Wat is er nieuw

water flow

• Onderwerp starter Onderwerp starter tim.g
  • Startdatum Startdatum
T

tim.g

Guest
hallo allemaal,

denk niet dat dit de juiste categorie is voor mijn vragen maar wist niet waar het anders zou moeten.

ik heb een ciano emotions 100 bak (175 liter) met de bijbehorende binnen filter.
de filter zit aan de rechter zij wand en de uitlaat blaast over de lengte van de achterwand.
nu zie ik alleen dat de plantjes aan de achterwand en linker kant van de bak lekker mee swingen op de stroming alleen halve wegen de terugweg van de stroming (ongeveer 50 cm voor de filter)naar de pomp bewegen de plantjes niet meer.
nu lees ik best veel op internet over de stroming in je bak dat dat goed is voor de plantjes (voedingstoffen circulatie) en dat algen niet van de stroming houden.
nu zou ik hier zo een stromingspomp voor kunnen kopen maar ik wil met de tijd een buitenfilter kopen omdat ik die zwarte bak van de binnen filter niet zo mooi vind en zonde van de ruimte.
en zo een stromingspomp vind ik niet zo mooi in de bak.

nou komt hier dus de vraag:

als ik een buiten filter koop en installeer welke kant is dan het beste om je spray bar op te plaatsen.

ik denk zelf aan de achterwand spuitend tegen het voor ruit waar de stroming naar beneden gaat en dan over de bodem terug naar de achterwand.
maar dan krijg je toch dat alle stoep zich over de gehele lengte van de achterwand ophoopt?
en de inlaat van de filter zit meestal aan de linker of rechter wand dus die zuigt toch nooit alle troep af van de andere kant?

hoe hebben jullie de spray bar staan?

tim.g zei:
...
ik denk zelf aan de achterwand spuitend tegen het voor ruit waar de stroming naar beneden gaat en dan over de bodem terug naar de achterwand.
maar dan krijg je toch dat alle stoep zich over de gehele lengte van de achterwand ophoopt?
en de inlaat van de filter zit meestal aan de linker of rechter wand dus die zuigt toch nooit alle troep af van de andere kant?

hoe hebben jullie de spray bar staan?

Zo had ik hem ook en als je (bv tijdens water verversen) gewoon regelmatig 'stofzuigt' (oid) dan komt het wel goed...

Je aquarium hoeft geen wild waterbad te zijn hoor 😉 Het is niet zo dat alles hoeft te bewegen. De spraybar wordt meestal aan de achterwand of de zijwand geplaatst. Ik heb zelf de inlaat rechts van het aquarium en de spraybar aan de achterwand.

Een filter zuigt het grote vuil meestal niet op, vooral het fijne vuil. Af en toe zul je dus wel de bodem moeten afhevelen.

bedankt voor de snelle reacties.

oke gelukkig maar dan laat ik het voor nu zo zonder stromingspomp.
en zodra ik een buitenfilter koop zet ik de spraybar tegen het achterwand gericht op het voorruit en dan zal ik indd regelmatig (stofzuigen).

nog maals bedankt

E.e.a. is ook afhankelijk van je bak en of je al dan niet (algen)problemen hebt.

Ik ben het namelijk, door mijn eigen ervaring, niet met Ludger eens. Ik krijg namelijk juist alg op op de planten die niet bewegen in de stroming. Ook valt me op dat mijn planten veel mooier groeien als ze in de stroming staan (en dus licht deinen).

Kan best zijn dat iemand anders andere ervaringen heeft hoor.
Dus kijk vooral goed naar je planten om te zien of je huidige stroming voldoende is. En experimenteer anders gewoon...

bedankt coos,
ga toch maar eens een buitenfilter kopen denk ik zit te denken een de jbl e901 als die spraybar op het achterwand zit zullen waarschijnlijk toch alle planten in de stroming staan.

en anders zou ik de spraybar kunnen verlengen met een pvc buis lijkt mij? of zal dan de druk verminderen?

trouwens zit nu te denken kan je niet op de buitenfilter op de inlaat slang een y koppeling kunnen plaatsen met daar aan een kraan en slang met de (stofzuig) mond zodat je niet perse water hoeft te verversen als je wilt (stofzuigen) en als je hem niet gebruikt het kraantje dicht draait.

of zal dit niet genoeg zuigkracht hebben?

Klinkt misschien raar maar standaard aquariumfilters zijn niet echt bedoeld om daadwerkelijk vuil op te zuigen.
Iig geen grof vuil maar meer het wat fijnere spul om zo bacteri�n in leven te houden die de waterwaarden in balans houden want dat is het hoofddoel van zo'n filter.
Dus zou dat niet doen iig.

oke bedankt

mijn water waardes zijn namelijk vaak erg goed maar moet dan wel eens stofzuigen.

misschien eens iets verzitten van een waterpompje en dan zelf een filter maken die gelijk weer terug loopt het aquarium in.

Er zijn stofzuigdingen in de handel waarmee je de boel kan afzuigen en het water gewoon weer in de bak loopt trouwens.
Doe hier meestal 1 keer per week verversen en gelijk afzuigen,gewoon een schoonmaak en ververs beurtje zo 1 keer per week houdt je bak mooi stabiel.

oke bedankt

Stroming is doorgaans ruim voldoende.
Een aquarium met een normaal bestand heeft netto maar 1 tot 1,5X per uur curculatie nodig.
Zorg dat de uitstroming in de lengte richting van je aquarium is.

Spraybar kan, hoeft niet. Ik heb 2 uitstromers bij de achterwand. In de lengte richting.

Externe filters zijn bedoeld om het water te reinigen. Niet voor de bodem.

Bodem houd zichzelf redelijk schoon, bij normaal voeren.
Indien nodig, kun je af en toe wat afhevelen met een vuilklok.

biljoenblik zei:
Zorg dat de uitstroming in de lengte richting van je aquarium is.

Dus bijv. spraybar op linkerwand, inlet naar filter rechts?

Ja, dat is een goede en veel toegepaste optie. Anderen "zweren" bij inlaat en uitlaat aan 1 kant. Heb zelf goede ervaring met de spraybar op de achterwand, omdat de stroom anders niet goed rond kon komen over de lengte van het aquarium. Dus de probeer factor blijft redelijk aanwezig, want wat is in jouw situatie "optimaal"?

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan