Wat is er nieuw

Water troebel tijdens opstarten

  • Onderwerp starter Onderwerp starter Sarahvz
  • Startdatum Startdatum
S

Sarahvz

Guest
Vandaag was eindelijk de dag aangebroken waarop ik mijn aquarium zou gaan opstarten. Ik dacht me goed te hebben ingelezen, maar merk toch dat ik er niet helemaal uit kom: het water is troebel (bruin-wit melkachtig) en op internet heb ik verschillende oorzaken en nog veel meer verschillende oplossingen gevonden, maar wat raden jullie aan?
Ik ben als volgt te werk gegaan: eerst een voedingsbodem geplaats van ongeveer 2cm. Daar overheen ongeveer 3cm zwart grind (uitgespoeld uiteraard). Toen de bak voor de helft gevuld (hierbij kwam een deel van de voedingsbodem in het water, wat de troebeling denk ik deels verklaart). Toen hout (spiderwood), 2 kleine stenen en meerdere waterplanten erin geplaatst (ook na uitspoelen). Daarna het aquarium verder gevuld, waterverbeteraar en bacteriën erbij, pompje aan en enkele uren laten draaien, maar het water blijft gekleurd en troebel.
Ik denk dat het een combinatie is van voedingsbodem, kleurstof van het hout en stof van de stenen, maar hoe kom ik er weer vanaf?

Op internet lees ik verschillende dingen. Actieve kool? Maar dat lijkt me zonde van de juist toegevoegde bacteriën. Water verversen? Maar dat is dan weer zonde van alle waterverbeteraar die er net in zit. Kortom, ik kom er niet uit, maar dit is geen gezicht.
 
Tip voor een volgende keer als je water gaat verversen: zet een diep bord op de bodem waar de waterstraal de bak inkomt, dat voorkomt dat je bodem omwoelt.

Voor nu: je pomp het werk laten doen dan komt het vanzelf goed.

Nog 1 tip: luister niet naar je lokale winkel qua toevoegen van vissen want dat kan op zijn vroegst pas over 4 weken als je bak goed ingedraaid is (zolang heeft het aquarium nodig om in optimale condities te komen)
 
Zou je wat meer informatie over de bak kunnen geven? Dus bijvoorbeeld merk, type, afmetingen, inhoud? Wat voor filter, filtermateriaal, merk, type? Daarmee kunnen de helpenden nog beter gericht meedenken. 🙂 @Sarahvz
 
Ik zou eerst even 2 dagen afwachten zodat alles kan bezinken eventueel en dan een foto posten. Wat verkleuring door hout is normaal hoor.
 
Actieve kool, waterverbeteraar en bacteriën zijn allemaal zonde van je geld wat mij betreft. Waterverbeteraar heeft alleen in landen waar chloor in het water zit nut; in Nederland heb je dat niet nodig. Wat je wel moet toevoegen, ook met een voedingsbodem, is vloeibare voeding voor je planten.
Hout kan een bruine tint in je water geven in het begin. Net afgevulde aquaria zit soms nog zweefvuil in, wat filterwatten in je filter gaat dat wel tegen. Geef het een paar dagen en post dan even een foto als je er nog steeds last van hebt.
 
Heel erg bedankt allemaal voor het meedenken! Het gaat om een klein aquarium (SuperFish Qubic30) en ik gebruik het filter dat er al in zat (volgens de verpakking zit daar een Crystal Clear cartridge in) die overigens een enorm kabaal maakt, waardoor ik overweeg om een ander binnenfilter te kopen (de VidaXL Aquarium Filter Pomp).
Ik zal inderdaad even een paar dagen wachten tot er zo veel mogelijk is weggefilterd en dan een paar keer het water deels verversen (dat van het bord is een goede tip!). Hopelijk trekt de kleur dan een beetje weg.
De foto is van de status nu.
 

Bijlagen

  • 20210605_145805.jpg
    20210605_145805.jpg
    252.1 KB · Weergaven: 140
Oké. Er lijkt condens aan t kastje te zitten; pas daarmee op, vinden kastjes niet lekker. Bovendien; hoe ga je er daar een lamp boven doen en onderhoud aan je bak doen? In die crystal clear cartridge zit overigens ook actieve kool. VidaXL vind ik een boutmerk. Ze maken echt alles tegen bodemprijzen, maar ook vaak met bodemkwaliteit, neem dan het hoekfiltertje van Dennerle ofzo, bovendien kun je je bak dan gewoon tot net onder de rand afvullen wat meer zwemruimte betekent voor toekomstige bewoners..
Die algenmagneet zou ik verwijderen voordat je glaswerk straks vol krassen zit.
Die hygrophila pinnatifida zou ik overigens op je hout lijmen oid, niet in je substraat steken, bij mij overleven ze dan nooit.
 
Dank je dat zijn fijne tips! Ik kan het aquarium deels uit de kast schuiven zodat ik er makkelijk bij kan. Niet ideaal natuurlijk, maar het gaat gelukkig vrij gemakkelijk. Ik zal de plantjes op het hout lijmen. Is daar speciale lijm voor?
 
Lijkt me idd geen handig kastje voor een aquarium. Als je hem telkens een stuk naar voren moet trekken om onderhoud te doen.
je krijgt geheid krassen in het kastje, en stel dat je hem een keer te ver naar voren trekt en hij kantelt….
en daarbij, hoe kom je overal bij tijdens onderhoud.
 
Vidaxl=Chinese rommel.
Als je goedkope bende wilt wat niet voldoet aan je verwachtingen kan je het net zo goed bij Ali bestellen..

Als je een ander filter wilt zijn de superfish aqua flow filters wel mooi, persoonlijk vind ik de crystal profi van Jbl mooier maar die zijn nogal groot voor zo’n klein bakje
 
Ik las dat er in de beschrijving en in de video stond eens per maand de filtercasette vervangen. Dit is niet nodig. Misschien kun je het binnenfilter iets dieper hangen voor minder geluid.

En even voor de zekerheid. Hou er rekening mee dat een dergelijke bakje geschikt zijn voor bijvoorbeeld garnalen.

Plantjes kun je bijvoorbeeld ook met vislijn vastmaken of secondelijm van de action heb ik gelezen. (pattex)
 
Oke super! Geen VidaXL dus, zo te horen! Het kastje moet inderdaad nog even zijn dienst bewijzen; hij is aan twee kanten open, dus ik verwacht niet al te veel problemen, maar als het niet blijkt te gaan zet ik hem ergens anders (op).
 
Dank je dat zijn fijne tips! Ik kan het aquarium deels uit de kast schuiven zodat ik er makkelijk bij kan. Niet ideaal natuurlijk, maar het gaat gelukkig vrij gemakkelijk. Ik zal de plantjes op het hout lijmen. Is daar speciale lijm voor?
Secondelijm obv cyanoacrylaat, de gel versie.
Als je straks levende have in je bak hebt en m hoger hebt afgevuld, is dat geen doen meer. Iedere keer dat je onderhoud gaat doen is sowieso al stressvol, helemaal met een intern filter, laat staan dat je iedere keer met die bak aan de wandel moet. Bovendien, als je overal goed bij wil kunnen, zal je je bak er helemaal uit moeten halen. Ik zou écht een andere plek zoeken.
 
Actieve kool, waterverbeteraar en bacteriën zijn allemaal zonde van je geld wat mij betreft. Waterverbeteraar heeft alleen in landen waar chloor in het water zit nut; in Nederland heb je dat niet nodig
Chloor zit er nergens in het water enige reden is dat gewoon chloor bij inname giftig is . Er wordt enkel bij grote herstellingen aan de waterleiding in Nederland , Belgie , Frankrijk , Duitsland , enz beperkte hoeveel chloor toegevoegd om te ontsmetten . Een gewezen lid en ex-moderator van hier is op deze manier voor ruim 100000 € aan roggen kwijtgespeeld . Het grootste nut aan waterverbeteraar is het binden van zware metalen of het gebruik hiervan noodzakelijk is in Nederland laat ik in het midden , dat is iets wat ieder voor zichzelf moet uitmaken .

Excuses voor het off topic bericht .
 
Chloor zit er nergens in het water enige reden is dat gewoon chloor bij inname giftig is . Er wordt enkel bij grote herstellingen aan de waterleiding in Nederland , Belgie , Frankrijk , Duitsland , enz beperkte hoeveel chloor toegevoegd om te ontsmetten . Een gewezen lid en ex-moderator van hier is op deze manier voor ruim 100000 € aan roggen kwijtgespeeld . Het grootste nut aan waterverbeteraar is het binden van zware metalen of het gebruik hiervan noodzakelijk is in Nederland laat ik in het midden , dat is iets wat ieder voor zichzelf moet uitmaken .

Excuses voor het off topic bericht .
Met de (Europese) regels omtrent de drinkwater kwaliteit in het achterhoofd hoef je (bijna nergens) zware metalen te binden

https://www.npo3.nl/keuringsdienst-van-waarde/08-04-2021/KN_1725006
 
Gelukkig niet want anders hadden de garnalenhouders een probleem want deze kunnen slecht tegen veel bepaalde zware metalen.
Nee klopt, maar als je de aflevering van KvW kijkt zal je waarschijnlijk (ook) tot de conclusie komen dat de waterverbeteraar die word verkocht eerder een water verslechteraar is
 
Huidige status: knaloranje! Leuk natuurlijk zo tijdens het EK, maar hoe gaat dit weer weg? Ik lees overal dat het vanzelf hoort weg te trekken, maar het blijft maar erger worden.
Ik heb inmiddels 1x een waterwissel gedaan (ongeveer 1/3 ververst), maar nog geen dag later is het water weer net zo bruin.
Daarbij komt ook nog eens dat er een witte waas over de plantjes en het hout is gekomen. Is dit schimmel? Gaat dit ook vanzelf weer weg?
Ik weet dat ik geduld wil hebben, maar het wordt meer en meer een viezig bakje water in plaats van het mooie aquarium waar ik op hoopte...
20210614_212025.jpg
 
De verkleuring zal van je hout afkomen en het witte is gewoon een veel voorkomend opstart probleem en zal vanzelf verdwijnen als je bacterie huishouding in orde komt, de verkleuring zal doorgaan tot het hout is uitgewerkt, en met verversen gaat dit weer weg, het witte kan je ook verwijderen maar zal ook weer terugkomen tot de bak stabiel word.
 
Oke dank je! Hoe lang gaat dat nog ongeveer duren? Ik ga een ander filter kopen dus dan begint het gedoe zeker weer van voren af aan?
Is het verstandig om te wachten met garnaaltjes kopen tot de verkleuring en de schimmel weg zijn of kunnen die er wel tegen?
 
HoiHoi @Sarahvz

Wat een vervelende situatie..
Ik zou er het hele hout uithalen. Een aantal dagen 50% water wisselen en een extra flink binnenfilter erin hangen met filterwatten. Tussendoor de fijne filterwatten verversen.. Het hout in een speciekuip met water leggen of een andere soort hout gebruiken in een speciekuip. En dan kan de bak zich herstellen.
 
Is het verstandig om te wachten met garnaaltjes kopen tot de verkleuring en de schimmel weg zijn of kunnen die er wel tegen?
Je zal nu nog Amonia/amoniak gaan meten alsmede nitriet, dus voorlopig de eerste weken niets erin doen van levende wezens totdat de bak klaar daarvoor is.
 
Dat klinkt inderdaad wel als een goed plan. Ik ben de wanhoop een beetje nabij en voel de behoefte om helemaal opnieuw te beginnen met een wat krachtiger (en hopelijk stiller) filter. In elk geval zal ik het hout inderdaad even eruit halen en goed laten weken.
 
Geduld is de key in onze hobby
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan