Wat is er nieuw

Water meten

• Onderwerp starter Onderwerp starter Desiree
  • Startdatum Startdatum
D

Desiree

Guest
Ik hoor steeds vaker over de kwaliteit van het water meten.
Ik zit te denken omdat nu ook eens keurig te gaan doen, hebben jullie enig tips over welke meters en waar ik ze het beste kan halen.
Ik heb een juwel 600 met ongeveer 63 liter inhoud en wil de temp rond de 24 % houden, ik weet niet of dat verschil maakt voor meters.

Hi Desiree,

Je zou kunnen starten met de QuickTest Meting
Dit zijn stripjes die je een seconden of 2 in het water doet om dan na 60seconden een indicatie te krijgen van wat de waterwaarden zijn.

De koffer die Bertus noemt is voor een preciezere meting, maar wel wat meer werk.

Het formaat aquarium en temperatuur maakt niet uit.

Ik zou zeggen bespaar je de ellende van strips. Dan kun je bijna net zo goed niks kopen. Die zijn erg onbetrouwbaar. Hiermee bedoel ik dat ze een erg vage indicatie geven en lastig af te lezen zijn.
Druppels zijn stukken beter en echt niet zoveel werk hoor. een test doe je in 2 of 3 minuten en dan heb je een vrij redelijke indicatie van je waarden.

Als je voor druppels kiest dan zou ik voor de JBL gaan. Hiervoor kun je vrij goedkoop navulreagens kopen namelijk. dat bespaart weer een boel in de toekomst.
Ook is de JBL wel een goede test.

Wat wil je precies bereiken?

Gezien de grote van het aquarium vermoed ik dat het om een klein gezelschaps aquaria gaat.
Echter het kan net zo goed een speciaal aquaria zijn en dat je juist daarom preciezer wilt werken.

JBL koffer( grote koffer 100 euro) is voordelig te bestellen bij aquaplantsonline, na vulling is goedkoper.
Kwaliteit = goed. Realiseer je dat het geen laboratorium testen zijn.
Wat wij meten is om en nabij en een moment opname!

Als het gaat om je bemesting als Fosfaat en Nitraat dan kan je misschien ook kiezen voor een bemestings methode als de EI. Dat bespaart geld en tijd betreft testen. Wat je dan nog nodig heb is een Ph en een Kh test.

Realiseer je dat als je een set open maakt er een beperkte houdbaarheid data opzit van enkele maanden.
Hierna wordt de test onbetrouwbaar.

Tja en dan kom ik met iets tegenstrijdig. De keurmeester gebruikte tijdens de districtkeuring teststrips van JBL en deze waren redelijk tot zelfs nauwkeurig. Helaas zit er geen Fosfaat in verwerkt.

Een laatste opmerking hou je ogen goed open en ga na of dat wat je ziet aan je planten ook overeenkomt met de test.
Als een test uitslag niet goed is en je gaat stoffen toevoegen of juist niet wordt het probleem erger in plaats van minder.
Als de uitslag aangeeft dat je opnieuw moet toevoegen maar je planten zijn niet gegroeid waar zijn dan de meststoffen als een nitraat, fosfaat en of ijzer.
Gewoon met gezond verstand beredeneren. In het begin ben je namelijk geneigd de testuitslag blindelings te geloven

Oke bedankt voor de tips, ik ben van plan om garnalen en kleine garnaal vriendelijke visjes te gaan houden.
Ik denk dat het nitraat gehalte meten het belangrijkste is, de planten doen het goed.

In dat geval zou je kunnen volstaan met de aanschaf van enkele testen.

Bijvoorbeeld Nitraat van JBL deze blijft ook wat langer houdbaar dan bijvoorbeeld de ammonium en fosfaat.

De eerste keer zal je de complete set nodig hebben dan zitten de glazen, lepeltje, kleurenkaart en gebruiksaanwijzing er bij.
Hierna kan je de aanvulling kopen en die is aanzienlijk voordeliger.

Mocht je eventueel voor een testkoffer gaan kijken, hier nog wat tips:

Wesdijk in Barendrecht heeft van hun huismerk de Wespro testkoffer.
Gebruik hem zelf ook.
Deze koffer bevat de volgende tests; No2, No3, Po4, NH3, KH, PH en GH

Deze koffer is wel eens in de actie voor 29,95eur, reguliere prijs is 39,95eur.
Deze koffer/tests zijn afkomstig van Colombo.

Mooie met deze koffer is dat de hervullingen maar 2,95 per flesje kosten.
Enkel de po4, no3 en Nh3 bestaan uit 2 flesjes en poeders (1,25eur).

De Sera testkoffer wat Bertus zei is bij Zooplus echt een koopje en een zeer uitgebreide inhoud ook. Hervullingen van Sera zijn ook bijna overal verkrijgbaar.

JBL heb ik ook hele goede verhalen over gehoord en gelezen alleen is de aanschaf weer wat duurder mocht je een volledige set willen

De testkoffer van Colombo zelf is � 33,50eur bij Aquariuaveldhuis en bevat dezelfde testjes als de Wespro koffer. Alleen zijn de hervullingen weer duurder als de Wespro testen.

Als ik hem bestel doe ik dat denk ik wel bij Zooplus dan kan ik via een speciale link bestellen zodat de kittenopvang ook extra geld krijgt.
Ben blij met al de tips

Wel kun je bij JBL heel redelijk geprijsd hervullingen krijgen hoor. Dus in de toekomst is aanvullen redelijk goedkoop.
En JBL is redelijk betrouwbaar. Bij Sera is bijvoorbeeld de po4 test volgens de kenners niet echt goed te noemen.

Aponogeton zei:
In dat geval zou je kunnen volstaan met de aanschaf van enkele testen.

Bijvoorbeeld Nitraat van JBL deze blijft ook wat langer houdbaar dan bijvoorbeeld de ammonium en fosfaat.

De eerste keer zal je de complete set nodig hebben dan zitten de glazen, lepeltje, kleurenkaart en gebruiksaanwijzing er bij.
Hierna kan je de aanvulling kopen en die is aanzienlijk voordeliger.

Dit bedoelde ik dus ook met mn post van net. Had deze post nog niet gelezen :sorry: .

Ik was bij de Intratuin en heb JBL easy test 6 in 1 mee genomen voor voorlopig vind ik dat denk wel even oke

Tja ok je kan het water ermee meten maar wel rekening ermee houden dat het een hele grove indicatie weergeeft hoor.
Soms zijn die strips ook wat lastig af te lezen. Ik begrijp best dat de druppels een grotere investering zijn, maar als je het je kan permitteren zou ik er in de toekomst toch echt over na denken hoor.
Het is nauwkeuriger dan de strips.
Maar zoals ik al zei kun je best even vooruit met de strips hoor. Zo erg is het nu ook weer niet 😉.

Ik weet nu in elk geval dat mijn water te zuur is kan ik haringen houden tot ze rolmopsen zijn :chef: en de nitriet waarde.
Was inderdaad even kijken hoe het werkt maar heb het door.
En ik denk als ik dure vis als een discus of zo zou aanschaffen ik zeker een originele test ga kopen.

Water te zuur? Bedoel je uit de kraan? Desiree?

Of in de bak? Dan zullen je planten en vissen wel plat liggen.

In het aquarium en er zit alleen nog een garnaal in dat beest overleeft elke bak.
Ik ben deze bak nog aan het opbouwen hij draait wel al 4 weken, voor het eerst zonder turfbodem.
De gemeete waarde's zijn.
PH: 8.0
GH: 14.d
KH: 15.d
NO"2: 0.5
NO"3: 50
C1"2: 0

pH 8 is niet zuur, integendeel.

Onder 7 > zuur
Boven 7 > basisch

O dat had ik dan verkeerd begrepen

O ik vergeet helemaal mijn helena slakken die doen het ook goed

Best een erg hoge Kh heb je zeg.
Zit nog nitriet in dus dat moet eerst 0 zijn.
Maar goed dat het een sterke garnaal is hoor 😉.

Dessiree

Ik lees dat je KH hoger is dan je GH. In de meesten gevallen is dit andersom.

Afhankelijk van jou type aquarium zijn deze waardes goed of wijken ze af.

Als je een tangayika bak heb wel dan niets veranderen prima waarden.

Echter voor een planten aquarium mag het water aanzienlijk zachter en je Ph mag best zuurder.
Dit laatste is lastiger omdat je Kh ( alkaliteit voor het gemak kalk) zo hoog is bind deze ( bufferen) alle zuurmakende stoffen eerst uit. Vandaar je huidige Ph waarden 8 staat.

Mocht je je water zachter willen maken dan zijn daar een aantal opties voor.

Door middel van Osmose of regenwater aanlengen met je leidingwater kan je prima uitgangswater maken. Als dit geen optie is dan kan je gebruik maken van eikenbladextract, echter hiervan stijgt wel de geleidbaarheid van het water.
In het geval je garnalen houd of wilt kweken met vissoorten die van zacht en zuur water houden is het geen optie.

Hierna zou je je Ph kunnen sturen;

door het inkorten van de belichtingduur
een middag pauze van de verlichting
Toevoegen van CO.2 waarmee je de Ph stuurt. Dit kan ook low budget.
Filteren over turf wat het water aanzuurt. er ontstaat dan wel een lichte geel kleuring.

Bedankt voor de vele info ik wil geen cichlide houden hoe mooi ze ook zijn.
Ik ging gister voor turf weg dat was uitverkocht toen heb ik een flesje water verbeteraar mee genomen.
En ik zat juist te denken aan een O2 Diffusor die op mijn pomp kan, voor extra lucht tot mijn planten het goed overnemen.

Meer O2 = Minder CO2. Dus ik denk dat het dan langer duurt voor je planten gaan groeien. Maar ik heb geen verstand van planten dus dat weet ik ook niet zeker 😛. Welke planten heb je? Cabomba, waterpest en dat soort spul groeit vaak erg snel.

Welke ''verbeteraar''?

Easy balance van tetra en voor de plantenSera florena

PH 8,5 komt er uit de kraan .
In Schiedam ook.

toen 23/8
PH: 8.0
GH: 14.d
KH: 15.d
NO"2: 0.5
NO"3: 50

nu 28/8

PH: 7.6
GH: 10
KH: 6
NO"2: 0
NO"3: 25

Hangt nu 2 dagen een O2 Diffusor aan de pomp volgens mij gaat het de juiste kant op

Ja,gaat de goeie kant op.hoor.

joepie ik denk dat ik nu op zoek kan naar garnalen mijn water is oke

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan