Wat is er nieuw

Wat zat er voor beest in mijn filter?

Guppeman

Well-known member
Lid geworden
13 juli 2018
Leeftijd
60
Vanmorgen verschoonde ik het filter van mijn bak en zag een wormachtig beest in het filtermateriaal zitten.
Ik inspecteer het filtermateriaal altijd om zeker te weten dat ik geen jonge visjes wegspoel en zag dit zitten.
Het ziet er een beetje regenwormachtig uit, maar het materiaal zit er al enkele maanden in en zo lang overleeft een worm niet onder water, toch?

Om het nog wat leguberder te maken: kort nadat ik de video stopte deelde het beest zichzelf in tweeën en kroop zowel het voormalig achterste gedeelte als het voorste de watten in.
Moet ik Sigourney Weaver van de film Aliens bellen of is dit een "normaal" beestje?

Beetje achtergrondinformatie:
Het filter stond tot voor twee weken nog op het buitenaquarium te draaien. (Wellicht een buitenbeestje?)
Ik heb geen levend voer gevoerd, dus het is niet een gemuteerd tubifexwormpje ofzo.

Wormen kun je idd in tweeën hakken en dan leven beide delen afzonderlijk van elkaar voort; dus met dat meegenomen en je filmpje gezien te hebben, denk ik idd een worm. Kan heel goed van buiten zijn meegekomen.

Lijkt me ook een gewone worm toe en ja die kunnen delen net als de wormen in de tuin. Hoe deze in de bak buiten is beland dat durf ik niet te zeggen.

Maar kunnen die dan weken en weken onder water in leven blijven, dan?
En kunnen ze zichzelf ook delen?
Deze trok zichzelf in twee stukken.

Overigens meen ik ooit gelezen te hebben dat als je een regenworm doormidden "hakt" het alleen lijkt of beide delen doorleven.
Echter alleen het deel met de verdikte ring blijft leven want daar zitten het hartje en de "hersenen".
Het achterste gedeelte stuiptrekt nog een hele poos, maar sterft uiteindelijk wel.

Edit: https://wibnet.nl/dieren/klopt-het-dat-een-regenworm-zich-kan-delen

Laatst bewerkt:
Wormen kun je idd in tweeën hakken en dan leven beide delen afzonderlijk van elkaar voort; dus met dat meegenomen en je filmpje gezien te hebben, denk ik idd een worm. Kan heel goed van buiten zijn meegekomen.
Alleen vertelt Ts niets over in tweeën hakken. Wel zegt hij iets over "zelf" deling....

Alleen vertelt Ts niets over in tweeën hakken. Wel zegt hij iets over "zelf" deling....
Het ging ook niet om het hakken maar om het 'wormen leven in 2 helften afzonderlijk van elkaar voort', al dan niet tijdelijk.

John, bedankt voor het linkje.
Verhelderend.

Dan gaan we er maar vanuit dat het een regenworm was.
Al vraag ik me wel af hoe die dan in het buitenaquarium terecht gekomen is.
Misschien aan een vogeltje blijven plakken (Die komen er regelmatig drinken.)

John, bedankt voor het linkje.
Verhelderend.

Dan gaan we er maar vanuit dat het een regenworm was.
Al vraag ik me wel af hoe die dan in het buitenaquarium terecht gekomen is.
Misschien aan een vogeltje blijven plakken (Die komen er regelmatig drinken.)
zo als je al zegt is van buiten gekomen. dacht dat je was gestopt met je bak? heb je nog last van algen 😛?

Ik ben ook gestopt.
Met de buitenbak.
De vissen zitten nu in een binnenbakje.
Dat krijgt nog een kans.
Maar ik heb het filter zo van buiten naar binnen gebracht ivm de baccies.
(De algen zijn braaf gebleven.
Trouwe vriendjes. :-D
Nog even afwachten of die ook mee naar binnen zijn verhuisd.)
Vooralsnog blijft het bakje mooi.
IMG_20200928_165339.jpg

Lekkere dikke handdoek.
Zo'n enorme voor op het zonneweitje bij het zwembad.
En dat dan 4 dubbel.
Als alternatief voor piepschuim.
Niet om de visjes af te drogen😁

En ik zweer je dat het rood is.
Maar mijn fotoappje corrigeert tegenwoordig de kleuren automatisch.
Niet altijd ten goede, zo blijkt.😬

Eh, kan dat allemaal dan?.
Joh, daar heb ik allemaal geen verstand van.
Kijken, toestel voor mijn neus, klikken, klaar. 🙂

Tuurlijk kan dat. Google 'naam van je toestel' plus 'witbalans aanpassen' en je vindt vast een link of video die je laat zien hoe dat moet op jouw toestel.

Eh, kan dat allemaal dan?.
Joh, daar heb ik allemaal geen verstand van.
Kijken, toestel voor mijn neus, klikken, klaar. 🙂

Ik kan je zeggen dat ik er ook weinig van bak met een Samsung A50 en vooral foto s van de zeewaterbak zijn lang niet zo mooi als in het echt. Ach het lukt ons vast wel om het onder de knie te krijgen voor we 65 zijn 😉

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan