Wat vragen over ombouw aquarium.


Erwin-83

Well-known member
Lid geworden
14 januari 2020
Berichten
103
Leeftijd
41
Beste forum gangers, na het voorstel topic is dit mijn eerste post met vragen op het forum.

Mijn vrouw en ik willen een tropisch aquarium gaan starten en zijn ons aan het orienteren en plannen aan het maken.

Omdat we geen groot stuk wand vrij hebben en een hoek aquarium te klein is, of voor de schuifpui uitkomt zijn we op een ander idee gekomen.

De dressoirkast onder de tv weg doen en zelf een kast maken met een ruit erin en daar een aquarium achter. We hebben ook nog een grote hond en 2 katten in huis.

Het idee is om een Juwel Rio 240 te kopen ( vergelijkbare sugesties zijn welkom)

De kast word ongeveer 190 breed, dus naast de bak nog plek om electra e.d. op te bergen. In de voorkant van de kast wil ik dan een (plexi)glas ruit maken, voor de zekerheid mocht de hond er een keer tegenaan lopen met een bot ofzo. Met een kleine tussenruimte daarachter het aquarium. Het ruitje in de kast maak ik dan kleiner dan de ruitmaat van het aquarium. De bovenkant van de kast en het ruitje maak ik verwijderbaar voor onderhoud. In het bovenblad maak ik een deksel/luikje om te kunnen voeren.

Kwa vissen en planten moeten we ons nog verder gaan orienteren.

Zien jullie problemen in mijn plan ?
Hoe goed moet de kast kunnen ventileren voor zuurstof voor het aquarium ?
De bodem van de bak zal zo'n 20 a 30 cm van de grond komen, een laag aquarium lijkt ons niet te storen.
Nog meer dingen om rekening mee te houden ?

Alvast bedankt.
 
Zomaar wat gedachten; hoe is de kijkhoek in het aquarium/hoe goed kun je in het aquarium kijken?
Hoe haal je water uit het aquarium. Normaal hevel je dit af door een emmer lager te zetten, maar dit zal met de genoemde hoogte lastig worden. Wellicht met een pompje of iets werken dan?
Waarom onder de tv?
 
Onder de tv (met muurbeugel ) is voor ons de enige plek waar een aquarium met een beetje formaat kan staan. De achtergevel is bijna helemaal een schuifpui en aan de voorkant zit de keuken.

Vanaf de bank kijk je recht naar de bak dan.

Met verversen kan er een slang naar buiten, eventueel met een boormachine pomp ofzo.
 
Een boormachinepomp is onnodig, eenmaal d ehevelwerking op gang loopt de bak vanzelf leeg.

Grootste probleem zal je vocht zijn, zeer slecht voor je tv, een tv boven een aquarium is vragen om problemen want waterdamp stijgt altijd recht omhoog
 
Ik zou geen voorzet ruit en al zeker niet van plexyglas voor je aquaruim zetten.
Geeft alleen maar spiegeling daarnaast is plexyglas nooit zo helder.
Die juwel aqua zijn best wel sterk hoor, een gewoon botje van een hond gaat er echt niet zomaar doorheen.

Beter zet je het aquarium 10 cm naar achter, de kans dat de hond ertegen loopt is dan al een stuk kleiner doordat ie eerst tegen het hout aan komt van de kast.

Over vocht en de tv zei ik al iets in het voorstel topic.
 
Een boormachine pomp gaat roesten met water en bevat misschien olie, niet echt geschikt.
Zoals @Nicolientje-W hierboven schrijft gewoon hevelen dan gaat het vanzelf.
Zwaartekracht/atmosfeer doet het werk.
 
Ik zou me eerder zorgen maken over het werken van het hout van de kast dan over vochtschade aan de tv. Mijn 150cm bak is ingebouwd in een op maat gemaakte kastenwand, waarbij bij het ontwerp rekening is gehouden met de bak. Daarin heb we echter naderhand nog ventilatieroosters aangebracht en ik heb de dekruiten extra goed sluitend gemaakt. We kregen namelijk in eerste instantie te maken met het kromtrekken van de klep van de kast boven het aquarium (daar zit o.a. de verlichting) door warmte en vocht.

Boormachinepomp is idd onnodig, ik gebruik zelf een Python en dat werkt perfect. Het kan echter wel, ik heb tijden een boormachinepomp gebruikt om de bak te vullen vanuit de regenton.
 
