Water Temperatuur.

  • Onderwerp starter Andy Slingerland
  • Startdatum

A

Andy Slingerland

Guest
Welke meter geef de goede meting aan. Raar dat ze alle een andre aangeven.
Of is dit normaal?
Van links naar rechts.
24 graden, 27 graden, 28 graden en 25,5 graden.
5084CE46-4CAA-4E44-B0D2-154B4BD1509E.jpeg
 
Nee, normaal is dat niet, hang ze even naast de thermostaat in de woonkamer en kijk welke het dichtst in de buurt komt.
Het beste is een geijkte temperatuurmeter te gebruiken en ze daarmee te vergelijken.
 
Mijn ervaring is dat die van Sera veelal redelijk gelijk zijn en redelijk bij de waarheid komen, maar het kan zijn dat ik net steeds de juiste heb :juggle:

1560423559690.png
 
Laatst bewerkt door een moderator:
iedere gehad de jbl komt redelijk in de buurt hier de eerst ( van af de zijkant) die slaat echt nergens op geeft hier rond de 22 terwijl de temp rond de 25/26 graden zat
En de andere kleine die ken ik niet
Zelf inmiddels digitaal meter er in gaf keurig de temperatuur verloop aan als de tl aan gaat en leest wel zo makkelijk af :D
 
Ik heb hier zo'n goedkoop plakstripje aan de buitenkant van de bak zitten, en de geeft (na controle) verrassend goed de temperatuur aan.
 
Ik zelf had ook digitale meters van jbl die aan de buitenkant van het raam zitten.
Maar na zoveel keer dat hij los liet en 2 meter verder van de aquarium lag en alle hoekjes van de meter beschadigd te hebben,
Dacht ik, ik kan beter een analoge kopen. Maar verwachte wel dat die de tempratuur beter aangeven dan een digitale.
 
Ik denk dat ik me bij patrix aan sluit met een plakstripje op de raam voor de meting.

Ik heb er al een lange tijd één op mijn andre aquarium en ik vind die tot nu toe het beste.
Goedkoopste is in mijn zicht tot nu toe het beste.
 
Ik denk dat ik me bij patrix aan sluit met een plakstripje op de raam voor de meting.
Ook die kunnen onderling verschillen hoor, ik had een dure (2 euro:D) en die gaf iets teveel aan, nu heb ik er één van AliExpress (39 cent) en die is behoorlijk zuiver.
 
Ik heb een tijd geleden ook eens alle losse thermometers in een aquarium naast elkaar gehangen om te bekijken wat de resultaten zouden zijn. Er kwam bij mij ongeveer hetzelfde uit. Ik heb de twee grootste uitschieters weggegooid. En de nadere twee gebruik ik momenteel in twee bakken.

Maar sinds dien ben ik erg benieuwd wat nu de meest nauwkeurige en beste manier van meten is. Ik heb bijvoorbeeld ook zo'n laser thermometer liggen hier.
 
Een laser thermometer is erg gevoelig voor het te meten oppervlak, dof of glanzend kan al veel verschil maken.
Zo'n ding is goed om te zien of iets 100 of 150 graden is maar heel nauwkeurig zijn ze niet, tenzij het een dure is die je kunt instellen op het te meten oppervlak.
 
Een laser thermometer is erg gevoelig voor het te meten oppervlak, dof of glanzend kan al veel verschil maken.
Zo'n ding is goed om te zien of iets 100 of 150 graden is maar heel nauwkeurig zijn ze niet, tenzij het een dure is die je kunt instellen op het te meten oppervlak.
Het was een bijzonder prijzig ding (rond de 100,- euro) maar hij is niet in te stellen op het te meten oppervlak dus ik zal hem in de kast laten liggen. :c
 
Ik heb een tijd geleden ook eens alle losse thermometers in een aquarium naast elkaar gehangen om te bekijken wat de resultaten zouden zijn. Er kwam bij mij ongeveer hetzelfde uit. Ik heb de twee grootste uitschieters weggegooid. En de nadere twee gebruik ik momenteel in twee bakken.

Maar sinds dien ben ik erg benieuwd wat nu de meest nauwkeurige en beste manier van meten is. Ik heb bijvoorbeeld ook zo'n laser thermometer liggen hier.
Temperatuur in de natuur is ook niet constant dus een beetje afwijking daar hebben de bewoners geen last van
In de beschrijving :deal:van zo'n laser thermometer niet op water oppervlak richten :zwaai:
Daar is ie totaal ongeschikt voor :sorry::D
Wat ik wel eens doe is hem op het glas richten komt wel redelijk overeen met de digitale van de co2 meter
 
Temperatuur in de natuur is ook niet constant dus een beetje afwijking daar hebben de bewoners geen last van
Nee dat is waar, maar als je denkt dat de bak 24 graden is omdat het metertje dat aangeeft, en stiekem is het 27 graden dan zitten je vissen zonder dat je het weet te warm.

De temperatuurinstelling van veel staafverwarmingen klopt meestal ook nog voor geen meter.
 
Nee dat is waar, maar als je denkt dat de bak 24 graden is omdat het metertje dat aangeeft, en stiekem is het 27 graden dan zitten je vissen zonder dat je het weet te warm.

De temperatuurinstelling van veel staafverwarmingen klopt meestal ook nog voor geen meter.
Klopt Patrix toevallig kwam ik daar laats zelf ook achter met het vervangen van de co2 regelaar bij de jbl wordt de temperatuur mee genomen bij waarde bepaling co2 toevoeging
Deze gaf tot mijn schrik ruim 28 graden aan dit terwijl de thermometer bleef hangen rond de 23 graden ook de staaf verwarming stond op 24 graden in gesteld dus daar ook een forse afwijking
gelijk een geijkte temp meter geleend en de jbl sprak de waarheid :6 :stom:

Maar ik schreef ook een kleine afwijking geen 4 graden in de fout continu
 
Maar ik schreef ook een kleine afwijking geen 4 graden in de fout continu
Ja ik zie het, maar de 4 graden in jouw geval was toch wel fors, je voelt het vaak ook wel als het te warm of te koud is
 
Hallo,
Ik ben vandaag naar hornbach in Luxemburg geweest en heb 3 nieuwe plakstrip thermometers gekocht(foto).
ze zijn wel wat duurder.

Ik zag ook die lange van Sera liggen bij hornbach die ik voor 2 dagen 3 stuks gekocht had, maar die gaven ook verschillende metingen aan.
En deze van tetra gaven allemaal de zelfde meting aan toen ik ze controlerde.
BDD27AA3-414D-482E-8090-C2ADC2174316.jpeg
 
Hallo,
Ik ben vandaag naar hornbach in Luxemburg geweest en heb 3 nieuwe plakstrip thermometers gekocht(foto).
ze zijn wel wat duurder.

Ik zag ook die lange van Sera liggen bij hornbach die ik voor 2 dagen 3 stuks gekocht had, maar die gaven ook verschillende metingen aan.
En deze van tetra gaven allemaal de zelfde meting aan toen ik ze controlerde.
Bekijk bijlage 274679

Deze heb ik ook. Werkt heel goed. Het is ook alleen ter controle of alles nog werkt.

Ik de kast hangt een inkbird. Maar dan moet je dus steeds de kast openen.

Als je in de winkel bent, dan kijk je wat alle thermometers aangeven. En de thermometer welke een waarde geeft die de meeste aangeven zal wel goed zijn.
 
Ideaal die plakdingen, je plakt m aan de zijkant van de bak en je ziet er niets van.
 
Klopt Patrix toevallig kwam ik daar laats zelf ook achter met het vervangen van de co2 regelaar bij de jbl wordt de temperatuur mee genomen bij waarde bepaling co2 toevoeging
Deze gaf tot mijn schrik ruim 28 graden aan dit terwijl de thermometer bleef hangen rond de 23 graden ook de staaf verwarming stond op 24 graden in gesteld dus daar ook een forse afwijking
gelijk een geijkte temp meter geleend en de jbl sprak de waarheid :6 :stom:

Maar ik schreef ook een kleine afwijking geen 4 graden in de fout continu
Aannemende dat jij bedoelt dat bij CO2 meting de temperatuur een rol speelt; je moet bij de ijking van je electrode eigenlijk zorgdragen voor een waarde van 25 graden Celsius in je ijkwater. Zowel voor de PH 4 en PH 7 ijking. Dit gezegd hebbende voeg ik er meteen aan toe dat de afwijkingen maar zeer gering zullen zijn wanneer die ijktemperatuur niet precies is.
 
Deze heb ik ook. Werkt heel goed. Het is ook alleen ter controle of alles nog werkt.

Ik de kast hangt een inkbird. Maar dan moet je dus steeds de kast openen.

Als je in de winkel bent, dan kijk je wat alle thermometers aangeven. En de thermometer welke een waarde geeft die de meeste aangeven zal wel goed zijn.
Omdat ik werk met een Arduino Aquariumcomputer gebruik ik als voeler een DS18B20. Die dingen zijn ook verassend nauwkeurig.
shopping.jpg
 
"A man with one watch know's what time it is, a man with two watches is never sure." Segal's law is hier van toepassing! Niet te veel naar kijken naar al die verschillen.

Inderdaad, heb trouwens helemaal geen verwarming in mijn bak.
 
Aannemende dat jij bedoelt dat bij CO2 meting de temperatuur een rol speelt; je moet bij de ijking van je electrode eigenlijk zorgdragen voor een waarde van 25 graden Celsius in je ijkwater. Zowel voor de PH 4 en PH 7 ijking. Dit gezegd hebbende voeg ik er meteen aan toe dat de afwijkingen maar zeer gering zullen zijn wanneer die ijktemperatuur niet precies is.
Klopt hoor Ben de omschrijving van mij was wat cryptisch :sorry::D
Aangezien ik een nieuwe pH-controler nodig had en de JBL deze functie had vond ik het wel waard om dit eens te proberen.
Tevens niet geheel onbelangrijk kreeg moeite om de temperatuur goed af te lezen nu geen probleem meer:D:D
Ben ik gelijk van de bril wissel af :thumbs::D
 
Ik heb de meters nu een paar dagen in gebruik en ben er tevreden mee.
Ik vind ze beter als al die andre die ik had.

Eerst zat ik te denken aan zo één van tetra met een draadje die je in het water hang,
maar weet niet of die ook zo goed zijn.


Ik zet vanmiddag nog een nieuwe topic over een probleem die ik heb met vakantievoer.
Of anderen daar ook last van hebben met een voersteen.
Topic:
Kan een vakantie voersteen de GH veranderen?
 
Ik heb de meters nu een paar dagen in gebruik en ben er tevreden mee.
Fijn dat je er tevreden mee bent en je manier van controleren in de winkel vond ik ook goed gevonden van je. Veel plezier met de hobby!
 

Terug
Bovenaan