Wat zijn volgens jullie (wel of niet) mooie achtergrondkleuren!


Gino88

Well-known member
AquaForum Donateur
Lid geworden
3 september 2018
Berichten
3,555
Leeftijd
36
Locatie
Bennekom
Ik ben eigenlijk wel benieuwd voor welke achtergrondkleur(en) mensen op dit forum zoal gaan. En eventueel voor welke patronen of stijlen.

Als je het kunt laten zien met een foto is dat al helemaal top. :D Ook als je "gewoon" zwart hebt.

Waarom:
1. Dat is plezant.
2. Ik probeer inspiratie op te doen voor een bak die ik net binnen heb. Die heeft nu een blauwe achtergrond, zo geschilderd door de vorige eigenaar. De neiging is er bij mij dan om het met zwart over te schilderen. Maar is dat wel zo nodig? Misschien is er met blauw/groen/bruin of iets anders ook wel wat leuks van te maken? Misschien ook niet hoor, en dan "moet" (volgens jou) juist zwart als winnaar uit de bus komen bij een nieuwe bakinrichting....

Over smaak valt niet te twisten. En veel hangt ook af van je gekozen biotoop en/of je doelen met een bak. Maar dat maakt niet uit! Ik zou graag de keuzes zien die jullie gemaakt hebben. šŸ™ƒ
 
leuk topic!
Mijn bak:
C0275E56-3C7E-4BA4-8DF9-A9295D248593.jpeg
Ik heb dus een lelijke poster achter de bakā€¦ gelukkig doen de planten het inmiddels steeds beter en verdwijnt veel achter het groen.
Ben zelf geneigd om ooit bij een revisie de achterkant van het aquarium zwart te gaan verven maar ben ook heel benieuwd wat anderen hebben.
 
20200630_142257.jpg


Volgens mij is een zwarte achtergrond het meest praktisch en estetisch helemaal ok.
Zelf hou ik meer van doorkijken. Tot nu toe zijn al mijn bakken dan ook transparant en ik heb er al van alles achtergehangen. Hier een schilderij van mijn dochter maar er heeft ook wel eens een 'schip op zee' gehangen of een mooi donker doek voor mooie foto's.
 
In mijn fotoboek (zie handtekening) zie je wat voorbeelden van een achtergrond in het zwart maar ook de kweekbakken die ik met goedkope action spuitbussen blauw heb gespoten en die vind ik eigenlijk nog wel het mooiste ;)

Ik zou zelf nog wel eens mat doorschijnend wit folie willen proberen met daar achter verlichting.
 
Heb bij de 60cm nu even groen papier erachter hangen.
226379442_5818226044915101_2738759778658089913_n.jpg


Ben zelf vooral fan van structuur achterwanden, prefabs kunnen best mooi zijn (mits de delen goed overlopen in elkaar), maar zijn mij te prijzig, dus ik knutsel ze zelf.

In de 1.50 momenteel deze (wie weet verander ik die mettertijd weer)
214771805_5707216219349418_9193535721733596473_n.jpg


en voor de 60cm is er een achtergrond met een boom en berg in de maak
 
Ik vind 3D-achterwanden vaak wel mooi, maar voor mij werkte het niet.
Zoals @jessicapilon al zei, hier komen vaak algen op. Daarnaast had ik er vaak last van (heb het zelf ook gehad in mn meter), dat ik ruimte tekort kwam bij het (her)inrichten van de bak. Onverwacht slokken die wanden toch nog veel ruimte op.

Voor mij dus ook gewoon een zwarte achtergrond. Dit (vind ik) tot nu toe het rustigste ogen. Door de zwarte achtergrond, springen de kleuren van je planten en vissen er veel meer uit. En daar draait het om uiteindelijk!

1628061899225.png


Bij mijn garnalenbakje heb ik zowel de achter- als de zijkant zwart afgeplakt, omdat deze in de hoek staat.

1628061945262.png
 
Leuk topic.
Nu een zwarte achtergrond maar jaren geleden had ik een mat doorschijnende achtergrond, daarachter nog een soort van zonnebloem geel. Hiertussen een simpele bureaulamp en dat gaf de indruk van ondergaande zon, helaas geen fotoā€™s van.
Nadeel, ik kreeg groene puntalg op de achterruit en dat is van de voorkant al lastig te verwijderen, laat staan aan de achterkant.
Ik had veel lichtinval door een raam op het zuiden, en mede daardoor waarschijnlijk puntalg.
 
vind die verlichten achter gronde wel mooi met wit light
meschien kan iemand da wel diy doen
 
Ik vind zwart erg hard als achtergrond.

Wij gebruiken tegenwoordig standaard zonwerende folie.

Dat maakt de achterwand semi-transparant, geeft voldoende donker om kleuren van vissen en planten goed uit te laten komen zonder de harde tint van zwart.

Achterwanden met een motief lijken mij vooral mooi in een bak die niet vol staat met planten.
 
Ik heb geen achtergrond in het aquarium maar hij staat voor een olijfgroene muur. Ik vind groen en blauw wel mooie kleuren juist als achterwand.
 
Leuk topic dit!

Mijn bijdrage. Momenteel heb ik in mijn goudvisachtigen-bejaardenresort een achterwand van een microvezel handdoek van de action. Had 'm eigenlijk gekocht voor het strand, maar bleek het ook leuk te doen als achterwand. Die doek is overwegend blauwtinten (turkoois), en dat samen met het groen geeft een aardig contrast ten opzichte van de vissen (oranjerood en wit). Oh ja, en de kwallen die er op staan dragen ook wel bij aan het resort-thema ;).
Ik wou een totaalfoto voor jullie maken, maar het is hier te licht in huis, toch een klein detail-plaatje lukte nog net.
R180_achtergrond.jpg


In mijn andere bak zit er een donkergroen hobbykleed achter, beetje zo'n dennengroene kleur, ik had het nog ergens liggen. Dat was een beetje met het idee om de planten en het hout wat er in zit te laten blenden met de achtergrond. Dat doet het inderdaad, dat blenden, maar het kleed zelf is van een soort plastic en reflecteert daarmee nog iets teveel licht naar mijn smaak. Ga ik waarschijnlijk op den duur vervangen voor iets met een mattere uitstraling, maar het donkergroen an sich bevalt eigenlijk prima. Minder contrast dan zwart geeft (vind zwart trouwens ook erg mooi!), maar toch nog steeds redelijk donker.

Wat me wel leuk lijkt om te doen, is om op den duur zelf een achtergrond te schilderen/ verven, mogelijk ook in een gradiƫnt. Niks ingewikkelds, maar daarmee hoop ik de compositie in de bak te complementeren door in de achtergrond op sommige plekken de kleur nƩt iets donkerder of lichter te maken. Zodat je op die manier de aandacht naar elementen kunt trekken, of er van afleiden. Bijvoorbeeld van zwart naar heel donkergroen, of zwart naar nachtblauw, of zwart naar donkergrijs.

Denk dat als je licht zand hebt als bodem, iets als een diep donkerblauwe achtergrond ook waanzinnig chic zou kunnen staan.
 
De ene bak zwart, de ander grijzig. Meer foto's staan wel in mijn handtekening in de topics, ligt ook wel enorm aan de inrichting. De dubai (80cm) heb ik zwart vanwege de nepboom die erin staat. Bakken zijn net weer ingericht dus soms nog wat mistig door het zand.
20210731_213543.jpg
20210730_162245.jpg


De meterbak juist een wat lichtere kleur en dat bevalt me ook enorm goed. Die moesten toch een nieuwe laag dus maar een tint lichter.
20210731_214746.jpg
 
Beter laat dan nooit (lekkere administratie hier šŸ˜‚). Dank je wel nog allemaal voor de mooie voorbeelden! Mochten er nog meer ideeĆ«n zijn, dan zijn die nog steeds welkom. Is het niet voor mij, dan wel voor een ander. ;)

In de tussentijd een nieuwe bak ingericht en ik kwam er in het creatieve proces even niet zo goed uit. Toch maar voor het veilige zwart gegaan. Voor een volgende bak misschien eens iets met donkerbruin proberen of zo, een beetje wisselende kleuren met wat structuur erin. Als het even kan zonder een dikke wand in de bak te moeten plaatsen, want ik ben het met @blablabla eens dat je met centimeters aan achterwand al gauw je doel voorbijschiet.... tenzij dat doel geen zwemruimte voor de vissen omvatte... šŸ˜…
 
Achtergrond is een persoonlijk iets. Wat de een mooi vindt, kan een ander afschuwelijk vinden.
dit had ik in een meterbak. Veel hout, en groene planten.
B8E8E795-89C1-4042-8C6D-103164DD1B5A.jpeg
 
Hier ene bakje met zwarte schoolbordverf en andere zit zo'n zwarte "boomstam"achterwand in met als voordeel dat er plantjes op kunnen groeien (wat daarna een nadeel werd omdat de halve bak uit javavaren bestond:DD)
 
Heb recent m'n beide achterwanden gewisseld voor zwarte fleecedekentjes (wibra, 3 euro), en ik moet zeggen dat dat me eigenlijk ook heel prima bevalt. Het oogt rustiger inderdaad.
Wat ik wel grappig vind van dat fleece: omdat dat van zichzelf wat structuur heeft vangt dat het licht ook anders dan een zwarte plaat. Al zit er natuurlijk ook nog glas tussen, en dat reflecteert ook nog iets.

Zwart heeft wat mij betreft inmiddels ook de voorkeur boven donkergroen. Ik heb donkere bodems, daar sluit het zwart mooier bij aan.
Ben trouwens ook wel benieuwd of dat fleece iets gaat uitmaken straks deze winter, of dat (merkbaar) warmte vast houdt.
 
Heb recent m'n beide achterwanden gewisseld voor zwarte fleecedekentjes (wibra, 3 euro), en ik moet zeggen dat dat me eigenlijk ook heel prima bevalt. Het oogt rustiger inderdaad.
Wat ik wel grappig vind van dat fleece: omdat dat van zichzelf wat structuur heeft vangt dat het licht ook anders dan een zwarte plaat. Al zit er natuurlijk ook nog glas tussen, en dat reflecteert ook nog iets.

Zwart heeft wat mij betreft inmiddels ook de voorkeur boven donkergroen. Ik heb donkere bodems, daar sluit het zwart mooier bij aan.
Ben trouwens ook wel benieuwd of dat fleece iets gaat uitmaken straks deze winter, of dat (merkbaar) warmte vast houdt.
Ben wel benieuwd naar een foto eigenlijk
 
@Killerfish:
Heb gepoogd het voor je op beeld te zetten. Hoop dat deze foto's duidelijk genoeg zijn, mijn camera heeft hier wat moeite mee. De weerkaatsing van het licht op het fleece maakt het bovenin semi donkergrijs, onderin oogt het wel duidelijk zwarter.
Voor 3 euro vond ik het een mooie oplossing.

Edit: en klik hier voor nog een foto van m'n goudvisbejaardentehuis met zelfde zwarte achtergrond.

fleece-1.jpgfleece-2.jpg *
* Vissen zijn geblurd om privacyredenen :DD
 
852A3003-3FED-4E38-B5FF-47BB28B222EF.jpeg
Ik heb altijd dezelfde achtergrond gehad, net als mijn vader een losse achterwand gekocht. De mijne is zoā€™n nep schors/rotswand van zwart schuimmateriaal(mijn pa had er een van echte schors dacht ik). Ik heb hem nog nooit schoongemaakt, er groeit dan ook veel baardalg op en dat laat ik lekker zitten. Bessie de Ancistrus hangt er vaak tegenaan. Mocht ik ooit nog eens een andere bak in gaan richten dan hangt het helemaal af van het soort vissen en biotoop af wat het wordt. Vermoedelijk een geschilderde achtergrond ivm zwemruimte, zwart bij een (sub-)tropische bak en hemelsblauw met een Chinees berglandschap als decoratie mocht ik ooit nog een grotere Sluierstaartenbak aanschaffen. Voorlopig ben ik blij met mijn huidige bak.
 
De eerste (bovenste) heb ik zelf gemaakt en aangezien mij dat beter afging dan ik gedacht had
ga ik de volgende ook zelf maken, maar eerst verhuizen en buikoperatie, dus dat gaat em niet meer worden dit jaar

20201207_145826 (2).jpg


Voor de nieuwe Rio 180 die nog in de doos zit heb ik al plannen voor een iets moeilijker naar voren komend tafreel (beetje voor de diepte en ik hou van iets dat een ander niet heeft, dat zal het Friese bloed wel met mij doen)
dat gaat ongeveer dit thema krijgen afhankelijk van de mogelijkheden met piepschuim, , de kleur wil ik dan wel meer richting goud/zilver/wit, en ik ben nog aan het bedenken of er nog iets tegen het glas gaat (hangt ook weer af van waar het aquarium komt te staan in de nieuwe woning.

lost-city-of-atlantis.jpg

Omdat ik aan het switchen ben van bestand, dwz geen grote vissen meer, op die ene longfin na dan, maar een paar schooltjes klein spul zoals Neontetra simulans en een treintje kleine bijlzalmpjes en uiteraard een paar betta's
lijkt het mij gewoon leuk als er openingen en portaaltjes zijn waar zo'n schooltje doorheen zwemt of achter verstopt, op de bodem komen voornamelijk anubia's en bucepha (als ik dat goed zeg) planten waar de betta's een voorkeur voor hebben en die met wat minder licht toekunnen en dat zou dan wel tot een wat mystieke sfeer moeten bijdragen
 

Terug
Bovenaan