Wat is er nieuw

Water testen, minder druppels op minder testwater

Barwaz

Well-known member
Lid geworden
25 december 2020
Berichten
1,198
Gewoon een gedachte die bij me op kwam tijdens het water testen net.

Veel van de druppeltests gaat over 5 druppels op 5 ml of 10 ml water.

Krijg je een even betrouwbare testuitslag als je, bijvoorbeeld, in plaats van 5 druppels op 10 ml, 1 druppel op 2ml test? of 2 druppels op 4 ml? Verhouding blijft dan gewoon gelijk, je gebruikt alleen minder water/testspul. (En doet langer met je testkoffer).

Was benieuwd of zoiets uit maakt, of niet.
 
Het lijkt me wel maar ja wellicht heeft het toch invloed op het aflezen van de kleur ivm de hoeveelheid gebruikte vloeistof. Ik heb dit nog nooit geprobeerd en ik denk dat je dit zelf eens zou kunnen uittesten.
 
Nou......

Kijk:

Bijvoorbeeld KH.
5 ml dan is elke druppel gelijk aan 1 dH.
Stel je gebruikt dan 5 druppels dan heb je een KH van 5dH (of eigenlijk ergens tussen de 4 en de 5).

Ga je naar 10 ml dan is elke druppel ineens een 1/2 dH,
Op hetzelfde water gebruik je dan misschien 9 druppels.
Je meet dan naukeuriger want 9 * 1/2 is dan 4.5.

Ga je naar 20 ml dan is elke druppel ineens een 1/4 dH
Je hebt dan op hetzelfde water misschien 17 druppels nodig.
Dan weet je dat je KH zo'n 4.25 ongeveer is, misschien iets lager.
Dus meer water geeft een naukeurigere meting.

Ga je nu de helft van het water gebruiken dan is 1 druppel ineens 2 maal zo sterk.
Dwz 1 druppel is dan 2 dH.
Op hetzelfde water heb je dan met 2 druppels misschien geen omslagpunt maar met 3 druppels wel.
Wat je dan weet is dat je KH tussen de 2x2=4 en de 3x2=6 ligt. Een beetje onzinnige meting dan.

Dus, ja je bespaart druppels maar je meting is minder betrouwbaar.


De tests die uit meerdere druppels bestaan zoals NO3, PO4 etc, daar moet je al helemaal niet mee willen rommelen met het halveren van de vloeistoffen en poeders.
Want hoe ga je de helft van 5 druppels (bij NO3) doen?

Plus de betekenis van de kleurenkaart wordt ineens anders. Hoeveel ppm is dan bijvoorbeeld de kleur rood of donkerblauw nog?
 
Laatst bewerkt:
En als aanvulling op wat rjoemman zei; veel van die kits zijn ongeveer een jaar houdbaar na opening. Tenzij je driemaaldaags gaat testen, red je dat prima in een jaar. Is mijn ervaring althans.
 
Je hebt niet alleen de reactie met het water en de chemicalien.

Maar het aflezen van de kleur is afgesteld op de hoogte van de vloeistof.
Dus minder vloeistof geeft ook minder kleurlengte. Dus je leest sneller lager af.

Daarnaast wordt de betrouwbaarheid ook steeds minder.

Als je 10ml water neemt en je zit daar een paar druppels naast. Is dat 0,1 / 10 x 100% = 1% afwijking.
Als je nu maar 2 ml neemt. Dan is het al 5%
 
Wanneer je het druppelaantal en water hoeveelheid vermeerderd dan zal de betrouwbaarheid toenemen aangezien de foutmarge die deze artikelen kennen kleiner wordt. Anders om betekend dit dus dat de foutmarge juist toeneemt bij het verminderen van zowel water als het druppelaantal.
 
Duidelijk! Dank voor het delen van jullie gedachten en uitleg!
 
Wat je wel kan doen: 1/4 van het monster water nemen, en die aanvullen met demiwater tot 100%. Je chemicaliën ook verdunnen naar 25% ( 1deel chemicaliën + 3 delen water). Je nauwkeurigheid gaat ietsje omlaag, maar je doet 4 x langer met je testsetje.
Of maak ik nu een denkfout ?
 
Wat je wel kan doen: 1/4 van het monster water nemen, en die aanvullen met demiwater tot 100%. Je chemicaliën ook verdunnen naar 25% ( 1deel chemicaliën + 3 delen water). Je nauwkeurigheid gaat ietsje omlaag, maar je doet 4 x langer met je testsetje.
Of maak ik nu een denkfout ?
Tja als dat werkt en je moet 5 druppels toevoegen dan wordt het al lastig dus dan moet je weer een andere verhouding monster/demiwater nemen 😉
 
Wat je wel kan doen: 1/4 van het monster water nemen, en die aanvullen met demiwater tot 100%. Je chemicaliën ook verdunnen naar 25% ( 1deel chemicaliën + 3 delen water). Je nauwkeurigheid gaat ietsje omlaag, maar je doet 4 x langer met je testsetje.
Of maak ik nu een denkfout ?
Zie comment van rjoemman.
Je moet dan ook zo enorm veel gaan rekenen en klootviolen; en dat allemaal voor iets dat €30 a €40 per jaar kost..
 
Zie comment van rjoemman.
Je moet dan ook zo enorm veel gaan rekenen en klootviolen; en dat allemaal voor iets dat €30 a €40 per jaar kost..
Nou voor dat geld heb ik wel een klein leuk koraaltje :DD :pp
 
Ik zou het in feite niet aanraden omwille van de bovengenoemde redenen.

Maar als je het wilt proberen hou er dan rekening mee dat als je bijvoorbeeld 2 ml neemt ipv 10 ml dat de afstand die het licht door de vloeistof heeft afgelegd 5x minder heeft afgelegd. Dat aanlengen met deminwater zal niet helpen (want je verdunt het water in dezelfde verhouding dan de afstand die het licht meer door de vloeistof moet afleggen, de kleur blijft dus hetzelfde). Je zou dus het resultaat steeds x5 moeten doen. Je nauwkeurigheid gaat dus naar beneden. En die is al niet om over naar huis te schrijven. Dus... niet doen....
 
Ik was gewoon benieuwd of het uit maakt, aangezien de verhoudingen gelijk zouden blijven. En het maakt uit! Weer wat geleerd! Leuk! Dank voor alle uitleg!
 
Jij ook bedankt om mij hier nog eens over te laten nadenken ;-)
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan