Wat is er nieuw

Wat zouden jullie kiezen? Volgorde en kleuren/types.

Tiny_25

Well-known member
Lid geworden
17 januari 2013
Berichten
660
Ik heb een Juwel Rio 125.
Ik heb drie Juwel ledlampen:
- nature
- day
- color
Welke twee lampen kan ik het beste gebruiken, en welke voorin/achterin?
Of maakt het niet uit en is het een kwestie van smaak?

Er komen voornamelijk makkelijke planten in, maar ook enkele die eigenlijk iets meer licht willen maar het ook doen op minder licht.

Ik zou graag een goede combi/volgorde hebben van twee led-buizen voor zowel planten alsmede de kleur accentueren voor de vissen/lampen.
 
Kies een logische volgorde. Dat betekend: Achterin de lamp die het meest rood bevat. Rood is belangrijk voor planten maar dringt minder diep door in het water. Achterin staan ook veelal de hoogste planten.
Dat past dus. Helemaal voorin die je lamp die het meeste blauw bevat. Blauw dringt dieper door in het water en voorin staan vaak de laagste planten. De middelste Kelvin waarde inderdaad in het midden.

Color 4425 Kelvin achterin
Nature 6500 Kelvin in het midden.
Day 9000 Kelvin voorin.

Bij gebruik van twee ledlampen zou ik de Day met 9000 Kelvin weglaten. Eigenlijk is dit een veel te hoge waarde voor een zoet waterbak. Dan wordt het dus de Color achterin en de Nature voorin wat ook een goede gemiddelde Kelvinwaarde geeft voor een plantenbak.
 
Ik doe altijd color aan de voorkant juist omdat het er dan veel leuker uitziet.
Nature of day achterin.
Maar dat kun jij denk ik uitproberen.
 
Het kleurenspectrum van deze lampen is online te vinden.
 
Kies een logische volgorde. Dat betekend: Achterin de lamp die het meest rood bevat. Rood is belangrijk voor planten maar dringt minder diep door in het water. Achterin staan ook veelal de hoogste planten.
Dat past dus. Helemaal voorin die je lamp die het meeste blauw bevat. Blauw dringt dieper door in het water en voorin staan vaak de laagste planten. De middelste Kelvin waarde inderdaad in het midden.

Color 4425 Kelvin achterin
Nature 6500 Kelvin in het midden.
Day 9000 Kelvin voorin.

Bij gebruik van twee ledlampen zou ik de Day met 9000 Kelvin weglaten. Eigenlijk is dit een veel te hoge waarde voor een zoet waterbak. Dan wordt het dus de Color achterin en de Nature voorin wat ook een goede gemiddelde Kelvinwaarde geeft voor een plantenbak.
Bedankt 🙂
 
Ik doe altijd color aan de voorkant juist omdat het er dan veel leuker uitziet.
Nature of day achterin.
Maar dat kun jij denk ik uitproberen.
Hangt er ook vanaf denk ik waar de meeste ( lichtbehoevende) planten staan 🙂
 
Snap je toch ook wel dat er 3 soorten planten benoemd worden, voor,midden en achtergrond.
Die roze geeft wel minder lumen af maar qua kelvinwaarde zou ik er wel 2 van gedaan hebben, groeien doet het toch wel met dit sterke licht van leds.
 
Met twee maal de colour zal het wel erg roze/rood worden. Persoonlijk zou ik de colour voorin doen en dan de day achterin. Maar uiteindelijk gaat het er ook om wat jij mooi vindt. Dus zo zeggen, probeer gewoon alle mogelijkheden uit en kijk wat jij het mooiste vindt. Uiteindelijk is het toch wel een bak met licht en met gewone plantjes heb je daar meer dan genoeg aan ;))
 
AquaCafe
Help Users
      triple: Vroege morgen
      Terug
      Bovenaan