Wat is er nieuw

water verdampt, en loopt via kap druppels achter het aquarium weg.

vinnig

Well-known member
Lid geworden
14 mei 2022
Leeftijd
40
Ik heb gister de kap van ons aquarium, een juwel primo 70, die in de zomer overdag altijd driekwart op heeft gezeten en met luikje open, en snachts helemaal erover heen, weer op het aquarium gezet met rand en al, omdat ik zag dat er 3cm water verdwenen was in n week tijd.
Ook mbt de stroomrekening, dacht ik als de kap er op zit koelt het aquarium misschien iets minder snel af.

Helaas zag ik dat de verdamping zo snel gaat dat nu de hele kap vol zat met water druppels (een laag water), en deze zelfs achter het aquarium weg druppelde!
En uitgerekend het meeste waar alle kabels zitten.. die zijn kletsnat.. harstikke gevaarlijk lijkt me als dit bij de stekkerdozen komt!
Ook zag ik wat lijkt schimmel zitten op de kap?..zwart spul. en ik heb denk ik een week geleden voor het laats de kap er echt af gehad.. zat niks op, en in de hele zomer ook niet, dit is voor het eerst.

Moet zo'n aquarium kap alleen al uit veiligheids overwegingen niet van een soort condens afvoer gootje voorzien zijn rond om, zodat de boel niet langs aquarium eruit loopt?
Want de pomp en heater met hun snoeren zaten bij het aquarium als onderdeel van het product.. zonder enige veiligheids instructies wat dit betreft!

Aangezien het aquarium op een houten ikea kast staat met een kleedje erop, gaat dit zeker ook problemen opleveren daarvoor.
Het aquarium optillen om er een plastic bak onder te schuiven gaat moeilijk worden, en we zijn ook bang dat als we het uberhaupt al opgetilt krijgen dat het glas onder breekt, met al het grind en water er in.

Ik heb het idee dat de verdamping nu meer is dan in de zomer, kan dit kloppen?
In de zomer is het hier binnen in huis ong 20-25 snachts, 30 -35 graden overdag en nu in herfst / winter 14-16 snachts en 18-19 overdag.

Komt deze mate van verdamping vaak voor en wat kan ik hier tegen doen?

Voor nu heb ik de kap er maar weer een stuk naar achter geschoven zodat hij er driekwart op zit, en de voorkant open zit, in de hoop dat de waterdamp makkelijker weg kan.
Ik zie op youtube met name open aquariums, terwijl ik in de hornybach waar we hem gekocht hebben alleen aquariums met kap zag? Hoe zit dit?

Boven het water hebben we ongeveer 5 cm glas, zou dit voldoende zijn om de wilde en soms springende danio's binnen te houden als er geen kap op zou zitten?

simpele oplossing: knijper tussen de kap en het aquarium werkt bij de buurman (die had hetzelfde probleem) erg goed

Ik herken je probleem wat betreft die condensvorming. Ik gebruik de primo hier als quarantainebak, en ik vind het echt gedoe met die kap op en afzetten. Komt inderdaad een hoop water van af.

Denk dat het probleem hem zit in het design van de bak. De kap van dit type bak zet je eigenlijk om de bak heen, waardoor het water van de kap niet terug de bak zelf in loopt, maar via de buitenkant, omdat de kaprand aan de buitenkant van de bak aan sluit.
Bij een ander type juwel, bijvoorbeeld een rio, heb je kleppen die in de bakrand vallen. Wat daar van water omlaag komt, zal dus altijd in de bak zelf belanden.

Maar bij dit type bak dus niet. En dat is ellende.

Je zou deze kwestie eens aan Juwel kunnen voorleggen. Ben benieuwd wat hun antwoord hier op zal zijn.

Ik herken je probleem wat betreft die condensvorming. Ik gebruik de primo hier als quarantainebak, en ik vind het echt gedoe met die kap op en afzetten. Komt inderdaad een hoop water van af.

Denk dat het probleem hem zit in het design van de bak. De kap van dit type bak zet je eigenlijk om de bak heen, waardoor het water van de kap niet terug de bak zelf in loopt, maar via de buitenkant, omdat de kaprand aan de buitenkant van de bak aan sluit.
Bij een ander type juwel, bijvoorbeeld een rio, heb je kleppen die in de bakrand vallen. Wat daar van water omlaag komt, zal dus altijd in de bak zelf belanden.

Maar bij dit type bak dus niet. En dat is ellende.

Je zou deze kwestie eens aan Juwel kunnen voorleggen. Ben benieuwd wat hun antwoord hier op zal zijn.
Je hebt gelijk! Maar toch is er ook bij andere kappen wel iets mogelijk, Bijvoorbeeld door een rand in de kap te lijmen die zorgt dat het water eigenlijk alleen in de bak kan lekken.

Je hebt gelijk! Maar toch is er ook bij andere kappen wel iets mogelijk, Bijvoorbeeld door een rand in de kap te lijmen die zorgt dat het water eigenlijk alleen in de bak kan lekken.
Goede suggestie @benvo!
Ik heb de kap er even bij gepakt. Er zit zie ik nu, wel een klein randje om vocht de bak in te leiden. Maar hier zit wel wat speling tussen. Echter, geen hele grote speling. Maar wel aanwezig. Misschien dat daar zich iets op hoopt? Het randje komt ongeveer ook tot de glasrand. Dus dat verlengen kan misschien wel e.e.a. oplossen?

Bij mij is het probleem er alleen wanneer ik de kap van de bak af moet halen. Wanneer ik niet aan de kap kom, dan vind ik ook geen vocht buiten de bak. Is dat bij jou ook zo, @vinnig ?

Of je aquarium lichtelijk naar voren te laten hellen,
16644468678651502710797.jpg
lees dat ze naar voren staat en dan kan er veel meer condens naar voren toe en niet in de electra erachter.
Voorkant wel waterpas
16644467694401815186280.jpg
want anders krijg je een kier in je kap.
Bij al mijn bakken condenseerd er meer als wat wij wensen.
Aan de zijkant van een akva
1664447249686994439362.jpg
kalkstrepen
In elke lichtkap condenseert water, aan het begin van de belichtingtijd hangt er het meeste onder,, omdat😀

Goede suggestie @benvo!
Ik heb de kap er even bij gepakt. Er zit zie ik nu, wel een klein randje om vocht de bak in te leiden. Maar hier zit wel wat speling tussen. Echter, geen hele grote speling. Maar wel aanwezig. Misschien dat daar zich iets op hoopt? Het randje komt ongeveer ook tot de glasrand. Dus dat verlengen kan misschien wel e.e.a. oplossen?

Bij mij is het probleem er alleen wanneer ik de kap van de bak af moet halen. Wanneer ik niet aan de kap kom, dan vind ik ook geen vocht buiten de bak. Is dat bij jou ook zo, @vinnig ?
Ik heb dat soort dingen ook wel eens opgelost met een kitrandje maar je kan er ook een driehoekig profiel bovenin aan de zijkant van de kap lijmen, condens begint bovenin en je hebt veel van die kunststof profielen, waarbij die schuine zijde het water in de bak leidt. Dat profieltje moet dan net boven de glasrand zitten zodat geen condens onder het gelijmde komt waardoor je het doel voorbij zou schieten.

Laatst bewerkt:
Ik zie dat randje inderdaad zitten, en het zou in principe het water in het aquarium moeten leiden lijkt me.
Mijn surface skimmer zit aan andere kant van aquarium, waardoor het randje net boven het glas uitkomt. Misschien dat daar een opening maken helpt, en of inderdaad het verlegen van het randje.
Ik zag het water achter pas vandaag zitten nadat ik de kap eraf had gehaald, dus ik weet het zo niet of dit van ervoor is of niet, maar ik zal het in de gaten houden.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan