Wat is er nieuw

Water niet helemaal helder ?

MadhouseNL

Well-known member
Lid geworden
26 juli 2022
Berichten
65
Leeftijd
35
Beste mede aquarium junkies ,

Ik hoop dat ik in de juiste categorie gepost hebt maar :

Ik heb een Ferplast Capri 60 led , deze heeft een 3 kamer filter (bluewave 03) en een standaard led lamp meegeleverd , op de bodem heb ik filterzand geplaatst en gewassen (zo’n 2 a 3 x )

Echter nu naar 2 dagen lijkt het net alsof het water een soort witte waas blijft houden , het lijkt net alsof de lamp te fel is zeg maar , als de lamp uit is valt het minder op . Ben ik te ongeduldig ? Is de lamp echt te fel? Kan ik eventueel filterwatten in de filter stoppen om een wat fijnere filtratie te creëren ?

Hier onder een foto van het bakje
EF6BB120-C6B4-4D08-B69C-71CCB1B9EA1B.jpeg
 
Ik zou je valisneria meer omhoog halen, het witte moet net zichtbaar zijn.

Verder nog even geduld hebben; zweefvuil trekt wel weg
 
Dat gaat niet zo snel weg hoor. 🙂 Geduld is het enige wat je nu nodig hebt.

En als het weer troebel zou worden na verstoring van de bodem: met terugwerkende kracht wat meer spoelen zou hebben geholpen. Ik doe filterzand wel een keer of 10. En telkens omwoelen. Kan voor een beetje bak gerust een halve middag werk zijn. ;_;
 
Een aquarium heeft gemiddeld gezien 4 weken nodig om in te draaien, daar horen dit soort problemen gewoon bij. Maak je geen zorgen, 'gewoon' geduld hebben dus.
 
Plantje wat meer uit elkaar trekken/zetten zodat ze meer ruimte en licht krijgen om te groeien.
Niet langer dan 8uur verlichten voor de eerste maand
 
Dat witte is bacteriebloei en dat zie je vaak bij de opstart door veel organische belasting waardoor je heel veel heterotrofe bacterien ziet. Dit wordt wel minder.
 
Ik hou het hier op zand net niet goed genoeg uitgespoeld. Geef het even de tijd, moet vanzelf wegtrekken.
 
Ah dus toch te ongeduldig , overigens na weken een leeg gloednieuwe kast en aquarium te hebben gehad nu toch de stap genomen om de boel op te starten , bedankt trouwens voor de super snelle reacties !
 
De eerste tijd hoef je maar heel weinig te belichten anders zul je gaan zien dat er een bruine zweem over alles gaat groeien.
Met een lineaal kun je de bodem mooi schuin naar achter schuiven en de planten een beetje netter inplaatsen en nog meer planten ook.
De vallisneria kun je per plant langs de hele achterwand plaatsen, die zal zich naar de voorkant toe uitbreiden, verder vind ik dat je hier verspreid over de bodem cryptocorinesoorten kunt laten groeien en een amazone zwaardplant zou er ook niet in misstaan, die je gewoon kunt knippen als het te veel wordt, later kun je er wat rode planten tussen hebben.er is met de ledlampengeneratie van nu veel plantengroei mogelijk
1675115225666594933121.jpg
1675115333555469481591.jpg
60x30 dus beginnen om het flink te beplanten😀
 
De eerste tijd hoef je maar heel weinig te belichten anders zul je gaan zien dat er een bruine zweem over alles gaat groeien.
Je doelt op bruinalg denk ik maar dat zie je zowel in bakken met weinig als met veel licht opduiken zover ik weet. Dat zijn diatomen die snoepen van teveel organische belasting.
 
De eerste tijd hoef je maar heel weinig te belichten anders zul je gaan zien dat er een bruine zweem over alles gaat groeien.
Met een lineaal kun je de bodem mooi schuin naar achter schuiven en de planten een beetje netter inplaatsen en nog meer planten ook.
De vallisneria kun je per plant langs de hele achterwand plaatsen, die zal zich naar de voorkant toe uitbreiden, verder vind ik dat je hier verspreid over de bodem cryptocorinesoorten kunt laten groeien en een amazone zwaardplant zou er ook niet in misstaan, die je gewoon kunt knippen als het te veel wordt, later kun je er wat rode planten tussen hebben.er is met de ledlampengeneratie van nu veel plantengroei mogelijkBekijk bijlage 355667Bekijk bijlage 35566860x30 dus beginnen om het flink te beplanten😀

Ik zit nog een beetje in dubio wat ik ga doen , ik heb nu in een emmer met water spiderwood liggen ( ik moet nog even op zoek naar een steen om het op de bodem van het aquarium te houden vandaar nu even in een emmer ) met wat mos en die er nog in te plaatsen , of inderdaad wat jij hebt gedaan de boel te beplanten … ik zie soms door de keuzes de inrichting niet meer zeg maar 😂

Ook lees ik verschillende zaken over bemesten , de een zegt doe het meteen vanaf dag 1 en de ander zegt pas vanaf als de boel gaat groeien , dan is er ook weer verschil tussen vloeibaar en capsules . Voor de info mijn bodem bestaat uitsluitend uit filterzand zonder voedingsbodem

Ik heb al hele boekwerken gelezen hierover maar vind het toch lastig als starter
 
Ik start altijd gelijk met voeding want om te roeien hebben planten voeding nodig. Zonder is de kans op tekorten groter met vaak als gevolg algen.
De eerste weken dim ik het licht vaak wel behoorlijk omdat nh3/4 een boost is voor algen.
 
Dit is een opsomming van de site van lid @Cornelius:

Hieronder een opsomming van het ontstaan van alg of gecombineerde factoren hiervan:
- teveel licht = dit is de belangrijkste oorzaak
- te weinig voedingstoffen in het water, in relatie tot het plantenbestand
- teveel organische voedingsstoffen in je water
- te weinig plantmassa
- als je planten in slechte conditie zijn - zijn ze kwetsbaar
- teveel NH3/ NH4 (ammoniak/ ammonium)
- teveel schommelingen in CO2 en te weinig CO2
- te hoge pH, maar ook een te lage pH
- slechte circulatie van waterstroom in je bak: je moet deadspots voorkomen
- slecht onderhouden filter
- verstoring van de bodemcultuur (omwoelen van het substraat)
- teveel silcaten in het water (bruinalg in nieuwe bakken)
- slecht en achterstallig onderhoud
- een hoge waarde van DOC
 
Ik zit nog een beetje in dubio wat ik ga doen , ik heb nu in een emmer met water spiderwood liggen ( ik moet nog even op zoek naar een steen om het op de bodem van het aquarium te houden vandaar nu even in een emmer ) met wat mos en die er nog in te plaatsen , of inderdaad wat jij hebt gedaan de boel te beplanten … ik zie soms door de keuzes de inrichting niet meer zeg maar 😂
Je legt er beter een zakje voor filtermateriaal of een oude pantykous met steentjes/ grint/ zand op. Een steen schuift er makkelijk af en een vallende steen wil je niet in je bak. Een panty zal er niet snel afvallen en áls het een erg beweeglijke panty is, is er nog niet veel aan de hand.

Wat betreft bodemcapsules/ voedingstabletten vs vloeibare voeding:
Sommige planten halen hun volledige voeding uit het water, die zijn tevreden met vloeibare voeding. Maar er zijn ook (best veel) planten die (gedeeltelijk of bijna volledig) hun voeding via hun wortels uit de bodem halen. Die gaan dus niet tevreden zijn met alleen vloeibare voeding.

Vallisneria heeft niet perse bodemvoeding nodig, je hygrofila ook niet, maar vindt het wel fijn.
Die andere die je hebt staan weet ik niet.
 
Laatst bewerkt:
Ook lees ik verschillende zaken over bemesten , de een zegt doe het meteen vanaf dag 1 en de ander zegt pas vanaf als de boel gaat groeien , dan is er ook weer verschil tussen vloeibaar en capsules . Voor de info mijn bodem bestaat uitsluitend uit filterzand zonder voedingsbodem

Ik heb al hele boekwerken gelezen hierover maar vind het toch lastig als starter
Je moet dit zien als iets zeer positief planten geven niet zoveel om de no3/po4 verhouding of deze nu 50/5 of 10/5 of 20/1 planten gaan er opgroeien .
Zelf ben ik voorstander vanaf dag 1 zacht te bemesten en co2 af te stellen je bouwt ervaring op en leert je bak kennen.
Wel ga ik de 1ste maand nooit boven de 7a8uur verlichting aanraden ,met zeer sterk verlichting zelfs 6uur .
Snelgroeiende planten mogen niet ontbreken in startende bakken deze zorgen dat je vlug/grote plantenmassa krijgt later als de bak stabiel en algarm raakt kun je deze minderen
Oppassen met die (osmocote) capsules sommige bevatten hoge NH-waardes en dit wil je net niet in je aquarium.
 
Klopt en dat heb ik destij
Oppassen met die (osmocote) capsules sommige bevatten hoge NH-waardes en dit wil je net niet in je aquarium.
Dat heb ik inderdaad gemerkt met die van oud lid Backplay. Die van Wouter zouden veel minder NH bevatten maar toch is het verstandig om ze niet open en bloot bij onderhoud op de bodem te laten liggen.
 
Jj
Je legt er beter een zakje voor filtermateriaal of een oude pantykous met steentjes/ grint/ zand op. Een steen schuift er makkelijk af en een vallende steen wil je niet in je bak. Een panty zal er niet snel afvallen en áls het een erg beweeglijke panty is, is er nog niet veel aan de hand.

Wat betreft bodemcapsules/ voedingstabletten vs vloeibare voeding:
Sommige planten halen hun volledige voeding uit het water, die zijn tevreden met vloeibare voeding. Maar er zijn ook (best veel) planten die (gedeeltelijk of bijna volledig) hun voeding via hun wortels uit de bodem halen. Die gaan dus niet tevreden zijn met alleen vloeibare voeding.

Vallisneria heeft niet perse bodemvoeding nodig, je hygrofila ook niet, maar vindt het wel fijn.
Die andere die je hebt staan weet ik niet
Je moet dit zien als iets zeer positief planten geven niet zoveel om de no3/po4 verhouding of deze nu 50/5 of 10/5 of 20/1 planten gaan er opgroeien .
Zelf ben ik voorstander vanaf dag 1 zacht te bemesten en co2 af te stellen je bouwt ervaring op en leert je bak kennen.
Wel ga ik de 1ste maand nooit boven de 7a8uur verlichting aanraden ,met zeer sterk verlichting zelfs 6uur .
Snelgroeiende planten mogen niet ontbreken in startende bakken deze zorgen dat je vlug/grote plantenmassa krijgt later als de bak stabiel en algarm raakt kun je deze minderen
Oppassen met die (osmocote) capsules sommige bevatten hoge NH-waardes en dit wil je net niet in je aquarium.

@Lysia
Die is slim bedacht dat ga ik proberen !

@triple
Ik heb nu de led balk aan me smart home systeem gekoppeld ( we zijn natuurlijk wel beginnend Aquarian anno 2023 😛 ) deze doet dus nu 8 uur maar ga deze eens terug schroeven naar 6 .
 
Laatst bewerkt:
Ik begrijp dus dat meteen beginnen met licht te voeden van de planten een goed effect heeft , hebben jullie nog suggesties ? Kwam al op het forum all in one van planted box tegen? En ook capsules van hetzelfde merk .

Kwa co2 zit ik te denken aan bio co2 dit omdat het goedkoop is en ik niet zo zit te wachten op een complete installatie , ik zag wat leuke start setjes van dennerle en JBL waarbij het heel makkelijk is een refill te maken .

Alleen zit ik te denken hoe doe je dat dan Snachts , de aanmaak van co2 gaat tenslotte door

Btw ik waardeer jullie hulp en advies ontzettend ! Zoals al eerder gezegd ik heb me goed ingelezen maar toch vind het lastig om te bepalen welke zaken ik nou juist wel of niet moet doen
 
( ik moet nog even op zoek naar een steen om het op de bodem van het aquarium te houden vandaar nu even in een emmer )
Gebruik geen steen, als die aan het rollen gaat heb je misschien een waterballet. Een plastic zakje, panty whatever, gevuld met bodembedekking, over het hout leggen, is veel veiliger.
 
@triple
Ik heb nu de led balk aan me smart home systeem gekoppeld ( we zijn natuurlijk wel beginnend Aquarian anno 2023 😛 ) deze doet dus nu 8 uur maar ga deze eens terug schroeven naar 6 .
👍6uurtjes volstaat als je rond de 40/50lumen per liter zit
hebben jullie nog suggesties ? Kwam al op het forum all in one van planted box tegen? En ook capsules van hetzelfde merk .

Kwa co2 zit ik te denken aan bio co2 dit omdat het goedkoop is en ik niet zo zit te wachten op een complete installatie , ik zag wat leuke start setjes van dennerle en JBL waarbij het heel makkelijk is een refill te maken .

Alleen zit ik te denken hoe doe je dat dan Snachts , de aanmaak van co2 gaat tenslotte door

Btw ik waardeer jullie hulp en advies ontzettend ! Zoals al eerder gezegd ik heb me goed ingelezen maar toch vind het lastig om te bepalen welke zaken ik nou juist wel of niet moet doen
Profito en poeders kaliumnitraat/kaliumfosfaat
Bio-co2 met omgekeerd bakje in de nacht loopt die co2 gewoon door
Stap per stap leren ,alles in begin bijhouden van veranderingen en toevoegingen die je doet .
 
Ik had ook bio-CO2 op mijn bak, ik had een luchtsteentje in de bak met een tijdklok. Ik liet het luchtpompje 's nachts een kwartiertje per uur draaien als licht uit was. En ik had m'n CO2fles in een geïsoleerde bak met water en een aquariumverwarminkje. 's Nachts verwarming uit, 's ochtends een uurtje of 2 voordat het licht aanging, ging de verwarming aan en warmde het water op. En verhoogt dus de CO2-productie en weer uit een uur of 2 voor het licht uitging. (Dat water is niet meteen koud).
 
Ik had ook bio-CO2 op mijn bak, ik had een luchtsteentje in de bak met een tijdklok. Ik liet het luchtpompje 's nachts een kwartiertje per uur draaien als licht uit was. En ik had m'n CO2fles in een geïsoleerde bak met water en een aquariumverwarminkje. 's Nachts verwarming uit, 's ochtends een uurtje of 2 voordat het licht aanging, ging de verwarming aan en warmde het water op. En verhoogt dus de CO2-productie en weer uit een uur of 2 voor het licht uitging. (Dat water is niet meteen koud).

Die ga ik onthouden dankjewel
 
Oké toch nog 1 laatste vraag ik meet net mijn water kwaliteit en lijkt er goed uit te zien ( als ik de app mag geloven ) toch word er een hoge carbonaathardheid weergeven , moet ik hier al wat mee doen ? Deze waardes zijn eigenlijk hetzelfde als m’n kraanwater . Kan een waarde van 18 kwaad ? Zie toegevoegde afbeelding
 

Bijlagen

  • 4F676512-1341-4ED3-A638-BCF7CFF8E529.png
    4F676512-1341-4ED3-A638-BCF7CFF8E529.png
    111.1 KB · Weergaven: 61
Sommige vissen zijn erg gevoelig voor hard water. Dat zijn de bijzonderder soorten. Even checken voor de zekerheid. Slakken zijn blij met harder water, sommige planten willen het ook wat zachter, maar ik denk dat je je er zorgen over hoeft te maken.
Het kan wél van invloed zijn hoe gevaarlijk bijvoorbeeld NO2 is, maar als je dat niet hebt, maakt het niets uit. En het streven is hoe dan ook 0.
 
Sommige vissen zijn erg gevoelig voor hard water. Dat zijn de bijzonderder soorten. Even checken voor de zekerheid. Slakken zijn blij met harder water, sommige planten willen het ook wat zachter, maar ik denk dat je je er zorgen over hoeft te maken.
Het kan wél van invloed zijn hoe gevaarlijk bijvoorbeeld NO2 is, maar als je dat niet hebt, maakt het niets uit. En het streven is hoe dan ook 0.


Zo iets begreep ik idd over de nitriet , maar begreep dat een nieuwe bak eerst een nitriekpiek krijgt waarna het door de bacteriën word afgebroken ?
 
Zo iets begreep ik idd over de nitriet , maar begreep dat een nieuwe bak eerst een nitriekpiek krijgt waarna het door de bacteriën word afgebroken ?
Klopt, dan wordt het omgezet in nitraat
 
Het kan wél van invloed zijn hoe gevaarlijk bijvoorbeeld NO2 is, maar als je dat niet hebt, maakt het niets uit. En het streven is hoe dan ook 0.
Bedoel je hier niet NH3/4 ?
 
Je kunt beter om te testen druppels gebruiken wan die app en strips zijn vaak behoorlijk onnauwkeurig.
 
Bedoel je hier niet NH3/4 ?
Zowel ammonia als nitriet hebben verschillende vormen, en verschillende verhoudingen tussen die vormen afhankelijk van de pH-waarde (dus de zuurgraad, niet de hardheid). 🙂 Veel mensen weten dat alleen van ammonia.

Ammonia: giftiger bij hoge pH (toename NH3 t.o.v. NH4)
Nitriet: giftiger bij lage pH (toename HNO2 t.o.v. NO2−)
 
Sommige vissen zijn erg gevoelig voor hard water. Dat zijn de bijzonderder soorten. Even checken voor de zekerheid. Slakken zijn blij met harder water, sommige planten willen het ook wat zachter, maar ik denk dat je je er zorgen over hoeft te maken.
Het kan wél van invloed zijn hoe gevaarlijk bijvoorbeeld NO2 is, maar als je dat niet hebt, maakt het niets uit. En het streven is hoe dan ook 0.
Sorry, foutje van mijn kant, even de pH en de KH door elkaar gehaald...
 
Sorry, foutje van mijn kant, even de pH en de KH door elkaar gehaald...

Moet er dan alsnog iets met die hoge carbonaathardheid gebeuren ? Of hoef ik me als nog geen zorgen te maken?
 
Moet er dan alsnog iets met die hoge carbonaathardheid gebeuren ? Of hoef ik me als nog geen zorgen te maken?
Hangt volledig af van wat voor bewoners je voor ogen hebt. Malawi-cichliden houden van een hoge carbonaat-hardheid, zo ook slakken en veel zoutwatervis en levendbarenden.
Wil je vissen uit het regenwoud, dan is hoge carbonaat-hardheid mogelijk een probleem.
 
Ik weet niet of die watertest enigszins overeenkomt met wat er bij je uit de kraan komt, @MadhouseNL? Een KH van 18 bij een hardheid van 6 zie je volgens mij niet zo vaak. Maar het kan dat je drinkwaterbedrijf er iets aan gedaan heeft. Evt kun je kijken op vitens.nl (of welke voor jouw gebied ook geldt) wat de rapportages aangeven qua waarden. 🙂

Een gemiddelde waterhardheid zoals jij lijkt te hebben, is verder voor alle vissen prima. Ook voor de meeste planten. De KH boeit voor vissen nog minder, dat is meer een secundaire waarde om rekening mee te houden als je iets met de pH wilt doen. Wat meestal niet per se zoden aan de dijk zet. Sommige vissen kweken het best bij een lage pH, that's basically it.
 
Ik weet niet of die watertest enigszins overeenkomt met wat er bij je uit de kraan komt, @MadhouseNL? Een KH van 18 bij een hardheid van 6 zie je volgens mij niet zo vaak. Maar het kan dat je drinkwaterbedrijf er iets aan gedaan heeft. Evt kun je kijken op vitens.nl (of welke voor jouw gebied ook geldt) wat de rapportages aangeven qua waarden. 🙂

Een gemiddelde waterhardheid zoals jij lijkt te hebben, is verder voor alle vissen prima. Ook voor de meeste planten. De KH boeit voor vissen nog
minder, dat is meer een secundaire waarde om rekening mee te houden als je iets met de pH wilt doen. Wat meestal niet per se zoden aan de dijk zet. Sommige vissen kweken het best bij een lage pH, that's basically it.

@Gino88 duidelijk thx voor je reactie ! de waardes komen overeen met wat er uit de kraan moet komen ph 8,1 met een carbonaat van 18, voor de beeldvorming ik wil op den duur een beta houden en wat Corydoras pygmaeus , en eventueel
Nog iets voor de Middenlaag maar daar ben ik nog niet over uit .
 
Enige nadeel met een hoge kh is als je co2 toevoegt want daar heb je dan meer van nodig.
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan