Wat is er nieuw

water bruin maken,

• Onderwerp starter Onderwerp starter bourks
  • Startdatum Startdatum
B

bourks

Guest
graag zou ik voor mijn rio 125 het water wat bruiner willen,

nu lees ik van alles, maar wat nu wel of niet te gebruiken weet ik nog niet,

ik lees dingen over turf, elzenproppen, blachwater van Sera enz enz,

welke dingen ga ik nu wel gebruiken. En welke niet, of moet ik een combi van alles gebruiken?

Wil je ook de waterwaardes veranderen of wil je alleen een bruine tint in het water?

Wil je ook de waterwaardes veranderen of wil je alleen een bruine tint in het water?

in elk geval de kleur, de waterhardheid zit hier van zichzelf op 6,2

in elk geval de kleur, de waterhardheid zit hier van zichzelf op 6,2
Dan zal ik geen elzenproppen gebruiken die hebben een licht ph verlagende werking.
Truf is van zichzelf zuur en zal denk ik de ph iets verhogen (denk ik)

Ik gebruik voor het verkleuren biologische rooibosthee.
Maar het heeft natuurlijk geen langdurige werking. Je zult geregeld moeten verversen en nieuwe toevoegen.
Afhankelijk van hoeveel donkerder je het wil maken.

Als het je puur om de kleur gaat:

pan water opzetten (mag een grote pan zijn) en hier een shitload aan cattapa bladeren in gooien.
dit zo laten koken tot je een diep bruine pan met water hebt. dit daarna verdelen of flesjes en bij het water verversen weer een paar flinke scheuten erbij gooien. heb je zowel bruining in het water als de positieve werking van cattapa.

Je kan ook zoals Albert al vermeld het met biologische rooibosthee (zwarte thee word ook gebruikt geloof ik) het water kleuren.
alleen na elke verversen moet je weer bijkeuren 🙂

Als het je puur om de kleur gaat:

pan water opzetten (mag een grote pan zijn) en hier een shitload aan cattapa bladeren in gooien.
dit zo laten koken tot je een diep bruine pan met water hebt. dit daarna verdelen of flesjes en bij het water verversen weer een paar flinke scheuten erbij gooien. heb je zowel bruining in het water als de positieve werking van cattapa.

Je kan ook zoals Albert al vermeld het met biologische rooibosthee (zwarte thee word ook gebruikt geloof ik) het water kleuren.
alleen na elke verversen moet je weer bijkeuren 🙂

bedankt voor de tip!!

kan ik het in flessen dan lange tijd bewaren?

Je kan dat bewaren, dan zal het alleen nog maar verder doorgaren en de kleur nog intenser worden, maar ik raad je aan om eerst eens wat te proberen om de juiste kleur naar jou smaak te krijgen, zelf gebruik ik Catappa blad en zwarte biologische thee.

Blackwater powder van Saltyshrimp.

Lastig aan te geven natuurlijk maar hoe donker wordt het water bij een standaard dosering?

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan