Wat is er nieuw

Water stinkt en hout ruikt naar ei

Yaantje_13

Well-known member
Lid geworden
27 december 2022
Berichten
253
Leeftijd
23
Hai, ik heb dus een bak van 25 liter die aan het opstarten is ,maar ik had vandaag een waterwissel gedaan en ik haalde effe het stuk hout eruit want er zat veel alg op , maar het STONK !!! Vreselijke geur en mijn water is super bruin met een olie achtige top en veel alg en stinkt een beetje , kan iemand mij helpen ?
 

Bijlagen

  • 16753511075518017947487916874187.jpg
    16753511075518017947487916874187.jpg
    172.6 KB · Weergaven: 65
  • 16753511216252518684843079129493.jpg
    16753511216252518684843079129493.jpg
    211.7 KB · Weergaven: 63
Opnieuw beginnen. er is iets aan het rotten, waarschijnlijk in of onder het hout, waar weinig of géén waterdoorstroming is en anaerobe bacteriën het naar hun zin hebben.
 
Bedankt voor je reactie, echt vervelend opnieuw beginnen hij was al 3 weken aan het indraaien, maar wat moet ik doen met het hout?
 
En de bodem is dat ook goed ?
 
Je hoeft heus niet meteen alles weg te flikkeren en opnieuw te beginnen. Kijk even naar de circulatie in je bak hoe je het hout gepositioneerd hebt. Als het hout in de bodem zit dan is de kans dat je dit krijgt gewoon aanwezig. Heb het zelf ook gehad en na goed schoonmaken en eventueel iets verplaatsen is er niks aan de hand. Kijk ook even of er rottende planten en/of wortels in de bodem zitten.

Heb je oppervlakte beweging als de pomp aanstaat?
 
Ik zou ok niet opnieuw beginnen hoor en bruin water komt door het hout en dat kan wel ff aanhouden. Na 3 weken is bodemrot wel erg raar denk ik.
 
Is het nu de bodem die stinkt of het hout?
hout kan rot zijn, een rotte bodem na 3 weken is wel heel snel (maar niet geheel onmogelijk).
 
Het hout was vol met wit spul en het stonk niet normaal , ik heb een water wissel van 50 procent gedaan en de filter grondig schoongemaakt en je wil niet weten hoeveel bruine rotzooi in de filter zat geplakt , niet eens de spons , en ik begin wel effe opnieuw met de bacterie cultuur en doordat ik de filter grondig heb schoongemaakt is die nu feel meer krachtig dan eerst
 

Bijlagen

  • 1675355288771514307573818631683.jpg
    1675355288771514307573818631683.jpg
    150 KB · Weergaven: 43
De alg was echt niet normaal hoeveel , overall waar je zou denken zat alg
 
Hoe heb je het filter schoongemaakt? Het is een beetje zonde om ook de goede bacteriën zomaar weg te gooien maargoed. Ik zou niet te overhaaste beslissingen nemen. Aquariumhouden is een hobby van geduld.
 
Ik heb het geknepen onder de kraan maar ik stond daar een minuut en er kwam nogsteeds bruin spul uit
 
Ik heb het geknepen onder de kraan maar ik stond daar een minuut en er kwam nogsteeds bruin spul uit
Ja, maar die bruine prut hoort in je filter. Als je filter echt minder stroming gaat geven is het zinvol om het filtermateriaal een beetje te spoelen, maar niet teveel. Ook bruinalg is normaal bij opstart, dat wordt vanzelf minder.

Heb je een fijne spons of filterdoek in je filter?
 
, klopt maar ik begin wel gewoon opnieuw, vind ik beetje fijner maar het was zoveel prut binnen 1 week , nog meer dan mijn 60 liter bak in 3 maanden
 
Ja, maar die bruine prut hoort in je filter. Als je filter echt minder stroming gaat geven is het zinvol om het filtermateriaal een beetje te spoelen, maar niet teveel. Ook bruinalg is normaal bij opstart, dat wordt vanzelf minder.

Heb je een fijne spons of filterdoek in je filter?
Wat bedoel je met filter doekje en volgensmij geen fijne spons , van superfish 50 liter
 
Ik denk dat het door dat rottige stukje hout komt.
Ik heb het geknepen onder de kraan maar ik stond daar een minuut en er kwam nogsteeds bruin spul uit
En ik knijp ze ook niet binnen de minuut schoon uit, dat zegt niets natuurlijk.
 
Kun je ook de verkoper van dat stukje hout op aanspreken.
Vraag daar maar eens wat het verschil is tussen de toepasbare houtsoorten in het aquarium.
Ik doe het me hele leven al met kienhout" dat rot nooit hier en witte pluis beschouwen we hier al helemaal niet als normaal, dat is gewoon vies in 25 l.
 
Kun je ook de verkoper van dat stukje hout op aanspreken.
Vraag daar maar eens wat het verschil is tussen de toepasbare houtsoorten in het aquarium.
Ik doe het me hele leven al met kienhout" dat rot nooit hier en witte pluis beschouwen we hier al helemaal niet als normaal, dat is gewoon vies in 25 l.
Ik heb het ook met talawa hout, dus ook hout dat perfect geschikt is voor een aquarium wil wel wat rotten. Zeker als het in de bodem staat, dit is gewoon normaal.
 
Dat aquariumhout hoort niet te rotten.
Niets gewoon nornaals aan behalve dat er mee weggekomen wordt.
Daar stinken mensen dus letterlijk in.
 
AquaCafe
Help Users
      Ice78: Ja hoop file duurder erg lang
      Terug
      Bovenaan