Wat is er nieuw

Water onder stroom ( 12v )

capricorn

Member
Lid geworden
24 juni 2022
Leeftijd
61
Iemand ervaring met water onder stroom?
Al mijn bakken staan in 1 ruimte en geven allemaal een 12 volt elektrische tik/schok
Wie heft deze ervaring ook en hoe heb je dat opgelost?

hoe weet je dat het 12 volt is en niet gewoon statische elektriciteit?
Of had je je handen in het water? dan kan je 12v het inderdaad wel voelen en zou ik mijn led verlichting eens nazien

Als het statisch is kan ik het niet in alle 13 bakken hebben denk ik .
Ik ga er nog een bak bij zetten en de bedrading veranderen, dus hopelijk vind ik dan het probleem.
En ik heb geen thermostaat met glas , ik heb een externe verwarming , dus dat kan het ook niet zijn.

Ik ga er nog een bak bij zetten en de bedrading veranderen, dus hopelijk vind ik dan het probleem.
En ik heb geen thermostaat met glas , ik heb een externe verwarming , dus dat kan het ook niet zijn.
Ojazekerwel die kunnen net zo hard lekken

Alles waar een stekker aan zit, en in contact komt met water kan het zijn.

statisch kan via al bakken want jij bent degen die een lading heeft opgebouwd een kamer met bijvoorbeeld pvc op de vloer en de juiste sloffen is top om goed geladen te raken

zijn je bakken met elkaar verbonden bijvoorbeeld via 1 filtersysteem of staan ze op zich zelf?
bij dat laatste lijkt het me heel vreemd als je 12 systemen tegelijk defect heb

Kan daar wel in meegaan met het bericht van Biljoenblik, mijn laatste aquarium bak was een Eheim scubaline 450, die had zoals wel bekend 3 kunststof pvc deksels ( stroken) en geintegreerde VSA ook verpakt in dit zwarte kunststof, en dat lag allemaal boven in de bak.

Herhaald meegemaakt dat wanneer ik de kunststof behuizing aanraakte ( die van de tl) er een lichte trilling waarneembaar was uiteraard voelbaar met de vingertoppen, moet wel bij vermelden dat de zwarte omgeving van het kunststof waarin ja de VSa's zich in bevonden immer in de avond vochtig waren.

Ik weet niet of Eheim nog steeds deze variant aanbied met zoals toen en in mijn geval met 4x T5 verlichting, en VSA's ' geintergreerd de lichtkap'.Volgens mij heeft Eheim ook wel wat afstand genomen van de T5 verlichting, zie steeds meer aquaria voorbij komen met led verlichting.
VSA voorschakel apparaten horen volgens mij niet meer boven de bak te hangen, maar de bak waarover ik het heb gaat misschien wel ( ongeveer) meer dan 10 jaar terug qua aanschaf.Maar zeker is wel dat er nog steeds van deze bakken draaien.

Gedestilleerd water gebruiken.
Geleid geen stroom.

Groetjes John.

N.b. zou maar snel alle apparatuur nakijken op stroom lekkages.

Ik had vroeger ook wat spanning in het water, betrof 4xt5 boven 2m akva stabil.
Misschien omdat ik geaarde stekkers in een niet geaard stopcontact had gestoken?

Statische elektriciteit heeft nooit een exacte DC waarde van 12 Volt. Een statische voltage kan wel tot zo'n 10.000 volt oplopen. Om een schok te voelen door statische elektriciteit gaat men uit van zo'n 3000 tot 3500 Volt waarde. Dat lijkt al gevaarlijk maar er zit geen energie achter. In ieder geval wijst de exactheid met de gemeten (?) voltage bij Ts. op een lekkage in de aanwezige elektronica.

Vraag ik me af of dat gemeten is of gewoon een aannamen de @capricorn is daar verders niet op ingegaan.
als het 12 volt is is het uiteraadt niet statische maar wel heel raar dat het bij alle bakken is

dan moeten ze allemaal verbonden zijn of er is lekstroom via de stelling ofzo 12 afzonderlijke bakken met het zelfde probleem gaat er bij mij niet in

Geef ons even een duidelijk beeld van de opzet van de bakken. Als ze allemaal dezelfde spanning afgeven zou ik verwachten dat ze allemaal in verbinding staan met elkaar, en is de oorzaak gemakkelijk te vinden. Verwijder 1 voor 1 alle elektrische apparaten, en test na elk verwijderd apparaat of er nog steeds spanning op het water staat.

Gedestilleerd water gebruiken.
Geleid geen stroom.

Groetjes John.

Mocht dit geen grapje zijn: Gedestilleerd water wordt vanzelf weer vervuild in je bak en gaat dan gewoon wwer geleiden. Dit zal niet eens zo lang duren.
Ook kan Gedestilleerd water mogelijk schadelijk zijn voor je levende have, vanwege de ongebruikelijke osmotische waarde. In hoeverre dit precies kwaad kan weet ik niet.

Vraag ik me af of dat gemeten is of gewoon een aannamen de @capricorn is daar verders niet op ingegaan.
als het 12 volt is is het uiteraadt niet statische maar wel heel raar dat het bij alle bakken is

dan moeten ze allemaal verbonden zijn of er is lekstroom via de stelling ofzo 12 afzonderlijke bakken met het zelfde probleem gaat er bij mij niet in
Water geleid en verbind daardoor dus uitstekend tussen bakken.

destilleerd water gebruiken.
Geleid geen stroom.

Groetjes John.

De NB is een prima advies.
Het eerste hopelijk een grapje waar ik instink.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan