Water kleurt niet? -turf


blablabla

Well-known member
Lid geworden
12 oktober 2009
Berichten
1,127
Goedenavond allemaal!

Omdat mijn pH wat hoog was, heb ik vanochtend om een uur of 9 zo'n 150gram turf (van HS) in het filter gedaan in een panty (bak is 180 liter). Echter, nu, om een uur of 11, is het water nog even helder. Duurt het altijd zolang voor water begint te kleuren of zit er een sponsje in het standaard filter van jbl greenline dat dit effect weer ongedaan maakt?

Ik heb de turf niet eerst behandeld met iets, er stond niets over op de verpakking.

Weten jullie het? Alvast bedankt ;)
 
150 gram op 180 liter en enkele uurtjes, ik denk dat je geduld moet hebben. Of je moet een grotere hoeveelheid turf in je filter doen, dan gaat het wat sneller, denk ik.
 
Dan heeft die man van de lfs mij flink opgelicht zeg! Hij zei dat hij het ook gebruikte, en dat hij een bak had van 600 liter en daar 1/3 van de zak (van 350 gram) indeed en daar weken mee vooruit kon!

Dus ik vond de 150 gram al heel gewaagd. Nou, lekker zeg :/
 
Je moet met turf even wachten tot het werkt en niet zomaar die man een oplichter noemen :) .
Het zal wel werken hoor.
Ik gebruik 200gram op 120L en de ph is 6.5 .
en op een andere bak 150gram op 60L en daar is de ph 6.2.

Het moet gewoon nog intrekken . Bij mij kleurt het het water een beetje beige .
 
tevens is de PH lager krijgen met turf ook niet altijd even makkelijk.

althans de mijne zakt er voor geen meter mee. KH wel al 0-1 maar PH blijft stug op 7.2-7.4 hangen.
ga binnenkort wat met voorbewerkte osmose proberen :)
 
tevens is de PH lager krijgen met turf ook niet altijd even makkelijk.

althans de mijne zakt er voor geen meter mee. KH wel al 0-1 maar PH blijft stug op 7.2-7.4 hangen.
ga binnenkort wat met voorbewerkte osmose proberen :)

Hoeveel doe je op hoeveel liter ?
 
Het hangt ook van de soort/kwaliteit turf af dacht ik en je zult denk ik meer moeten gebruiken. Turfgranulaat van APO is ook nog een optie.
 
Ik heb ook hs aqua torogran gebruikt. Prima spul, kh zakte behoorijk, ph een beetje (de meting van ph heb ik niet zo nauwkeurig, maar iig 0,5), bruin kleuring valt mee, t wordt meer geel.
 
Zelf vindt ik het ook meer gelig lijken hoor. Het is maar net hoe je het noemt denk ik;).
 
Bedankt voor jullie reacties! Ik kijk het nog even aan. Ik wil graag bruinig water, juist daarvoor had ik de turf in huis gehaald. Dat turf ook de pH kan verlagen, is natuurlijk mooi meegenomen :)

Zijn er merken waar jullie goede ervaringen mee hebben qua kleuring? ;)
 
Mij is opgevallen dat met turf het water geler/bruiner kleurde dan met het granulaat van APO. Ik gebruikte op een 30 liter bakje 8 eetlepels granulaat en dat deed het lichtjes verkleuren.
 
Ik heb deze ook weleens in de nano gehad maar had niet de indruk dat dit je water erg verkleurd. Tenzij je misschien er heel veel ingooit maar goed die keuze moet je dan net willen maken.
 
Nee hoor helemaal niet, 1 op de 10 liter dacht ik, na de waterwissel, als ze uitgewerkt zijn kan je ze er zo weer uithalen.
 
Pfff, ik durf dat niet meer te zeggen Ton want het is al enkele jaren geleden en met 50......................................:D:D
 
Veel hier gebruiken deze, of van andere winkels, kijk eens bij de bakken van Fozzy b.v.
 
Je kunt er misschien ook een stuk donker hout in doen.

Ik weet niet hoe dat heet, maar dan kleurt je water heel mooi bruin.

Dat hout zelf is heel donker bruin van kleur en heel zwaar.
Het zinkt echt direct.
 
Ik filter over Tormec Activ van JBL en dat kleurt het water mooi amberkleurig. Het gaat ook langer mee dan de gemiddelde turf. Volgens opgave drie tot zes maanden. Ik gebruik het nu twee maanden. Mijn pH daalt weliswaar nog niet ver genoeg naar mijn zin maar dat komt door de hoge KH.
 
Het leidingwater heeft hier een KH van 8 en een pH van 7.8. Na filtering over turf kreeg ik uiteindelijk een KH van 5 en een pH van 7.4. Nu voeg ik ook (langzamerhand) osmosewater toe en zit ik op een KH van 3.5 en een pH van 7.2. Ik hoop dat nog iets verder naar beneden te krijgen in de komende tijd.
 
Vergelijkbare waterwaarden met hier. Ik merk met co2 gebruik ook dat je dan door de hoge kh meer co2 moet gebruiken. Het is niet anders;).
 
Ik had turf van jbl voor de cristal profi filters zo'n doosje. Nou mijn water werd goed bruin ervan en mijn ph en kh zakte behoorlijk! Had een flinke pisbak :D:D:D
 
Als jullie gewoon zacht ( Gh 4 en KH 3) en zuur ( PH 6.4) water willen, dan ga je toch gewoon over op REGENwater!!

Dan is alle gedoe met (ongecontroleerde en oncontroleerbare) aanzuring van het kraantjes water door Turf en andere extracten niet nodig en ook je CO2 is dan weer voor de planten en niet om het water kunstmatig aan te zuren.

Bruin water lijkt leuk, maar weten jullie ook dat je dan tot 40 % van je lumenstroom ( = lichtstroom welke planten nodig hebben om goed te kunnen assimileren) kwijtraakt...?
Zou ook niet weten waar dat donkere water goed voor zou moeten zijn, houd zelf al mijn vissen al jaren in een bak met vrijwel kleurloos water ( Purigen) en heb geen enkele gedragsverandering bij de dieren kunnen vaststellen, nog bij het uitkomen van de eitjes.
Alleen de planten gingen veel beter groeien....
 
Zou ook niet weten waar dat donkere water goed voor zou moeten zijn, houd zelf al mijn vissen al jaren in een bak met vrijwel kleurloos water ( Purigen) en heb geen enkele gedragsverandering bij de dieren kunnen vaststellen, nog bij het uitkomen van de eitjes.
Alleen de planten gingen veel beter groeien....
Als blackwater liefhebber voel ik me aangesproken, dus hier mijn standpunt:
De meeste mensen die blackwater aquaria houden (inclusief ikzelf) proberen een natuurlijk aquarium te creëren die delen van Azië of Zuid-Amerika nabootst, en dat houdt onder anderen in: Géén tot weinig (soorten) planten, en donker gekleurd water.
Aangezien we meestal geen planten houden (of anders planten die dit soort condities gewend zijn), heeft verlichting maar één belangrijke rol: de vissen op een natuurlijke manier verlichten. Daarom worden meestal lampen van 2500k tot 6000k gebruikt.
Veel soorten vissen zijn fotofobisch en zullen zich niet op hun gemak voelen in een lichte bak.

Daarbij moet ik zeggen dat ik zelf donker water veel mooier vind dan kleurloos water, en dat blauwe vissen heel mooi opvallen in donker water, zie de volgende foto van een Parosphromenus linkei, gepikt uit het fotoalbum van @Mascha&Ivo
paro maschaivo.jpg
 
DSCF6073.JPG
@MC"Blauwe vissen vallen ook heel mooi op in helder water.....Maar voor de rest ben ik het wel met jouw verhaal eens, als het HOORT bij een bepaald biotoop, dan moet je dat zeker toepassen, zul je mij niks over horen zeggen. Maar TS geeft nergens aan dat hij een (vrijwel) plantenloos biotoop aquarium heeft, maar wel dat hij zijn PH wil laten dalen met Turf en dan gaandeweg ook mooi donker water heeft of krijgt. Is toch een andere insteek dan!
 

Terug
Bovenaan