Wat is er nieuw

Wat zijn dit voor slakjes/diertjes?

  • Onderwerp starter Onderwerp starter Emmbillie
  • Startdatum Startdatum
E

Emmbillie

Guest
Hoi iedereen,
Een tijdje terug heb ik nieuwe planten bij mijn kreeftje ingezet, zodat ze die kon eten.
Na (wat ik zelf dacht) goed uitgespoeld te hebben kreeg ik cyclops (mooi natuurlijk! maar die zijn ondertussen al weer 'op'), toen vond ik 2 kleine bruine appelslakjes, die heb ik er uit gehaald. Nu heb ik al 1 a 2 maanden 'last' van deze kleine beestjes.

Ik vind het op slakjes lijken, ik dacht eerst dat het jonge appelslakken waren maar twijfel nu toch.
Regelmatig schraap ik de ruit schoon van deze beestjes, doe het licht uit en na een uur weer aan. En dan zit hetzelfde aantal op het raam.
Ik ben erg benieuwd wat dit zijn, het lijken misschien wel kapslakjes?
Ze zijn max zo'n 1-2 mm groot, en heb eigenlijk ook nooit grotere exemplaren gezien.
Als ik ze kapot maak hoor je wel wat kraken, ze hebben een hard gedeelte ter grootte van een zandkorrel.
Ze bewegen als het licht aan staat niet tot nauwelijks. Soms zie ik in de 'kern' van het beestje wel wat zachtjes wiebelen.

Mochten het wel jongen van de appelslakken zijn, dan neem ik aan dat ik ondertussen al wel een groter exemplaar tegengekomen zou zijn. Voor mij is het een raadsel, en op internet word ik ook niet wijzer, dus hopelijk kunnen jullie me helpen!

Ik heb anatome helena's in de bak gedaan, zo'n 2 maanden terug. Slechts drie hebben het overleefd, aangezien de kreeft blijkbaar een trek naar slakjes heeft. Maar natuurlijk weer niet voor deze kleine beestjes 😉

(ter duidelijkheid, ik ben voornamelijk nieuwsgierig wat dit zijn, ze lijken geen kwaad te kunnen voor de dieren die in de bak zitten)

P7180194.JPG
P7180195.JPG
 
Appelslakken leggen de eitjes boven het water als een tros dus dat moet je hebben gezien denk ik als dit Appels waren maar daar lijken ze ook niet op. Verder geen andere slakken in je bak? Zijn ze tijdens de nacht wel verplaatst?
 
Appelslakken leggen de eitjes boven het water als een tros dus dat moet je hebben gezien denk ik als dit Appels waren maar daar lijken ze ook niet op. Verder geen andere slakken in je bak? Zijn ze tijdens de nacht wel verplaatst?

Alleen anatome helena's, maar daar heb ik nooit eitjes van gezien en het lijkt me ook niet dat die zó snel voortplanten als dit.
Als ik voor het slapen gaan de ruit schoonkrab, zitten de volgende ochtend er al weer wat op de ruit. Denk een stuk of 20. Dus ze lijken vooral in het donker erg actief te zijn.
 
Misschien hebben er eitjes op planten gezeten.
 
Misschien hebben er eitjes op planten gezeten.

Dat vermoed ik ook, aangezien er nog 2 andere soorten gezellig meeverhuist zijn naar mijn bak.
Die zijn ondertussen beide weer weg, en deze kleine jongens leken ook wat later pas te komen toen de planten allang opgesmuld waren.
Wellicht dat ik er een aantal in een bakje water kan doen, en kijken of ze ook nog groter groeien in de loop van de week. Ze maken me wel erg nieuwschierig.

In mijn andere bak had ik ook dezelfde planten gedaan van hetzelfde bosje, maar daar is alles nog ongedierte-vrij. Maar die zit ook voller met vis, wellicht dat ze gewoon opgegeten worden voor ik het door heb..
 
Ja het kan zo zijn dat ze maar op 1 plant of stengel hebben gezeten. Slakken kunnen geen kwaad dus ik zou ze gewoon laten groeien en dan kijken welke het zijn. Ik heb hier in een nano ook Poelslakken en daar lijken die van jou wel op voor zover ik het kan zien als ze nog heel klein zijn.
 
Dan laat ik een aantal wel lekker zitten. Ik kijk niet zo uit naar een plaag, dus dat word dan gewoon bijhouden denk ik 😉
 
Mocht je ooit voor je gevoel teveel hebben dan kun je er een plakje komkommer indoen en daar gaan ze snel opzitten en zo kun je ze vaak makkelijk uitvangen hoor.
 
ze lijken wat op mosseldiertjes
 
Klopt Sanneke maar ja die zijn volgens mij wel bewegelijker. En die kraken niet als je ze stuk drukt:chef::chef:
 
Toevallig zag ik het wel met de leesbril op😀😀😉
 
Hmm, als het kapslakjes zijn kan ik er geen anatome helena's voor doen helaas.
Hoe kan ik deze beestjes een beetje uitdunnen? Op komkommer komen ze (nog) niet zitten.
Gewoon maar om de zoveel dagen de ruit schoonvegen?
 
Oja, gelijk even een vraag daar over. Zijn er slaketende vissen die in een bak van 80 cm kunnen, samen met een Florida kreeft? Deze kreeft heeft een tijdje met dwerggoerami's samengeleefd zonder problemen.
Kogelvisjes neem ik liever niet, ivm hun giftigheid.
Voor de rest lees ik over clownbotia's maar die zijn oh zo duur.. en worden oh zo groot!

Ik ben benieuwd naar jullie suggesties 🙂 er zit geen haast bij, ik denk er slechts over na om weer wat visjes bij het kreeftje in te stoppen nu de goerami's een eigen bakje hebben gekregen.
 
Hmm.. mosseldiertjes kan ook. Al zie ik deze beestjes echt nauwelijks bewegen, ze lijken kwa gedrag niet echt op cyclops. Ze zwemmen ook niet vrij.
Dat No-planaria.. Daar kan ik me nog wel eens in gaan verdiepen. Alleen hou ik niet zo van chemisch spul.
Bedankt voor de tips!
 
  • Leuk
Waarderingen: JDS
Hmm.. mosseldiertjes kan ook. Al zie ik deze beestjes echt nauwelijks bewegen, ze lijken kwa gedrag niet echt op cyclops. Ze zwemmen ook niet vrij.
Dat No-planaria.. Daar kan ik me nog wel eens in gaan verdiepen. Alleen hou ik niet zo van chemisch spul.
Bedankt voor de tips!
Ik heb ook mosseldiertjes gehad en ik heb ze eerlijk gezegd ook nooit los zien zwemmen.
 
Maar ja ik begrijp dat ze kraken als je ze plet dus dan zou ik aan kleine slakjes denken.
 
100% zeker kapslakjes,JohnP weet dat ik altijd gelijk heb! 😀
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan