlijk de vrouwtjes op kunnen jagen.
dat is mijn persoonlijke ervaring.
M.estherae wordt volgens mij beschreven op internet als een agressieve vis. In mijn aquarium viel dat reuze mee.

als je alle Malawi cichliden jong koopt en je zet ze er allemaal tegelijk in dat wordt de kans ook groter dat ze later wat 'makkelijker' met elkaar omgaan
 
Wat zouden mooie toevoegingen zijn als ik alleen de bovenste 3 neem?

En hoeveel vissen kan ik kwijt?

Zelf had ik uitgerekend dat 4-5 soorten zou kunnen.

En wat is met de saulosi de beste verhouding? 3 vrouwen of 4?
 
pseudotropheus elongatus chewere zou nog een mooie toevoeging zijn of de pseudotropheus Zebra hara. wil je perse mbuna soorten ?

3 vrouwen is goed.
 
alleen mbuna is het makkelijkst vanwege de verschillende voedings eisen naar wat ik lees.

En er zijn genoeg mooie vissen van.

Dus misschien als ik wat meer ervaring heb met cichliden dat ik ga mixen maar voorlopig nog niet.
 
nog een vraag, ik hoor steeds dat in een cichliden aquarium extra filter capaciteit nodig is, maar hoeveel is dat? en is er een maximum dat kan? (het blijven vissen uit een meer en daar staat minder stroming dan in een beek of rivier.)
 
Die extra filtercapaciteit wordt vaak wel in één adem genoemd met het flink volstouwen van een Mbuna bak. Dat laatste wordt dan gedaan om agressie meer te verdelen.
In dat licht moet je opmerkingen over zware filters ook zien. Ga je niet volstouwen dan zou het zomaar een ander verhaal kunnen zijn.
 

Terug
Bovenaan