Water aanvoer / afvoer koppelen met Fluval FX6


GynnadVis

Well-known member
Lid geworden
8 september 2012
Berichten
756
Ik heb een Fluval FX6 besteld en ik begreep dat daar een 1" slang bij zit om het aquarium mee te legen en vullen (water verversen), nu heb ik in de buurt van mijn aquarium (+/- 1 meter) een kraan en afvoer zitten voor het aquarium. Deze zit te ver weg voor aan automatisch systeem of een systeem waarbij de slangen kunnen blijven zitten omdat deze om een object heen zal moeten.

Dus nu wil ik kijken of ik makkelijk de slang op de afvoer en kraan kan aansluiten, ik heb momenteel het volgende in gedachte maar zou graag met jullie willen checken of er betere / slimmere manieren zijn en of ik niet iets over het hoofd zie.

Kraan
Op de kraan plaats ik een Kunststof Kraanadapter 19 mm (3/4") waaraan dan een slang met steekkoppeling/Slangverbindingsstuk aangesloten kan worden. Echter kan ik geen steekkoppelingen vinden voor een 1" slang. Dus vermoedelijk moet ik de 1" verbinden met een 1/2" slang, dit zou eventueel kunnen met een Klauwkoppeling, 25 mm (1") Ø met een Klauwkoppeling, 15 mm (1/2") Ø.

klauwkoppeling.jpg


Eventueel zou ik de Klauwkoppeling met schroefdraad direct op de kraan kunnen plaatsen, dan hoeft er geen 1/2" slang tussen..

Klauwkoppeling schroefdraaid.jpg


Afvoer
Stel ik zou de kraan / aanvoer met een Klauwkoppeling doen, dan zou het fijn zijn als de afvoer (= PVC 40mm) op een zelfde manier werkt zodat ik niet met twee slangen hoef te werken. Echter krijg ik de koppeling PVC 40mm met een Klauwkoppeling niet gevonden, terwijl ik eigenlijk toch dacht dat die wel bestonden.

Maar mis moet er eerst een pvc draadeind op (zie onderstaand) waarop dan een Klauwkoppeling met schroefdraad gemaakt kan worden?

aansluitstuk pvc.jpg


Ik hoor graag hoe jullie dit zouden aanpakken of hoe jullie het momenteel hebben aangepakt.
 
Mijn ervaring is dat als je onderdruk krijgt in deze koppelingen, dat deze gaan lekken. Zijn echt puur voor afdichting onder druk. Ik persoonlijk vind dat niet fijn, en zou naar een andere koppelingen kijken, die in ieder geval "altijd" dicht is.

Mogelijk dat in de hoek van de tyleenslangen een geschikte koppeling aanwezig is, maar daar ben ik niet in thuis, dan moet je ff zoeken.

Mogelijk kan je in het topic van de grote bakken nog wat aanvullende info vinden/vragen
 
Indien op die 40mm afvoer een shifon zit hoeft het niet eens lucht dicht aangesloten te worden. Duw dan gewoon de 25mm slang in de 40mm afvoer.
 
IMG_20200528_163932.jpg
Echter kan ik geen steekkoppelingen vinden voor een 1" slang. Dus vermoedelijk moet ik de 1" verbinden met een 1/2" slang, dit zou eventueel kunnen met een Klauwkoppeling, 25 mm (1") Ø met een Klauwkoppeling, 15 mm (1/2") Ø.



Mijn slang is 25mm of 1".
Ik heb daar gewoon een koppeling voor.
Komt bij Wildkamp vandaan.
 
GEKA lekt altijd, althans bij mij wel..
Het hoeft maar iets scheef te zitten en je bent klaar

weet niet hoe het zit met de borgende koppelingen, maar de normale druppelen minstens altijd
 
Indien op die 40mm afvoer een shifon zit hoeft het niet eens lucht dicht aangesloten te worden. Duw dan gewoon de 25mm slang in de 40mm afvoer.

Thanks voor je berichten, zoals jij het hebt zo had ik het ook in gedachten, goed voor de bevestiging! :)

Er zit momenteel nog geen shifon, dat zouden we wel kunnen doen maar dan wil ik nog steeds een aansluiting voor het evt. lekken.

De GEKA/Klauwkoppeling die jij hebt, lekken die niet?
 
GEKA lekt altijd, althans bij mij wel..
Het hoeft maar iets scheef te zitten en je bent klaar

weet niet hoe het zit met de borgende koppelingen, maar de normale druppelen minstens altijd
Scheef?
Ik krijg met geen mogelijkheid de koppelingen scheef op elkaar.
Ik heb de borgende koppeling zoals je op de foto Jan zien.
 
Zou even wachten tot je de pomp binnen hebt want als ik me goed herinner dan heeft de afvoer een andere maat als de slangen boven op de pomp.
Was dacht ik gewoon tuinslang formaat was wel het voor gaande type van fx6 hier.
 
Zou even wachten tot je de pomp binnen hebt want als ik me goed herinner dan heeft de afvoer een andere maat als de slangen boven op de pomp.
Was dacht ik gewoon tuinslang formaat was wel het voor gaande type van fx6 hier.
Ja klopt inderdaad. Ik heb ook fx6 en het waterwissel slangetje is veel smaller dan 1 inch
 
Scheef?
Ik krijg met geen mogelijkheid de koppelingen scheef op elkaar.
Ik heb de borgende koppeling zoals je op de foto Jan zien.
Uhhu, je kan ze maar op 1 manier in elkaar zetten dus dat gaat niet scheef.
Maar eens in elkaar gezet kunnen ze door het gewicht van de slang zichzelf scheef drukken waardoor de rubbers niet meer goed sluiten
 
Uhhu, je kan ze maar op 1 manier in elkaar zetten dus dat gaat niet scheef.
Maar eens in elkaar gezet kunnen ze door het gewicht van de slang zichzelf scheef drukken waardoor de rubbers niet meer goed sluiten
klopt waardelloos die dingen gardena of ander merk is nog betrouwbaarder.
 
Zou even wachten tot je de pomp binnen hebt want als ik me goed herinner dan heeft de afvoer een andere maat als de slangen boven op de pomp.
Was dacht ik gewoon tuinslang formaat was wel het voor gaande type van fx6 hier.
Ja was sowieso van plan om te wachten, als het goed is komt deze volgende week donderdag binnen, maar dacht mij alvast te verdiepen!

Echt een 100% lekvrije koppeling heb je sowieso niet denk ik wel, behalve als je het echt definitief vast maakt maar dat kan niet. Maar als deze 99.9% lekvrij is dat zou mooi zijn.
 
Ja was sowieso van plan om te wachten, als het goed is komt deze volgende week donderdag binnen, maar dacht mij alvast te verdiepen!

Echt een 100% lekvrije koppeling heb je sowieso niet denk ik wel, behalve als je het echt definitief vast maakt maar dat kan niet. Maar als deze 99.9% lekvrij is dat zou mooi zijn.
Moet zeggen dat ik nooit geen last heb met gardena kopelingen gebruik ze bij het leeg halen en vullen van de zolder bakken zowel via opvoer pomp als met kraan gebeuren.
 
klopt waardelloos die dingen gardena of ander merk is nog betrouwbaarder.
Jah of het ligt aan het feit dat ik nooit borgende koppelingen heb gebruikt
Ja was sowieso van plan om te wachten, als het goed is komt deze volgende week donderdag binnen, maar dacht mij alvast te verdiepen!

Echt een 100% lekvrije koppeling heb je sowieso niet denk ik wel, behalve als je het echt definitief vast maakt maar dat kan niet. Maar als deze 99.9% lekvrij is dat zou mooi zijn.
Goed gemonteerde Gardena heeft hier nog nooit gelekt
 
Dus eigenlijk gewoon voor een Hozelock / Gardena Klauwkoppeling gaan en dan moet het wel goedkomen dus.
 
Hier nog nooit een lekkage gehad met de GEKA koppelingen :))
en ik heb daar toch best en flinke slang onder een hoek aanhangen.

maargoed, andere orde:

je wil ook vullen via dezelfde uitgang van de FX6? is dat wel verstandig?
volgens mij ram je dan al het vuil wat in de FX6 zit de bak in.
volgens mij is die alleen bedoeld om te legen.
 
Hier nog nooit een lekkage gehad met de GEKA koppelingen :))
en ik heb daar toch best en flinke slang onder een hoek aanhangen.

maargoed, andere orde:

je wil ook vullen via dezelfde uitgang van de FX6? is dat wel verstandig?
volgens mij ram je dan al het vuil wat in de FX6 zit de bak in.
volgens mij is die alleen bedoeld om te legen.

Dat hoeft niet per se, kan ook een slang in het aquarium zelf leggen, maar wat ik begreep uit verschillende youtube videos is dat je het er ook mee kunt vullen. Want wat is het verschil of het water vanuit het aquarium komt of vanuit een externe bron?
 
Waar ik bang voor bang is dat je door de waterdruk van de kraan al het vuil loshaalt wat in het filter zit, en zo je bak inspuit als je de bak ook weer gaat vullen via het filter.
 
Waar ik bang voor bang is dat je door de waterdruk van de kraan al het vuil loshaalt wat in het filter zit, en zo je bak inspuit als je de bak ook weer gaat vullen via het filter.

Daar zit misschien wel wat in inderdaad! In dat geval zal de slang gewoon in het aquarium gaan voor het bijvullen. Het bijvullen via de Fluval is voor mij ook zeker geen must, even kijken wat in de praktijk dadelijk het handigste is.
 
Zou even wachten tot je de pomp binnen hebt want als ik me goed herinner dan heeft de afvoer een andere maat als de slangen boven op de pomp.
Was dacht ik gewoon tuinslang formaat was wel het voor gaande type van fx6 hier.

Ja klopt inderdaad. Ik heb ook fx6 en het waterwissel slangetje is veel smaller dan 1 inch

Klopt, heb de Fluval FX6 gisteren ontvangen en de waterwisselslang is 3/4", terwijl de slangen voor de pomp 1" zijn.
 
Daar zit misschien wel wat in inderdaad! In dat geval zal de slang gewoon in het aquarium gaan voor het bijvullen. Het bijvullen via de Fluval is voor mij ook zeker geen must, even kijken wat in de praktijk dadelijk het handigste is.

Ik heb in het begin ook mn waterwissels via de FX6 gedaan. Maar aangezien het water eruit laten lopen gewoon via de zwaartekracht gaat, duurde het mij te lang. Vullen ging prima maar als ik toch al geen slang aan het filter heb hangen om hem leeg te laten lopen dan is het ook makkelijker om gewoon een slang in je aquarium te hangen voor het vullen.
 
Ik heb in het begin ook mn waterwissels via de FX6 gedaan. Maar aangezien het water eruit laten lopen gewoon via de zwaartekracht gaat, duurde het mij te lang. Vullen ging prima maar als ik toch al geen slang aan het filter heb hangen om hem leeg te laten lopen dan is het ook makkelijker om gewoon een slang in je aquarium te hangen voor het vullen.
Maar met gewoon een slang gaat het toch ook via de zwaartekracht?
Dat kan overigens erg snel gaan als het filter 1 meter onder je aquarium staat.

Of bedoel je dat je dan een slang gebruikt met grotere diameter?
 
Maar met gewoon een slang gaat het toch ook via de zwaartekracht?
Dat kan overigens erg snel gaan als het filter 1 meter onder je aquarium staat.

Of bedoel je dat je dan een slang gebruikt met grotere diameter?
Gewoon waterwissel met een opvoerpomp in je bak en een slang in de afvoer.
ik gebruik een Eheim opvoerpompje.
 
Gewoon waterwissel met een opvoerpomp in je bak en een slang in de afvoer.
ik gebruik een Eheim opvoerpompje.
Gaat dat echt zo veel sneller?
Het debiet door zwartekracht is bij mij al enorm. Mijn 720 liter bank is half leeg binnen 8 minuten ofzo.
 
Gaat dat echt zo veel sneller?
Het debiet door zwartekracht is bij mij al enorm. Mijn 720 liter bank is half leeg binnen 8 minuten ofzo.
Ook voor vullen is dit fijn, gaat een stuk vlotter met een pompje erbij als je geen thermostaat kraan hebt in de buurt
 
dat aflaatslangetje op de fx6 is zoooo dun, daar moet je tijd voor hebben, ik gebruik het enkel als ik het filter heb afgekoppelt om t' filter leeg te laten lopen zodat hij minder weegt om de sponzen te reinigen. hierin blinkt de fx6 uit. reinigen gaat echt makkellijk. ik moet de filtersponsen uitknijpen om de 4 maand merk ik. en die aflaat is echt een must of die emmer weegt een ton.
ik trek uit de bak met een 1000l/h pomp een 400 a 450 liter ,
vullen doe ik ook met die pomp wat het osmosewater betreft want dat vat staat enkele meters verder in een berging. en verder gebruik ik een mengkraan voor het kraanwater . wayterwissel duurt hier een half uurtje. alle koppelingen zijn van gardena of gelijkaardig. ook op men mengkraan kan ik een gardena aansluiting schuiven, kost wel 15euro maar het is lekproof. je moet wel een keuken of mengkraan hebben waar dit op kan (kopje moet eraf gedraaid kunnen worden)




967980601_1-GARDENA%20ADAPTER%20TBV%20WATERKRANEN%20BINNEN.png
 
Nog een optie die voor mij goed werkt...Ik heb een apartement dus alles gelijkvloers dat werkt met een waterwissel best handig...
Eerst de vulslang aan de bak hangen (dunne tuinslang diameter, Een dikkere heeft weinig zin want je waterleiding is ook dun) en aan de thermostaatkraan koppellen.
Daar overheen de FX6 dikke slang leggen en via de fx6 de bak leegpompen (niet hevelen dat schiet niet op).
De slang weer afkoppellen en oprollen als de bak weer gevuld wordt door de dunne slang.
In de tussentijd mooi even ramen kuisen en klaar.
Voor een 500L bak, 300L waterwissel duurt krap 35 minuten inclusief opruimen. Leegpompen is 8 minuten. rest van de tijd is vullen en kan dus niet sneller.

Zonde van je geld om een aparte opvoerpomp te gebruiken als je er al een hebt.
 

Bijlagen

  • DSC03220.JPG
    DSC03220.JPG
    154.8 KB · Weergaven: 195
  • DSC03112.JPG
    DSC03112.JPG
    165 KB · Weergaven: 216
GEKA lekt altijd, althans bij mij wel..
Het hoeft maar iets scheef te zitten en je bent klaar

weet niet hoe het zit met de borgende koppelingen, maar de normale druppelen minstens altijd

Ik heb uiteindelijk de Gardena Geka koppelingen gekocht en tot nu toe erg tevreden, nog geen druppel water gelekt!
 

Terug
Bovenaan