Vocht is een issue. Ook omdat jullie aquarium warm is en huiskamer wat “koeler” dan krijg je, vooral s nachts, condens in de kast. Dus idd goed ventileren met roosters en zonodig mechanisch mbv computer een fannetje of wat dan ook.
 
De temperatuur verschillen zijn vrij constant. Ik verwarm met een warmtepomp en vloerverwarming en doe geen serieuse nachtverlaging.

Maar om vochtproblemen in de kast en de tv te voorkomen zijn we toch nog maar even aan het nadenken voor een andere plek met een kant en klaar meubel met bak erop.
 
Even ter illustratie hoe het er bij mij uitziet. Bovenin de kap zitten 4 van die roosters zoals op de foto en dat voldoet prima. Condens in de kast hebben we nooit last van.

Waar je wel rekening mee moet houden is lekkage. Bij mij is afgelopen weekend een filter gaan lekken en de +-30 liter die daar uit is gekomen heeft ervoor gezorgd dat de hele onderkast vervangen moet worden doordat er vocht in het plaatmateriaal is gekomen.:'( De complete parketvloer moet als gevolg hiervan ook vervangen worden, maar dat terzijde en gelukkig zijn we verzekerd...

IMG_20200119_173221.jpgIMG_20200119_173152.jpgIMG_20200119_173208.jpg
 
Het is enorm balen, inderdaad, maar gelukkig verzekerd. Mijn andere bak (veel kleiner) staat wel in een ruimte met plavuizen, maar in de woonkamer vonden we dat niet mooi en het wil ook niet op een houten ondervloer. Maar dit zijn geen dingen die vaak voorkomen (hopelijk nooit meer...) en het is inderdaad wel heel erg mooi en strak ingebouwd.
 
Als het toch een zelfbouw kast word met als basis de Rio 240 dan zit de pomp intern. De originele kap van het aquarium wil ik behouden en daarboven pas het blad van de kast.

Kwa alternatief o.a. de Fluval Vicenza 180, Fluval Venecia 190 en de Juwel Lido 200 gezien.

Een plaatje van de ruimte. Links zit een grote schuifpui, noordkant dus geen directe zon instraling. De wandjes naast de schuifpui zijn 50 cm breed.

Plek 1: op de plaats van de tv kast en tv wat omhoog
Plek 2: tussen bar en bank, 100 cm ongeveer ruimte.
Plek 3: links onder in de hoek


CAM2-20200119-2031226082.jpg
 
Laatst bewerkt:
Zou kunnen, in of naast de bak heeft beide zo ze voor en nadelen wat ik her en der lees.

Doelde met de interne pomp van de Rio op het lekkage risico.
 
Als het toch een zelfbouw kast word met als basis de Rio 240 dan zit de pomp intern. De originele kap van het aquarium wil ik behouden en daarboven pas het blad van de kast.

Kwa alternatief o.a. de Fluval Vicenza 180, Fluval Venecia 190 en de Juwel Lido 200 gezien.

Een plaatje van de ruimte. Links zit een grote schuifpui, noordkant dus geen directe zon instraling. De wandjes naast de schuifpui zijn 50 cm breed.

Plek 1: op de plaats van de tv kast en tv wat omhoog
Plek 2: tussen bar en bank, 100 cm ongeveer ruimte.
Plek 3: links onder in de hoek


Bekijk bijlage 287763
Ik zou die krabpaal links weghalen. De TV naar rechts verhuizen en dan het aquarium net zo hoog als de TV, dus naast elkaar.
Dan de krabpaal naast de bank tussen de bar en bank in.
Dus aquarium tegen de muur waar de schuifpui in zit.
 
Zo makkelijk is het helaas niet, via de kabpaal kunnen de katten op de plank bovenin komen. Daar liggen ze graag boven de kachel.
20200120_061638.jpg
 
Jazeker, alleen de aquarium meubels komen niet boven de rand van de bank uit en de hond kan dan heel makkelijk bij het deksel komen. En met 44 kilo lijkt me dat geen succes.
 
Hoe breed is die muur, die kachel en die tv en het gordijn.

M.a.w. als tv naast kachel komt, dus precies onder die hangplant, hoeveel cm zit er dan tussen gordijn en tv?
 
Als je kachel ergens anders heen kan, zou ik denk ik daar het aquarium plaatsen. Mooi in de hoek en niet zo dicht bij het glas en dus minder (direct) invallend licht. Kunnen je katten gewoon op die plank blijven klimmen en kun je van zowel je aquarium als je tv genieten. Je kachel dan wellicht op aquarium optie 3, linksonderin je beeld. Of tussen bar en bank als dat fijner is
 
De kachel is een pelletkachel met de rookgas afvoer door de trapkast. Die kan niet verhuizen.

De maat van de muur weet ik even niet uit me hoofd, maar de kast onder de tv is 190 cm breed.
 
Ff terug komend op jouw originele vraag...

Jij gaat niet de eerste zijn die zijn aquarium onder de tv plaatst, dat is niet nieuw.
Wellicht kan je tv nog iets omhoog dat je wat meer ruimte hebt in de hoogte.

Het omkasten van het aquarium lijkt mij ook geen slecht plan, je zal alleen voldoende ventilatie moeten maken in het deksel om ervoor te zorgen dat je (plexi)glas plaat aan de voorzijde niet gaat beslaan.

De ruimte naast je aquarium kan je prima benutten dan voor je elektra en een extern filter, het externe filter zou ik dan wel op de grond zetten en niet op gelijke hoogte met je bak
 
Omdat de alternatieve plekken ook niet top zijn met de rest van de huisdieren gaat toch het meubel er komen. Zojuist de Rio 240 opgehaald bij de Hornbach.

In het meubel zal ik extra ventilatie voorzien. De bovenkant ga ik maken van een (ikea) keukenblad. Mocht dit na een tijdje mis gaan met vocht dan is het makkelijk te vervangen.

Bij de Rio zit een intern filter, daar gaat we maar mee beginnen. Een extern filter kan altijd nog later.

Iedereen alvast bedankt voor het meedenken. De foto's volgen, maar het knutselen zal nog wel even duren.

De tv moet sowieso omhoog, aangezien het aqua meubel hoger wordt dan de kast die er nu staat.
 
Omdat de alternatieve plekken ook niet top zijn met de rest van de huisdieren gaat toch het meubel er komen. Zojuist de Rio 240 opgehaald bij de Hornbach.

In het meubel zal ik extra ventilatie voorzien. De bovenkant ga ik maken van een (ikea) keukenblad. Mocht dit na een tijdje mis gaan met vocht dan is het makkelijk te vervangen.

Bij de Rio zit een intern filter, daar gaat we maar mee beginnen. Een extern filter kan altijd nog later.

Iedereen alvast bedankt voor het meedenken. De foto's volgen, maar het knutselen zal nog wel even duren.

De tv moet sowieso omhoog, aangezien het aqua meubel hoger wordt dan de kast die er nu staat.
Kijkt dat nog wel lekker tv vanaf de bank dan? Als die zo hoog gaat komen. Zou ik ook even over nadenken (als dat nog niet gedaan is natuurlijk :) )
 
Ombouw past onder de tv, dus deze kan mooi blijven hangen. Buitenkant is grotendeels klaar en de binnenkant ga ik nog wat opberg vakken maken.

Gister avond de bak gevuld. Vandaag nog wat stenen gekocht en morgen verder met inrichten. Helaas waren niet alle plantjes op voorraad in de winkel, maar toch nog 7 soorten in de bak. Nu nog even ergens een keer javavaren en javamos halen voor op het hout.

Als de ombouw helemaal klaar is zal ik een fototopic maken.
20200203_203950.jpg
 
Bak weer wat verder aangekleed. Nu wachten tot het maart is en de vissen er in kunnen. In de tussentijd nog even uitzoeken wat we precies willen en of dit allemaal bij elkaar past.

Het zand tegen het glas wat aan de voorkant boven de rand uit komt moet ik nog weghalen.
Alleen van dichtbij zie je de plexiglas plaat, vanaf de bank zie je dat niet.
20200207_174655.jpg
20200207_161153.jpg
 
Leuk dat je zo creatief bezig bent geweest. Toen ik jouw topic een paar weken terug zag staan had ik mijn twijfels. Zo'n laag aquarium en hoge tv zijn beide zaken die ik zelf niet zo mooi vind en dat vind ik nog steeds. De ombouw is mij veel te grof en aanwezig maar smaken verschillen natuurlijk. En... Beter een aquarium op een niet ideale plaats dan geen aquarium ;)

De inrichting van je bak ziet er goed uit! Heb je al een idee wat voor vissen er in gaan komen?

Ik vind het in ieder geval leuk dat je er zelf tevreden mee bent en dat is natuurlijk het belangrijkste. Ik wens je veel aquariumplezier toe!
 

Terug
Bovenaan