Wat wil de vallisneria mij vertellen?


J

JoKi

Guest
Goeiemiddag luitjes,

Wat heeft deze Vallisneria te kort?
IMG_20180804_110110.jpg
IMG_20180804_110122.jpg
IMG_20180804_110146.jpg


Alvast bedankt
 
Zo te zien aan de rechte uiteinden knip je ze af of niet? daar kan het niet zo goed tegen namelijk want verder is het echt een hele makkelijke plant.
 
Zo te zien aan de rechte uiteinden knip je ze af of niet? daar kan het niet zo goed tegen namelijk want verder is het echt een hele makkelijke plant.
Ja dat heb ik indd gedaan. Ik knipte het stuk af waar gaten in kwamen. Als ik al de gene met gaten aan de "stam" moet knippen heb ik er geen meer over en hij maakt ook slecht nieuwe bladeren aan.
 
Wat zijn de waterwaarden? Als het water wat zuur is doen ze het ook niet zo goed bv.
 
Waardes zijn:
Ph 6.5
Kh 7
No3 25mg
Po4 1mg
Fe 0.5mg

Magnesium en kalium zou ik nog kunnen meten indien nodig.
 
Zuur water dus maar ik heb ook gemerkt dat het in de enen bak wel goed wil en in de ander weer niet.
 
In het hele begin, voor ik met co2 begon, ging ie ie veel beter.
 
Ik denk, net als wat John al aangeeft, dat je water te zuur is en dat komt door teveel CO2 toevoeging
Weet je zeker dat je de pH en KH correct hebt gemeten? Het lijkt me zeer onwaarschijnlijk dat de een pH van 6.5 hebt met een KH van 7
dat zou betekenen dat je 56ppm CO2 in je water hebt...Dan zouden al je vissen inmiddels zijn overleden
 
Ik heb ph en kh correct gemeten ja. Dropchecker is mooi lichtgroen en de vissen happen zeker niet naar lucht. O2 meet ik 7mg wat ook genoeg zou moeten zijn.
 
Of gebruik je toevallig Carbo?
 
Nee nee, co2 gas. ±130bpm
 
Eerlijkheidshalve doen geen enkel van mijn planten het goed. Het ziet er maar treurig uit. Het wil me maar niet lukken. Ik zal eens wat foto's maken. Even geduld aub.
 
Wat zijn alle waterwaarden en wat voeg je allemaal toe?
 
Wat zijn alle waterwaarden en wat voeg je allemaal toe?
De laatst gemeten waardes zijn, en dit is altijd wel wat de trend:

temp 25°C
ph: 6.5
kh: 7
gh: 5
no2: 0 mg/l
no3: 25 mg/l
fe: 0.5 mg/l
po4: 1 mg/l
O2: 7 mg/l
nh3/4: 0 mg/l
mg: 3 mg/l
k: 11 mg/l
sio2: 4-5 mg/l

Ik voeg AIO planted box toe, 4 ml/dag (hier eerder al eens een topic over gehad ivm snel oplopende no3 waardes, dit wel onder controle gekregen intussen dmv dosering van 5 naar 4 ml te brengen en een weekelijkse waterverversing van 50% te doen)
verder geen toevoegingen.

Foto's hieronder laten zien hoe treurig het is geworden.

IMG_6965.jpg
IMG_6969.jpg
IMG_6970.jpg
IMG_6971.jpg
IMG_6972.jpg
IMG_6973.jpg
IMG_6976.jpg
IMG_6977.jpg
IMG_6978.jpg
IMG_6979.jpg
IMG_6981.jpg
IMG_6982.jpg
 
Hoelang voeg je deze voeding al toe?
 
Oei das echt triestig als je zoiets mee moet maken, hoop dat er zeer snel een oplossing gevonden kan worden.
 
Ik heb nu geen plantenbak meer maar heb de meeste van je planten ook gehad en die deden het super met enkel een voedingsbolletje hier en daar bij de wortels en verder niks geen poespas.
 
Ik heb nu geen plantenbak meer maar heb de meeste van je planten ook gehad en die deden het super met enkel een voedingsbolletje hier en daar bij de wortels en verder niks geen poespas.
Nooit gebruik gemaakt van vloeibare voeding John ?
 
Nooit gebruik gemaakt van vloeibare voeding John ?


Ja in het begin weleens maar kwam erachter dat als je het 1 toevoegt ook weer het ander moet gebruiken en was ik snel klaar mee,de lastigere planten groeide wat langzamer en rode deden het heel slecht maar nam ik voor lief.
Had uiteindelijk toch een bak vol met planten die mooi groeide zonder het toevoegen van allemaal voeding en dat was wel prettig.
Er zijn gewoon een hoop planten die het prima doen met enkel wat licht en voeding dat vanzelf aanwezig is in de bak.
 
Ja in het begin weleens maar kwam erachter dat als je het 1 toevoegt ook weer het ander moet gebruiken en was ik snel klaar mee,de lastigere planten groeide wat langzamer en rode deden het heel slecht maar nam ik voor lief.
Had uiteindelijk toch een bak vol met planten die mooi groeide zonder het toevoegen van allemaal voeding en dat was wel prettig.
Er zijn gewoon een hoop planten die het prima doen met enkel wat licht en voeding dat vanzelf aanwezig is in de bak.
Rode planten geef je toch best af en toe Easy Ferro van Easy Life hoor.
 
Maar wat zou mijn volgende stap kunnen zijn?
Even stoppen met voeding, stoppen met voeding én Co². Overgaan op poedervorm, ... :help:
 
Hoelang staat de verlichting aan? anders misschien wat korter zetten en stoppen met voeding geven.
 
Als je overgaat op de poeders dan geef je denk ik nog dezelfde stoffen want de AIO is compleet namelijk. Ik volg de EI met poeders die ik oplos maar goed de ene bak is de andere niet.

Ik heb destijds in een Rio125 ook problemen gehad met de stroming/circulatie en ben overgestapt op een externe filter. Is je stroming en circulatie goed?
 
Als je overgaat op de poeders dan geef je denk ik nog dezelfde stoffen want de AIO is compleet namelijk. Ik volg de EI met poeders die ik oplos maar goed de ene bak is de andere niet.

Ik heb destijds in een Rio125 ook problemen gehad met de stroming/circulatie en ben overgestapt op een externe filter. Is je stroming en circulatie goed?
De circulatie zit goed, een dopje nitrivec wordt mooi rond de bak verspreid.
 
9 uur is prima hoor. Ik zou zelf als de waarden nu op orde zijn de oude en lelijke planten eruit halen en nieuwe erin kopen en dan hopen dat het goed gaat.
Zoals ik het zie is er voldoende voeding en ook circulatie.

Aan de andere kant heb ik mn twijfels bij deze waarden want dan zou je rond de 65mg co2 zitten:stars::stars:. Heb je een foto van de continutest als je die gebruikt?
 
Btw, op de laatste foto zie ik een vrij donkere groene test en dat komt niet overeen met de waarden die je noemt.

Bekijk bijlage 255283
Inderdaad, ik zag dit ook. Maar ik zie ook vormen van baardalg? Dat zou nl. wijzen op een CO2 tekort evenals de test. Of zit ik er naast? Ik ga uiteraard uit van de foto's . Daarom toch nog de volgende vragen; welke verlichting heb je?
Wat is de lichtduur/intensiteit? Is die intensiteit constant gedurende de belichtingtijd of varieert die in sterkte? Hoe zit het met je stroming cq. waterdistributie? Verder is de verhouding NO3/PO4 ook niet optimaal. Een voorkeur voor een gewenste verhouding zou 10:1 kunnen zijn.
 
Btw, op de laatste foto zie ik een vrij donkere groene test en dat komt niet overeen met de waarden die je noemt.

Bekijk bijlage 255283
Die foto is indd misleidend, was genomen vanmorgen en met flash. Deze foto laat het veel beter zien.
IMG_20180804_190504.jpg

Hij was iets lichtergroen maar heb de bpm terug geschroefd naar 120. Anders zakt mn ph naar 6.4.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Inderdaad, ik zag dit ook. Maar ik zie ook vormen van baardalg? Dat zou nl. wijzen op een CO2 tekort evenals de test. Of zit ik er naast? Ik ga uiteraard uit van de foto's . Daarom toch nog de volgende vragen; welke verlichting heb je?
Wat is de lichtduur/intensiteit? Is die intensiteit constant gedurende de belichtingtijd of varieert die in sterkte? Hoe zit het met je stroming cq. waterdistributie? Verder is de verhouding NO3/PO4 ook niet optimaal. Een voorkeur voor een gewenste verhouding zou 10:1 kunnen zijn.
Klopt, er is inderdaad baardalg, wel heel wat minder dan ik reeds heb gehad. Dit ben ik tegengegaan door de lichtintensiteit te minderen.

De lampen die ik gebruik zijn:
- Sera LED X-Change Tube daylight sunrise
- Sera LED X-Change Tube plantcolor sunrise

Deze branden 9 uur niet op volle intensiteit wel dezelfde intensiteit gedurende die 9 uur.
Stroming zit wel goed denk ik. Zoals ik eerder al zei verspreid een dopje nitrivec zich mooi door heel de bak.

Die ratio 10:1 lukt mij niet. Ik denk dat ik op poeders moet overgaan om dat te kunnen halen.
 
Klopt, er is inderdaad baardalg, wel heel wat minder dan ik reeds heb gehad. Dit ben ik tegengegaan door de lichtintensiteit te minderen.

De lampen die ik gebruik zijn:
- Sera LED X-Change Tube daylight sunrise
- Sera LED X-Change Tube plantcolor sunrise

Deze branden 9 uur niet op volle intensiteit wel dezelfde intensiteit gedurende die 9 uur.
Stroming zit wel goed denk ik. Zoals ik eerder al zei verspreid een dopje nitrivec zich mooi door heel de bak.

Die ratio 10:1 lukt mij niet. Ik denk dat ik op poeders moet overgaan om dat te kunnen halen.
Dan is er toch sprake van een CO2 tekort. Behalve de test die in je bak hangt weet ik niet hoe je aan je watergegevens komt? Een druppeltest heeft altijd de voorkeur. Ik schrijf dit omdat ik evenals @Cornelis maar ook anderen twijfel aan je waarden. Misschien schort er ook nog aan andere zaken qua bemesting maar ik zou je willen aanraden om eerst je CO2 op orde te brengen. Pas daarna de volgende stappen, zonodig, aanpassen.
 
Wanneer meet ik dan eigenlijk het beste? In de ochtend voor de bemesting, in de ochtend na bemesting of in de avond wanneer de lichten uit zijn?

Ik gebruik de druppeltests van jbl en voor no3 gebruik ik de druppeltest van sera.

Co2 tekort zou kunnen maar ik vind het dan wel gek. Ik heb de bpm zelfs op 140 a 150 gehad, dropchecker lichtgroen, vissen gedraagde zich niet raar maar hier bekwam ik wel een vrij lage ph van 6.4 door. Heb de bpm dan terug gebracht naar 120. En dit in een 80cm bak.
 
Zelf meet ik meestal op het midden van de dag. Mijn (automatische) doseringen van Nitraat/Fosfaat gebeuren in de ochtend. Basic voeding zo rond 14:00 uur, Ferro s'avonds om 22.30 uur.
 
  • Leuk
Waarderingen: JoKi

Terug
Bovenaan