Wat is er nieuw

Wat zijn dit en is het schadelijk?

AquaElv

Active member
Lid geworden
14 januari 2025
Leeftijd
35
Website
www.huisdiertekening.nl
Ik ben een beginner, mijn bak is minder dan 2 maanden draaiend nu.
Ik heb er vuurgarnaaltjes en een schooltje blauwe tetras er in zitten.

Is dit iets wat ik weg moet halen uit het aquarium of hoort dit bij het natuurlijk proces?
En kan ik dat verwijderen doen door met een sponsje er langs te vegen?

Als ik het vraag aan chatgpt komt hij met dat het een hydra is, maar hij zegt wel meer dingen.. Dus zou graag ook bevestiging willen van jullie:

"Hydra: Kleine zoetwaterpoliepen die zich aan oppervlakken hechten en tentakels hebben om voedsel te vangen. Ze kunnen schadelijk zijn voor kleine visjes of garnalen."

Bijlagen

• IMG_1473.JPEG
    IMG_1473.JPEG
    447.6 KB · Weergaven: 28
Hydra inderdaad. Voor volwassen garnalen en neons geen probleem, maar ze kunnen wel baby's pakken.

Je ziet het vaker opduiken in nieuwe bakken, o.a. omdat het biologisch evenwicht (het filterleven etc) nog in ontwikkeling is. Meestal gaat het vanzelf weer weg.

Wat je kunt doen om het tegen te gaan is niet te veel voeren (1x per dag is voldoende), dode plantenresten op tijd weghalen en je filter zoveel mogelijk met rust laten. Een fijne bodem gebruiken helpt ook. Dan blijven er minder hoekjes over waarin dingen kunnen liggen rotten, wat de voedselketen helpt beperken die anders weer leidt tot meer hydra. 🙂

Evt is een ontwormingsmiddel te gebruiken, fenbendazol. Ik zou dat proberen te vermijden, maar het kan.

Flubenol is niet meer te leveren zonder recept en dan kun je dat van Gino proberen en tegen Hydra had ik met Flubenol genoeg aan een halve dosis.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan