Wat is er nieuw

Water troebel

• Onderwerp starter Onderwerp starter Rowdy
  • Startdatum Startdatum
R

Rowdy

Guest
Hallo allemaal,

Sinds ik rivierzand in mijn aquarium heb gedaan is het water troebeler dan het voorheen was. Nu is het ook warmer, maar er komt geen zonlicht in het aquarium en het is binnen gewoon koel. Dat zou dus niet de reden moeten zijn denk ik.

Ik heb het zand goed gewassen en het zit er nu ruim een maand in denk ik. In het begin was het nog een klein beetje stoffig in de bak en echt opgeklaard is het niet. Maar het lijkt nu steeds meer troebel. Ik ververs wekelijks de helft van het water en gebruik dan de stofzuiger. En maak ook de filter steeds schoon in het water dat ik eruit haal.

Er staat waterpest in de bak, dat was ook al zo toen ik nog stenen op de bodem had. En ik heb een paar grote losse ronde stenen in het zand liggen. Verder niets bijzonders volgens mij. Ik overweeg om alle planten en de paar stenen eruit te halen. Is dat een logische stap?

Ook vraag ik me af of ik het water een keer helemaal zou moeten verversen, maar ik weet niet of dat slecht is voor de vissen. Hoe krijg ik mijn bak weer mooi helder?

Het aquarium is 1 meter, met bijpassende interne pomp. Voorheen had ik grove stenen op de bodem maar die werden snel groen, het water was wel altijd helder. Op advies van mensen in dit forum heb ik rivierzand besteld bij een geadviseerd bedrijf.

Steeds de filter schoonmaken is niet handig want ik vermoed dat je dan ook steeds de bacterien wegspoelt.
Heb je een foto van het troebele misschien?? Het kan ook bacteriebloei zijn misschien.
Je hebt namelijk de bodem vervangen en steeds je filter zoals ik het begrijp. Dan is er op het moment niet voldoende bacteriecultuur aanwezig denk ik zo.

Ik heb nog geen foto kan vanavond kijken of dat lukt. Maar ik denk niet dat het de filter is. Ik spoel deze uit in aquariumwater dus de bacterien gaan niet verloren. Uitspoelen moet omdat er troep in zit. Het zou anders zijn als ik uitspoelde in leidingwater.

Of niet?

Uitspoelen moet omdat er troep in zit.??
Wat is nou die troep? dat zijn juist de bacterie.
Blijf daar nou vanaf.

Alleen wit ,sponzen schoonmaken, de rest mag bagger zijn.

Geregistreerd .03-05-2010 ??
En dan dit toch nog doen,in 5 jaar ,moet je dat toch weten,he.

Bertus, met uitspoelen bedoel ik de sponzen. Dus dan goed of niet goed?

En waarom zo boos reageren? Ik stel gewoon een vraag en ik doe er alles aan om het goed te doen voor mijn dieren. Ik hoop dat anderen die zich geroepen voelen om te reageren dat op een vriendelijke toon zullen doen.

Ik zou de sponzen niet uitknijpen tenzij ze helemaal verstopt zijn 🙂
Probeer ze eens in aquariumwater snel heen en weer te schudden. Dan lijken me ze al schoon genoeg 😉

Foto kan je bijv. Uploaden via Photobucket.

Veel succes !

Je kan beter je filter met rust laten. Dat er een beetje vuil in zit is niet erg. Maak je filter ongeveer 2 x per jaar schoon en laat het verder zoals het is.

Met verversen van het water zou ik niet in een keer al het water eruit halen. Je kan wekelijks 50% verversen. Misschien slim om met het er in lopen van het nieuwe water ervoor te zorgen dat de bodem niet opstuift.

Bertus zei:
Uitspoelen moet omdat er troep in zit.?? :stom:
Wat is nou die troep? dat zijn juist de bacterie. :thumbs:
Blijf daar nou vanaf. ;(

Alleen wit ,sponzen schoonmaken, de rest mag bagger zijn. :thumbs:

Geregistreerd .03-05-2010 ??
En dan dit toch nog doen,in 5 jaar ,moet je dat toch weten,he. :deal:

Rowdy zei:
En waarom zo boos reageren? Ik stel gewoon een vraag en ik doe er alles aan om het goed te doen voor mijn dieren. Ik hoop dat anderen die zich geroepen voelen om te reageren dat op een vriendelijke toon zullen doen.

Vriendelijk genoeg? :juggle:
Doe ik ook tussen verversen door,he.
Geen tijd om plaatjes er bij te doen.

En ,ja, met 5 jaar mag je dat toch weten,he. 😀

Rowdy zei:

Misschien dat Bertus wat kortaf reageert in jou ogen, maar dat is een beetje zijn stijl zeg maar. Het is in ieder geval een goed bedoeld advies wat ik op zich ook een goed advies vind.
De bruine troep moet je ook in je filter hebben tenzij de uitstroom erdoor vermindert.
Eerder dan dat de uitstroom vermindert moet je niks aan de sponzen doen hoor. Aleen de filterwatten kun je wat vaker verschonen of uitspoelen. Dat doe ik meestal iedere 14 dagen.
Waarin je de sponzen uitspoelt zal niet heel veel uitmaken want de meeste bacterien zullen uit de spons verdwijnen en dan heb je waarschijnlijk een tekort.

Wat ik niet snap Rowdy, Ik meende dat je zei in een van je vorige posts dat je filterzand zou gaan gebruiken.
Filterzand is 1000x beter

Dank je Lis, daar heb ik wat aan.

Waar heb je wat aan? filterzand?

Ik heb grint zand,in de bak , 2 1/2 cm , en gaat prima.

Ik begrijp ook niet waarom filterzand beter zou zijn dan grind hoor. Ik gebruik ook liever grind.
zand wil ook nog weleens een beetje stuiven en als je planten hebt dan zie je dat weer terug.
Maar beide kunnen verder prima voldoen hoor.

En John en Frederika:
Sorry ik bedoel inderdaad filterzand. Ik had eerst het 'verkeerde' gekocht en heb daarna op aanraden van I love animals via een linkje van hem alsnog filterzand gekocht. Dat zit er nu een maandje in.

Met filter schoonmaken bedoel ik de watten even uitknijpen in aquariumwater, meer dan dat is het niet. Tijdens het opnieuw water bijvullen wordt het zand wel steeds weer flink omgewoeld inderdaad. Zou dat de reden kunnen zijn dat het troebel blijft? Ik zal volgende keer met de slang rustig bijvullen om te kijken of het dan beter gaat.

Doe op de slang een stukje pijp, dan daar een instroomroosterje, dat breekt de uitstroom.

Of een t stuk op de slang. krijg je 2 stromen opzij.
Als je de bodem op straald wordt het wazig ja.

Hou de slang dan net in de bak. ik doe dan de klep dicht,blijft de slang hangen.

jessicapilon zei:
Ik begrijp ook niet waarom filterzand beter zou zijn dan grind hoor. Ik gebruik ook liever grind.
zand wil ook nog weleens een beetje stuiven en als je planten hebt dan zie je dat weer terug.
Maar beide kunnen verder prima voldoen hoor.

Grind in combinatie met sluierstaarten is geen goed idee.
Ontlasting zal heel snel het grind en het water vervuilen.

Bij (filter)zand blijft de ontlasting op het zand liggen en wordt het ofwel opgezogen door de filterinlaat ofwel met een hevel verwijdert.

Grind icm tropisch gaat perfect maar bij vervuilende goudvissen zou ik het altijd afraden 😉

Filterzand is gunstiger dan 'gewoon' zand omdat dit een open structuur heeft waardoor er veel minder snel bodemrot ontstaat, waardoor allerlei schadelijke stoffen in het water terecht komen die grote gezondheidsgevolgen kunnen hebben voor sluierstaarten.

Dus dat is een beetje het idee erachter 😉

Dat begrijp ik dan wel Laurens.

Bedankt, precies om die reden heb ik afscheid genomen van het grind op de bodem, en inderdaad vervangen door filterzand.

Ik had er nog een paar keitjes in maar die heb ik nu ook verwijderd. Ik heb het nieuwe water er met de slang rustig in laten lopen zonder het zand te verstoren. De ontlasting voorzichtig weggeheveld. Het water blijft troebel dus ik heb wat foto's gemaakt. Ik moet even opzoeken hoe ik die ook alweer kan plaatsen.

Ik ga het nu even aankijken. Maar als er nog zaken zijn die ik kan doen dan hoor ik het graag. Foto's komen eraan. Bedankt voor de adviezen.

troebel_water_1.jpg

troebel_water_2.jpg

Voegt dit nog iets toe aan het verhaal en de mogelijke oplossing?

Rowdy. Je filter moet ook zijn werk doen,he.

Olympus. Vuil zakt overal in, wat je ook gebruikt, en dat mag ook,om bacterie op te bouwen.
Zou dat niet zijn, ben je allen op je externe aangewezen zijn.

Stoffig, Misschien te weinig gespoeld.
Je hebt zuurstofpompje? en een petfles?

en watten?

Of extra binnenfiltertje in hangen.

Typisch geval van waterbloei (grote bacteriedruk)
Betekent dat je filter nog niet goed ingedraaid is. (Probeer het filter eens niet schoon te maken gedurende 14 dagen en als je het schoonmaakt alleen licht uitspoelen in aquariumwater en alleen als de doorstroom erg afneemt)
Is je filter wel groot genoeg?

Een groot buitenfilter zou geen overbodige luxe zijn 😉

Dit is zeker niet schadelijk voor je vissen overigens 😉

Hi Laurens, ik zal het filter zeker niet schoonmaken. Het past qua capaciteit bij de bak en zit er al een hele poos in, alleen de bodem is vrij nieuw, sinds een kleine maand. Het water was voor ik deze filterzandbodem had altijd kraakhelder.

Ik heb mijn filterspons nog nooit onder leidingwater gespoeld ik knijp ze altijd alleen uit in het aquariumwater. De filterkop zelf schud ik er soms even in heen en weer en that's it.

Ik zal voorlopig niets doen met het filter. Ik ben blij te horen dat de vissen er geen last van hebben.

Ik durf een buitenfilter niet zo goed aan,ik heb er geen goede plek voor en geen ervaring mee, het lijkt me ingewikkeld.

Ik lees steeds iets over een bijpassend binnenfilter. Maar die zijn doorgaans voor sluiers niet toereikend. Kan het probleem ook niet gewoon aan de capaciteit van het filter liggen?

Een buitenfilter is echt niet moeilijk hoor. ik ben heel erg onhandig en zelfs mij lukt het dus.
Dan moet iedereen hier dat wel kunnen kan ik je zeggen hoor.

Rowdy zei:
Ik heb nog geen foto kan vanavond kijken of dat lukt. Maar ik denk niet dat het de filter is. Ik spoel deze uit in aquariumwater dus de bacterien gaan niet verloren. Uitspoelen moet omdat er troep in zit. Het zou anders zijn als ik uitspoelde in leidingwater.

Of niet?

Altijd drab/algen/andere vuiligheid uit je filter halen, waar het ook zit!
Al deze vuiligheid gaat er alleen voor zorgen dat er meer heterotrofe bacteri�n in je filter gaan zitten. Deze zorgen voor de afbraak van al dat vuil tot ammonium. Maar die heb je niet nodig en zijn contra productief, want dat vuil kan je er manueel uithalen. Dat gaat NOOIT allemaal afgebroken worden, never!
Meer vuil zorgt voor minder plaats voor de archea/bacteri�n die voor de nitrificatie zorgen, want deze worden weggeconcurreerd door de heterotrofe en door meer anaerobe plaatsen in het filter.
Dus ipv dat je filter ammonium gaat afbreken, gaat die stilaan meer ammonium produceren.
Een vuil filter is dus een slecht filter!
Als je het vuil verwijdert maak je dus plaats voor meer nitrificatie, en dat wil je dus wel hebben.

