Wat is er nieuw

Water schiet uit de bellenteller

Martijm

Well-known member
Lid geworden
16 september 2018
Leeftijd
30
Hallo allen,

Ik gebruik sinds een tijdje voor het eerst een CO2 systeem, omdat ik hiermee hoop dat mijn planten wat beter gaan groeien. Dit systeem heb ik aangesloten op een tijdschakelaar. Bij iedere keer dat het systeem ingeschakeld wordt, schiet er in één keer ontzettend veel CO2 door de slang het aquarium in (zie filmpje). En dat terwijl er wel een terugslagklep is aangesloten. Dit neemt echter binnen 15 secondes wel weer af, maar door deze kracht schiet het water van mijn bellenteller de slang in (denk ik?). Dit betekent dus dat ik elke 2 à 3 dagen de bellenteller opnieuw moet vullen en dit lijkt mij niet helemaal de bedoeling. Kan iemand mij vertellen wat ik hier verkeerd doe?

Voor verdere informatie:
* Het systeem bevat naast een 2kg CO2 fles, ook een; CO2 drukregelaar, naaldventiel, magneetventiel, terugslagklep, bellenteller en diffusor
* De werkdruk is 1,6 bar (aanbevolen)
* De flesdruk is 60 bar (aanbevolen)

Gr. Martijn

Heb je starre slang gebruikt of silicone?
Lijkt er vooral op dat je druk moet stabiliseren tijdens het inschakelen van de CO2

Hopelijk zit je terugslagklep wel tussen het magneetventiel en je bak?
Zit inderdaad tussen magneetventiel en aquarium (zie afbeelding), dus daar zit de fout niet (?).

Bijlagen

• SmartSelect_20201014-195950_Drive.jpg
    SmartSelect_20201014-195950_Drive.jpg
    153.7 KB · Weergaven: 154
Heb je starre slang gebruikt of silicone?
Lijkt er vooral op dat je druk moet stabiliseren tijdens het inschakelen van de CO2
Ik maak gebruik van de bijgeleverde silicone slangen. Hoe kan ik die druk stabiliseren? De werkdruk en flesdruk staan al op de aanbevolen druk namelijk.

als je magneetventiel sluit neemt de druk na het magneetventiel af tot uiteindelijk de normale luchtdruk. voor je magneetventiel blijft de druk 1.8 bar hoger dan de normale luchtdruk. je krijgt daarmee een behoorlijk druk verschil en elke keer als je ventiel opengaat schiet de co2 van de kant met hoge druk, naar de kant met lage druk tot de druk aan beide zijden gelijk is.

hoe groter de voorraad co2 onder druk in de slang is, hoe meer co2 er bij opengaan van je mangeetventiel naar buiten schiet.
siliconen slang zet idd iets uit en kan dus iets meer co2 in. maar belangrijkste is om de afstand tussen je naaldventiel en magneetventiel zo kort mogelijk te laten zijn. elk stuk slang er tussen zal als voorraadvat dienen waarin co2 zich onder druk verzamelt om weg te schieten zodra het ventiel open gaat.

Ik maak gebruik van de bijgeleverde silicone slangen. Hoe kan ik die druk stabiliseren? De werkdruk en flesdruk staan al op de aanbevolen druk namelijk.
Het is denkelijk beter dat je "echte" CO2 slang gebruikt om je probleem op te lossen. Dat is een wat harder type slang overigens ook speciaal ontwikkeld voor CO2. Silicone slangen zijn hiervoor niet echt geschikt en kunnen "opgeblazen" worden.

https://www.wesdijk.nl/dieren/co2/4...2 slang geschikt voor,500, 1500 en 2000 gram)

als je magneetventiel sluit neemt de druk na het magneetventiel af tot uiteindelijk de normale luchtdruk. voor je magneetventiel blijft de druk 1.8 bar hoger dan de normale luchtdruk. je krijgt daarmee een behoorlijk druk verschil en elke keer als je ventiel opengaat schiet de co2 van de kant met hoge druk, naar de kant met lage druk tot de druk aan beide zijden gelijk is.

hoe groter de voorraad co2 onder druk in de slang is, hoe meer co2 er bij opengaan van je mangeetventiel naar buiten schiet.
siliconen slang zet idd iets uit en kan dus iets meer co2 in. maar belangrijkste is om de afstand tussen je naaldventiel en magneetventiel zo kort mogelijk te laten zijn. elk stuk slang er tussen zal als voorraadvat dienen waarin co2 zich onder druk verzamelt om weg te schieten zodra het ventiel open gaat.
Ik heb een kleine meter aan slang tussen het naaldventiel en magneetventiel weggehaald en dit bleek inderdaad het probleem te zijn! Bedankt voor het meedenken iedereen.

Het is denkelijk beter dat je "echte" CO2 slang gebruikt om je probleem op te lossen. Dat is een wat harder type slang overigens ook speciaal ontwikkeld voor CO2. Silicone slangen zijn hiervoor niet echt geschikt en kunnen "opgeblazen" worden.

https://www.wesdijk.nl/dieren/co2/4...2 slang geschikt voor,500, 1500 en 2000 gram)
Dit is ook het type slang dat ik gebruik gelukkig, excuses voor de verwarring. Dacht dat dit bedoeld werd met een siliconeslang. Beginnersfoutje 😉

Ik had hier ook last van. Ik heb de bellenteller vervangen voor een “zelfbouw“ bellenteller

C139987F-A3D9-4794-BE6F-EDCFD961F7C0.jpeg

Totaal overzicht:

A54610C9-034E-4483-AD19-7449979AAF4C.jpeg

Misschien niet het mooiste, maar gelukkig zit er een deurtje voor.

Groeten,

Leopard

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan