Water troebel door zand


RedCap GoldFish

Well-known member
Lid geworden
6 mei 2018
Berichten
82
Leeftijd
25
Ik heb overlaatst een 200 liter aquarium gekocht omdat mijn vorige te klein was voor 2 sluierstaartvissen. Voor dat nieuwe aquarium heb ik rivier zand gekocht en nog één red Cap goudvis en ook extra zuurstof plantjes, toen ik het zand goed had gewassen had met het vorige aquarium water en in het aquarium deed werd het water natuurlijk troebel. Mijn vraag is dus, is het schadelijk om je visjes in een aquarium te doen dat troebel is?

15256359565175163134655290008318.jpg
 
Jawel ik heb er een filter inzitten hij zit achter de planten, is het dan niet schadelijk?
 
Op de foto is een 200 liter aquarium?

Maar nee zou niet schadelijk moeten zijn.
 
Lijkt mij ook geen 200 liter. Eerder een 80cm bak is volgens mij maar 120liter.

Maar op je vraag reagerend nee is niet schadelijk in de natuur is water vaker troebel dan glas helder. Dit zou met ca 1 dag moeten bezinken. Evt even je filter uit knijpen want die vangt veel op.
 
Ok bedankt iedereen, maar mijn bak is 60x40 mogen hier 3 visjes in, en de hoogte is 30 cm
 
Je bak is veel te klein en dus lang geen 200 liter. Die mist trekt wel weer weg hoor.
 
Waarom zeg je dan eerst dat die 200 liter is?

Daar mogen best 3 visjes in, maar geen sluierstaarten.
 
Tja, 200 is wel iets anders dan nog geen 60 liter maar goed het zijn leuke bakjes maar niet voor Sluiers zoals Rich ook al aangeeft. Die hebben zeker 50 liter per vis nodig zoals je in de link kan lezen.
 
Hoewel het er erg leuk uitziet gaat dit niet goed komen. Je vissen produceren NH3 en ook nog groeihormonen en je water gaat giftig worden. Als het een nieuw filter is is deze nog niet ingedraaid en heeft niet genoeg bacterieen om het een en ander af te breken. waterwaardes meten dan kun je zien hoe hoog de giftige stoffen zijn.

Als je geen groter aquarium voor de visjes kan regelen zul je moeten gaan bedenken wat je met de visjes ga doen. Je kunt overwegen om ze in een vijver te laten zwemmen.

Voor nu zul je echt om de dag de helft moeten gaan verversen. Oud water eruit en vers water van dezelfde tempratuur erin. Dan vermeng je de oplopende waterwaardes en word het minder giftig. Beter nog elke dag des te meer je ververs des te beter.

Je plantjes. Heb je de worteltjes schoon gemaakt? Veel plantjes zit een soort van glaswol om. Dit moet je weg halen. Kraan aan en spul eraf trekken schoon spoelen. je sluiers grondelen en krijgen anders stukjes glaswol in de bek die ze misschien opeten.

Jonge sluiertjes meerdere malen per dag kleine porties voer geven.
 
Mijn visjes happen ook steeds naar lucht is dit door die stof NH3?!

Na ik de bak 1/4 van het water ververs happen ze een tijdje niet meer.
 
Mijn visjes happen ook steeds naar lucht is dit door die stof NH3?!

Na ik de bak 1/4 van het water ververs happen ze een tijdje niet meer.
doe je pomp wat hoger, zodat er lucht in het water wordt geblazen. dat zou in ieder geval een beetje moeten helpen
 
Jongens als ik nu elke dag goed het water ververs kan dit dan nog, voor mij is het belangrijkste dat ze blij zijn.
 
Pomp staat al redelijk hoog...
 
Het is denk ik geen doen om dagelijks zo n deel te verversen en daarbij hebben ze ook qua zwemruimte een grotere bak nodig zoals je in mijn link al kon lezen;)
 
Zou het lukken met 2 vissen?
 
Dit staat er in de link als je die zou lezen:



Voor het houden van sluierstaartgoudvissen dient het aquarium minimale afmetingen te hebben van 100 x 50 x 50 cm (LxBxH)
 
Maar er staat bij dat dat voor 4-6 vissen is

30liter per vis met intensief verversen
 
Maar er staat bij dat dat voor 4-6 vissen is

30liter per vis met intensief verversen
Heb je enig idee hoe groot ze kunnen worden? Die maat halen ze trouwens niet in een bakje van 60 cm - als ze al zo oud worden in jouw bakje

groot.JPG
 
Ik denk dat je een nitrietpiek in je bak hebt en dat ze daarom naar lucht happen. De bak waar ze inzitten heb je niet ingedraaid maar gewoon volgeplemt met een bodem, filter erop, vissen erin, dat is vragen om moeilijkheden.
 
Ik kan het niet fraaier voor je maken. Helaas gaat dit niet met wat voor sluiers ook lukken ook niet met eentje want zijn visjes die graag gezelschap hebben. 1/4 deel verversen is echt te weinig. Oningedraaid aquarium met 3 jonge sluiers in 70 liter is niet houdbaar. Stel je NH3 is 0,4 en je ververs 1/4 deel haal je 0,1 weg dus blijft 0,3 over wat met een paar uur weer gaat oplopen. Als je 3/4 deel ververs hou je 0,1 over wat ook weer gaat oplopen. Je zult echt een week 3/4 heel veel grote verversingen moeten doen zodat ze niet in giftig water zwemmen. In princhipe kun je nog beter een speciekuip bij gamma kopen 90. liter is toch wat meer of een opblaaszwembadje.

In princhipe is het 50 liter per sluier. Hangt beetje van de soort af en als je nu 5 sluiers heb op 220 liter tja niet optimaal maar ala dat is nog te doen als je goed balans heb en goed filter, verversingsbeleid ed. Maar dat zijn grote uitgavens en vraagt om wat verdieping in het houden van sluiers.
 
Ik heb 2 sluiers op 180L zelfs met een intensief ververs beleid van 3/4 per week weten ze er nog een zooi van te maken :eek:. Ik was in het begin vrij sceptisch over de benodigde ruimte wie sluiers nodig hadden maar ben nu 4 jaar verder sinds ik ze ben gaan houden en merk aan alles dat zelfs 50L per vis krap aan is(mijn grootste is ongeveer 15cm schat ik incl staart). Moet er wel bij vertellen dat ik gebruik maak van een intern filter wat natuurlijk niet heel ideaal is. Daar in tegen zijn het wel erg leuke vissen om te houden met een leuk karakter en is het het wel waard om een grote bak voor ze aanteschaffen.
 

Terug
Bovenaan