In ons dagelijks leven gebruiken we de meest giftige stoffen om bacteri�n te doden. En dan zou in een filter alles doodgaan door het een half uur uit te zetten of onder de kraan te houden... Klinkt nogal tegenstrijdig h�.
De enige reden dat men vroeger aanraadde om het niet onder de kraan te doen is omwille van de aanwezigheid van chloor. En als dat niet in je kraanwater zit, kan je het gerust onder de kraan houden.

De waas die je krijgt kan door bacteri�n komen.
Dat zijn de heterotrofe die profiteren van organische verbindingen in het water.
Als je bv. je filter proper maakt, en terug aanzet. Komt er de eerste minuut of zo veel los afval van het filter in het aquarium. Met als gevolg veel voedsel voor de hetertrofe bacteri�n, en een witte waas in het water.
Dit kan je wat voorkomen door eerst wat water in een emmer te laten lopen voor je het in het aquarium laat lopen.

Kul , Met een buitenfilter heb je een loze instroomruimte, waar het grove blijft liggen.

En filters schoonmaken , is bacterie verlies.

Heb ik een tijdje terug ook weggegooit.
Nou,heb ik geweten. ook een witte waas, Dus dat doe ik niet meer.

Vroeger, toen ik pas begon, dacht handig te wezen, tuinslang op de pomp uitstroom. Ging Prima.
Dan bak weer vullen, en pomp laten draaien, Wist niet wat ik zag... Melkwit.

Dus, goeie leer.....

Gooi het nu door een zeef, vanwege de garnalen.

En de rest gaat terug de filterbak in.
Dan de manden terug.

Momenteel lijkt het water elke dag groener te worden, het ziet er niet uit. Ik heb zondag de helft van het water ververst en niks met het filter gedaan.

Ik heb zelf het idee dat dit door het filterzand komt omdat ik dit nog nooit gehad heb met grind en de bodem is het enige dat veranderd is. Ik overweeg een volledige waterverversing en het zand eruit. Waar doe ik het beste aan voor mijn vissen? Zijn er andere sluierstaarthouders die met dit probleem te maken hebben gehad?

@backplay: heb jij zelf ook sluierstaarten of andere vissen?

Groen water is zweefalg ( heel gezond voor vissen trouwens ( mits goed belucht))
Dit betekent dat algen je filtratie overnemen.
Dit kan niet door het zand komen.

Wat ik nu zou doen is een 100 % waterverversing en daarna maar enkele uren licht per dag.

Ik kan je een ding vertellen uit ervaring.
Dit is niet filterzand wat stuift want dat stuift gewoon niet. Daar zijn de korrels te groot voor.
En het ligt ook niet aan het schoonmaken van het zand wabt ALS HET GOED IS hoef je het helemaall niet te spoelen. Bij mijn filterzand in ieder geval niet. Mijn water is nog nooit troebel geweest door het filterzand.

Dat klinkt als zweefalg, waterverversen gaat hierbij niet helpen, het komt net zo hard weer terug. Ik heb het ook een keer gehad bij mn sluiers en het enige wat bij mij goed hielp was een uv-lamp er op. Of een bende watervlooien erin doen 😀

Denk ik ook Kim. Backplay heeft het al mooi verwoord en de tip om eerst een emmer te gebruiken is wel een slimme zet voor de toekomst.
Bij bacteriebloei kan de uv lamp helpen.
Of misschien heeft Backplay hier ook nog een goede tip voor :S 😉

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan