Water artemia stinkt


kimielco

Well-known member
Lid geworden
5 augustus 2014
Berichten
872
Ik probeer artemia eieren uit te laten komen,daarvoor heb ik een JBL set gebruikt.

Als eieren heb ik Salt Lake aquafeed gebruikt, water temperatuur is ca.27graden. Na drie dagen begint het water te stinken.

Waar ligt dit aan
 
Dat is vrij warm maar in de hobbyschaal gaat het ook na een dag of 6 stinken maar die heb ik maar op kamertemperatuur..
 
Ik probeer artemia eieren uit te laten komen,daarvoor heb ik een JBL set gebruikt.

Als eieren heb ik Salt Lake aquafeed gebruikt, water temperatuur is ca.27graden. Na drie dagen begint het water te stinken.

Waar ligt dit aan

Ik neem aan dat je na 2 dagen al artemia hebt. Dus dan kun je het water wegdoen. Tenminste dat is volgens JBL.

De hobby kweekschaal werkt zonder lucht en koeler. Dus daar duurt het wat langer. En na 5-6 dagen komt daar ook een geurtje aan.
Meestal kiep ik de schaal leeg na 4 dagen.
 
Helaas had ik na 2 dagen nog geen artemia
 
Ik heb twee van die schalen intensief gebruikt. Beide stinken inmiddels ook als ze leeg (en schoongemaakt) zijn.
Ik werk nu vanuit omgekeerde flessen en toevallig een paar weken een portie in een kweekbak gezet en die stinken permanent. Het zal een kwestie van afvalproducten zoals voer en dode artemia zijn.
Bij het voeren gebruik ik altijd de levende Artemia en die blijft gewoon prima.
 
Het uitkomen van de eieren wordt door velerlij zaken beinvloed. Het lijkt vaak heel erg simpel. En zo wordt het ook gebracht.
Maar inmiddels kan ik uit eigen ervaring zeggen dat het niet zo simpel is.

Ik heb inmiddels 3 soorten zout gebruikt. Ook verschillende sterktes. Ook heb ik de temperatuur veranderd.

De beste resultaten bereik ik met zout voor zeewater aquaria. Hierin zit ook een pH buffer.
Tevens komen de meeste eieren uit als ik de schaal op het aquarium zet. Dat is ca 23 graden.

Ik ben begonnen naast het aquarium. Met hobby zout met plankton daarin. Volgens de handleiding 15 gram zout en de schaal vullen. Komt neer op 23 gram/liter. Dit verhoogd naar 32 gram/liter. Gaf al beter resultaat.
Vervolgens zeezout uit de supermarkt. Gaf vergelijkbaar resultaat.
Het zeeaquariumzout geeft nog steeds het beste resultaat.
 
Ik kweek artemia in zelfgemaakte flessen, wel te vergelijken met het systeem van JBL.

Na twee dagen zijn de eitjes zeker uitgekomen en dan voer ik dat. Soms doe ik de dag erna er ook nog wat van voeren en dan gooi ik de fles heleaal leeg en begin ik opniuew.

Ik werk altijd met twee flessen, zodat je om en om verse artemia hebt.
 
Ik denk dat een temp van 27 graden ook weleens te hoog kan zijn. Dan zal je sneller ook stank krijgen door de hogere temp. Probeer het eens op 22-23 graden.
 
Als ze de eitjes na 2 dagen nog niet zijn uitgekomen gaat er inderdaad iets mis, of de eitjes zijn niet meer goed. Ik zou de temperatuur ook wat verlagen en het nog eens proberen. Wat voor zout gebruik je? Bij mij werkt het gebruik van zeezout altijd goed.
 

Terug
Bovenaan