Wat is er nieuw

Water te zacht??

axel13

Well-known member
Lid geworden
24 februari 2013
Berichten
91
Locatie
Zevendonk
Beste leden

Ik ben mijn nieuwe aquarium aan het indraaien, nu zo’n 3 weken, en vroeg mij af of mijn waterwaarden wel goed zijn.

Mijn aquarium is een Kameroen- oerwoud biotoop, dus mag wel enige zachtheid/ zuurtegraad hebben.

Nu is het water wat uit mijn kraan loopt al zeer zacht, en nu zorgen het hout en bladeren in mijn bak er alleen maar voor dat deze nóg zachter/ zuurder wordt.
Dus vroeg ik mij af of dit niet te veel van het goede zou zijn voor de toekomstige vissen (denk Pelvicachromis Taeniatus, Afrikaanse Blauwoogjes etc..)?

Foto 1: kraanwater
Foto 2: test van gisteren van het aquariumwater
Foto 3: voorbeeldje van men bak
 

Bijlagen

  • 84C88338-E199-43E6-9789-49C4366417A0.jpeg
    84C88338-E199-43E6-9789-49C4366417A0.jpeg
    82.5 KB · Weergaven: 127
  • BC410DC3-5EDE-40CA-A32F-A01B9319F98A.jpeg
    BC410DC3-5EDE-40CA-A32F-A01B9319F98A.jpeg
    86.3 KB · Weergaven: 120
  • 3A206E7A-F4DA-42AB-A75C-084A10D937DE.jpeg
    3A206E7A-F4DA-42AB-A75C-084A10D937DE.jpeg
    427.3 KB · Weergaven: 121
Wat word je ververs beleid na het indraaien?

Hout/bladeren etc werkt langzaam uit, als je wekelijks ververst zal dit het geheel weer omhoog gaan trekken.

Of het TE zacht is weet ik niet, sommige mensen zouden blij zijn met deze waardes die moeten er veel moeite voor doen 😛
 
Je hebt geen waterontharder oid draaien? Hoe test je water? Mer druppels? Misschien een oude test in gebruik over datum?
 
Je hebt geen waterontharder oid draaien? Hoe test je water? Mer druppels? Misschien een oude test in gebruik over datum?
Nee, waterontharder heb ik niet, is het algemene kraanwater van uit de buurt.
En heb deze testset nog maar net gekocht, is simpelweg zeer zacht water hier (heb ik het verleden met druppels getest, deze kleur sloeg al om van de eerste druppel… dacht daarom ook dat het misschien aan mij lag maar toch niet 🙂 )
 
Over de keuze van je dieren kan ik te weinig zeggen maar in mijn bak had ik een zuurgraad die schommelde tussen pH 6.7 en pH 6.8 en het zal ook wel eens lager geweest zijn. Voor veel planten is het fijn!
 
Volgens mij zijn dit al mooie waardes. Op het gebied van blauwoogjes kan lid @John. Nog wel goede info geven denk ik.

Gr. Ed
 
Volgens mij zijn dit al mooie waardes. Op het gebied van blauwoogjes kan lid @John. Nog wel goede info geven denk ik.

Gr. Ed
Lichtogen Ed 🤣.

De waterwaarden zijn idd prachtig voor dat type biotoop. Houdt er rekening mee dat sommige planten heel zacht water niet zo waarderen. Zou wel nog twee weken wachten om een eerste visje te introduceren en het geleidelijk het aantal op te bouwen.
Hier nog een mooie lichtoog uit Kameroen, Poropanchax stigmatopygus.

Groetjes John.

FB_IMG_1647799399170.jpg
 
Ja lichtogen idd .......... wat dacht ik dan 😅
 
Bedankt Ed en John voor de reacties!

Blij dat men waarden goed zijn voor de toekomstige bewoners 🙂

Wat planten betreft heb ik enkel Anubias Barteri en Barteri var. Nana, welke naar wat ik gelezen heb wel van zacht en zuur water houden.
 
planten zullen meer moeite hebben met de opgeloste organische stof dan met de tannines, Je waterwaarden zijn prima voor het biotoop en ook prima voor je planten Imo.
 
Nog een vraag: wat is jullie mening over water verversen tijdens het indraaien?

Ik merk namelijk dat de meningen hier nogal zijn verdeeld…
Ik wil namelijk niet dat men water straks té hard kleurt van het hout en al een waterverversing doen.
 
Wil je hem niet teveel laten kleuren dan kan je gewoon een waterwissel doen hoor.
 
er is niks mis met waterverversen tijdens de opstart imo
 
Heb gisteren na bijna 5 weken indraaien de eerste bewoners toegevoegd.
Een groepje van 20 poropanchax normani en 3x atya gabonensis.

Helaas valt me op dat 3 van de blauwoogjes zich compleet van de groep afzonderen en vlak onder het oppervlak blijven zwemmen… ze zien er ook zeer gestrest uit (happen naar lucht?).

Wat kan dit betekenen…? Zie verder geen symptomen en de overige vissen zwemmen lustig de bak rond…

Ik dacht eventueel zeezout toe te voegen? Weet wel niet of dit kwaad kan voor de anubias/ waaierhandgarnalen? En of dit überhaupt helpt…


Alvast bedankt voor de reacties!
 
Zomaar zeezout toevoegen is niet een heel geschikt plan je weet tenslotte niet wat ze mankeren en zout zijn veel bewoners niet aan gewend. Zelf zou ik er easylife van voogle in doen, dat ondersteunt de weerstand en het herstellend vermogen van de vis en tast je waardes niet aan
 
Heeft iemand ervaring met een waterontharder?
 
Een waterontharder wisselt calcium en andere kationen om voor Natrium. Er kan zich daardoor geen calciumcarbonaat (kalk) afzetten. Dus voorkom je kalkaanslag.

Teveel natrium is voor een zoetwater aquarium niet goed, planten en vissen kunnen er last van krijgen. Bovendien zijn calcium, magnesium nuttig en nodig in meer of mindere mate. Water uit een gangbare ontharder met zout is dus minder geschikt voor het aquarium dan normaal kraanwater.

Meestal is er wel een bypass kraan of bijv een buitenkraan die voor de ontharder zit. Waardoor je voor het aquarium gewoon water kunt gebruiken. Of je neemt bijv osmose, waar je vervolgens wat mineralen aan toevoegt.

Op die laatste manier kun je de ideale hardheid voor jouw aquarium het gemakkelijkst bereiken.
 
Heeft iemand ervaring met een waterontharder?
Ja.
Is heel erg af te raden.
De hoeveelheid natrium die een ontharder het aquarium in brengt is alles behalve gezond voor je planten.
Daarbij zal je de GH weer aan moeten vullen met stoffen als calciumsulfaat en magnesiumsulfaat.
Het brengt je EC/TDS onnodig ver omhoog wat ook weer een negative impact kan hebben.
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan