Wat is er nieuw

Water troebel

• Onderwerp starter Onderwerp starter Rowdy
  • Startdatum Startdatum
Er zijn dus meerdere opties. Ik ga kijken of ik ergens watervlooien kan kopen, maar die worden ook snel weer opgegeten en er zitten er meestal niet veel in een zakje.

Waterverversen, licht uit is simpel.

Een UV-lamp heb ik niet en ik las in het andere forum dat het ook de goede bacterie�n doodt. Misschien probeer ik eerst de andere dingen maar. Belangrijkste is dat de vissen hier geen schade van ondervinden.

Bedankt!

Nog een vraag, misschien een gekke maar ik probeer maar wat. Helpt draadalg tegen zweefalg? In de vijver heb ik draadalg maar dat blijft goed onder controle als ik eens in de week wat weg haal. De vijver is kraakhelder en prachtig. Ik vroeg me af of draadalg en zweefalg misschien niet samen gaan? In dat geval zou draadalg uit de vijver misschien kunnen helpen bij de bestrijding van zweefalg. Misschien slaat dit nergens op, dan hoor ik het ook graag.

Miss-Poodle zei:
Dat klinkt als zweefalg, waterverversen gaat hierbij niet helpen, het komt net zo hard weer terug. Ik heb het ook een keer gehad bij mn sluiers en het enige wat bij mij goed hielp was een uv-lamp er op. Of een bende watervlooien erin doen 😀

100 procent water verversen hielp bij mij wel.
Je moet ervoor zorgen dat de algen geen voedingsstoffen krijgen en ook geen licht.

Rowdy zei:
Nog een vraag, misschien een gekke maar ik probeer maar wat. Helpt draadalg tegen zweefalg? In de vijver heb ik draadalg maar dat blijft goed onder controle als ik eens in de week wat weg haal. De vijver is kraakhelder en prachtig. Ik vroeg me af of draadalg en zweefalg misschien niet samen gaan? In dat geval zou draadalg uit de vijver misschien kunnen helpen bij de bestrijding van zweefalg. Misschien slaat dit nergens op, dan hoor ik het ook graag.

Nee, de zweefalg neemt al de voedingstoffen en licht weg voor de draadalg.

Wat je ook zou kunnen doen:

Sluierstaarten naar vijver (hoe groot is deze trouwens )
Bak leeghalen en schoonmaken (en droog)
Opnieuw de bak opstarten
Na vier weken de vissen terug plaatsen

Ik denk ook dat je dan de voedingsstoffen wegneemt die zijn ontstaan zoals Backplay al zei.
Verversen zal niet schaden in ieder geval en verder gewoon even geduld hebben als ik andere topics moet geloven. Ik heb er zelf geen ervaring mee.
Maar ik zou geen algen in de bak gaan zetten.

De waas die je krijgt kan door bacteri�n komen.
Dat zijn de heterotrofe die profiteren van organische verbindingen in het water.
Als je bv. je filter proper maakt, en terug aanzet. Komt er de eerste minuut of zo veel los afval van het filter in het aquarium. Met als gevolg veel voedsel voor de hetertrofe bacteri�n, en een witte waas in het water.
Dit kan je wat voorkomen door eerst wat water in een emmer te laten lopen voor je het in het aquarium laat lopen.

Deze stoffen of verbindingen verwijder je door te verversen denk ik en dat zal dan weer ten goede komen neem ik aan als ik logisch redeneer.

Het enige punt is John dat goudvissen zeer veel ammonia uitscheiden vergeleken met tropische vissen
Ammonia is DE voedingsstof voor zweefalg. Dus afwachten zal niet helpen.
Zeker niet zonder ingedraaid filter.

En zeoliet toevoegen ( springt me opeens te binnen! )
Dat neemt ammonia op volgens mij.

Ok bedankt! Ik ga het water verversen en het licht uit laten. Er is wel daglicht maar geen zonlicht. Mag ik de vissen wel gewoon voeren? Wat ik voer wordt direct opgegeten.

Ik weet niet precies hoe groot mijn vijver is, er zit ook geen pomp op, het is een natuurlijke vijver. Ongeveer 90 cm tot 1 meter diep, en 1,5 meter lang, iets meer dan 1 meter breed maar niet vierkant en ik heb ook lage gedeeltes gemaakt. Het is een zelf uitgegraven vijver met folie, geen kant en klare bak.

Ik doe de sluiers daar liever niet bij, in de vijver zitten 2 windes en 2 goudvissen en die doen het al een paar jaar goed samen. De sluiers zijn onhandig en niet snel, het lijkt me geen goede combi met de windes die wel snel zijn en ook nog eens veel groter.

Rowdy zei:
Ok bedankt! Ik ga het water verversen en het licht uit laten. Er is wel daglicht maar geen zonlicht. Mag ik de vissen wel gewoon voeren? Wat ik voer wordt direct opgegeten.

Ik weet niet precies hoe groot mijn vijver is, er zit ook geen pomp op, het is een natuurlijke vijver. Ongeveer 90 cm tot 1 meter diep, en 1,5 meter lang, iets meer dan 1 meter breed maar niet vierkant en ik heb ook lage gedeeltes gemaakt. Het is een zelf uitgegraven vijver met folie, geen kant en klare bak.

Ik doe de sluiers daar liever niet bij, in de vijver zitten 2 windes en 2 goudvissen en die doen het al een paar jaar goed samen. De sluiers zijn onhandig en niet snel, het lijkt me geen goede combi met de windes die wel snel zijn en ook nog eens veel groter.

Die combi kan prima... Heb ik zelf in de vijver ook.
Je vijver is eigenlijk te klein voor goudwindes ( deze worden 50-60 cm) en goudvissen ( 30-40 cm.)

Ik zou wel de vissen eruit halen, je moet natuurlijk 100 % verversen 😛
Ik hoop dat het gaat werken!

Voorlopig zijn ze nog niet zo groot, nu rond de 12 cm en ik hoop dit jaar te verhuizen, dan maak ik een grotere vijver. De vissen gaan mee want ook aan mijn vijvervissen ben ik gehecht.

Nog ��n vraag, moet ik bij een 100% waterverversing wel of niet de watten van de filter uitspoelen?

Dus na een paar jaar zijn de vijvervissen nog maar 12 cm.? Dat klinkt niet best. Ververs je de vijver weleens?

Ik heb te horen gekregen dat ik niet kan schatten. De twee vissen zijn een stuk groter dan 12 cm, eerder richting 20 cm. Ze waren echt nog mini toen ik ze twee jaar geleden kreeg. De vijver is glashelder en de vissen zien er prachtig uit. Voorlopig zitten ze zo goed tot ik ga verhuizen.

Foto? 🙂

Hoi Laurens, ik heb wat foto's van de vijver maar het lukt niet om ze te plaatsen. Ik krijg de melding dat er al een bestand met die naam is. Ik heb de naam al een keer aangepast en dat kan het echt niet zijn. Ik doe het vanaf mijn iPad, kan dat het probleem zijn?

Ik heb het afgelopen week aangekeken met mijn aquarium: licht uit, zuinig voeren, maar het werd steeds groener. Vandaag heb ik een 100% waterwissel gedaan en de planten eruit gehaald. Het ziet er nu helemaal goed uit, ik hoop dat het zo blijft.

61FnrxSBDwxnaELJRNYg9ZBpimBjQbEa.jpeg

Bedankt, via tinypic.

Top dat het nu wel is gelukt.

y_wSgzpYI1hBEnFUCIFl3ckSbJW442Y2.jpeg

De vijver heeft diepe en ondiepe delen en schuilplaatsen doordat het water doorloopt onder een aantal leistenen. Ik heb 'm zelf uitgegraven en aangelegd. Het is mijn tweede vijver. Deze is echt beter dan de vorige, die ook al erg mooi was. De plek in de tuin is beter, ik kan er vanuit huis en het terras in kijken en kan er zelfs bij gaan zitten op een tuinbankje. Ik ben er erg blij mee.

erg mooi dit..

Mooie vissen! Ze kunnen wel wat meer voer gebruiken. 🙂

Ze zijn behoorlijk vergroeid helaas..

Vergroeid, waar zie je dat aan?
Ze zijn in beweging, niet krom, de vissen zijn gewoon recht.

Jones zei:
Mooie vissen! Ze kunnen wel wat meer voer gebruiken. 🙂

Hoeveel en wat voor voer zou je adviseren?

Ik geef nuTetra goudvisvlokken, watervlooien of ander levend voerals het te koop is en ze vangen zelf ook vanalles. Vliegende mieren vinden ze heerlijk.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan