Wat is er nieuw

Water verversen aquarium zonder co2

• Onderwerp starter Onderwerp starter Garnaalkardinaal
  • Startdatum Startdatum
G

Garnaalkardinaal

Guest
Ik ben benieuwd naar ervaringen/ meningen: ik lees dat veel mensen bij een low tech aquarium naast beperkt verlichten ook zo weinig mogelijk water verversen (bijv. 1x per 3 maanden) omdat vaker verversen zou zorgen voor co2 schommelingen en daardoor algenprolemen omdat de planten moeite zouden hebben met deze wisselingen en algen zich veel sneller aanpassen.

Het klinkt voor mij niet aantrekkelijk om weinig te gaan verversen, dan lijkt het me dat als je dan wel een keer water ververst de schommeling veel groter is dan als je wekelijks een deel ververst. Ook ben ik wat huiverig voor de gezondheid van de vissen. Het lijkt me dat afvalstoffen zich opstapelen in het water naar verloop van tijd.

Zou het in theorie (want niet haalbaar in de praktijk) niet beter zijn om bijv. Elke dag 5% te wisselen, zodat er een vrij stabiele situatie ontstaat maar afvalstoffen wel verwijderd worden?
En dan de praktijk: ik ben gewend wekelijks 20 tot 50%te wisselen afhankelijk van het type aquarium wat ik had en de visbezetting. Wat zou wijsheid zijn? Ervaringen / meningen?

Veel mensen? wie zijn die vele mensen dan? ik lees het wel eens maar heeft door de jouw genoemde zaken ook niet mijn voorkeur!

Waterwissels veroorzaken geen alg, een tekort aan voeding voor de planten veroorzaakt alg (of als je zoals ik überhaupt geen planten hebt :)))
Een goede plantengroei concurreert met de algen, daar moet je dus voor zorgen :))

je verdunning is met 5% te weinig, de volgende dag ga je een gedeelte van die 5% namelijk weer verversen.
ook vind ik het veel gedoe om elke dag met een emmer te sleuren. 1x p/w 30% is voor heel veel aquaria een prachtige hoeveelheid m.i.

Ik heb ook een bakje (200x60x60) met als techniek tl lampen en 2 filters, dat is alles, verder ververs ik wekelijks 50% en gebruik plantvoeding naar behoefte, dus geen methode ofzo, maar een algvrije bak en gezonde vissen, minder verversen zou een opstapeling van schadelijke stoffen kunnen betekenen, het gezegde "oud water is goud water" is al lang achterhaald.

Veel mensen? wie zijn die vele mensen dan?
Als ik op internet zoek op 'aquarium zonder CO2' kom ik dat advies steeds tegen op diverse fora en websites.
Ik ben blij te lezen dat jullie dit ook een vreemd uitgangspunt vinden. Dan hou ik het mooi bij de wekelijkse waterwissels! Tekort aan voeding, dat vind ik een lastige. Ik wil zo spaarzaam mogelijk plantenvoeding toedienen omdat er ook beperkte verlichting gebruikt wordt. Ik heb het idee dat met veel voeding en weinig licht juist teveel voedingsstoffen over zullen blijven voor algen. Dus eigenlijk het omgekeerde als met een bak met co2: dan zorg je dat er zoveel voeding is, dat de enige beperking voor de groei van de planten de belichting is als ik het goed begrepen heb. In mijn aquarium hoop ik te bereiken dat door weinig licht en weinig voeding er een trage groei ontstaat bij de planten, die dan de weinige voeding die er is zullen gebruiken en de algen wegconcureren. Dat is de theorie, nu de praktijk nog...:c;))

Hier bijvoorbeeld een artikel van plantexbox hierover: https://planted-box.com/aquarium-zonder-co2/

In het kort komt het er op neer dat je planten in de war brengt met veel verversen omdat je water toevoegt wat onder druk heeft gestaan (waterleiding) en hierdoor meer co2 bevat. De planten gaan dan wisselen uit hun low-co2 mode naar high-co2 mode en na een dag is de co2 op en moeten ze weer terug. Dit heen-en-weer is niet goed voor planten en zou de groei belemmeren. Een alternatief zou zijn om het water eerst te laten rusten in een regenton en vanuit daar te verversen, dan omzeil je dit hele gebeuren.

Ik heb met mijn 60cm aquarium een 'test' gedaan waarbij planten niet wilde groeien. Een van de dingen die ik daar gedaan heb is van wekelijks 50% naar om de week 15-20% gegaan. Nu kon dat makkelijk want er zat alleen 1x betta in dat aquarium want je moet natuurlijk wel naar het nitraat blijven kijken. Zodat die te hoog wordt zul je wel moeten verversen. Dit was alleen niet het enige wat ik gedaan heb, ik ben bijvoorbeeld ook actief op nitraat en fosfaat blijven letten en toevoegen waar nodig plus ik ben van profito plantenvoeding gewisseld naar tenso. Toch is de plantengroei aan het einde van die test enorm vooruit gegaan. Er zijn echter te veel variabelen om dit aan het minder verversen toe te wijzen. Toch geeft het artikel van planted-box wel duidelijk aan waarom je minder moet verversen en kan ik mij hier zeker in vinden.

Als samenvatting; Ja, in een low-tech aquarium kun je het beste, waar mogelijk, zo weinig mogelijk verversen met water wat een hoger co2 gehalte bevat. Het is echter niet onmogelijk om goede plantengroei te krijgen als je wel veel ververst, zie de ervaring van Ton 🙂

Ik moet teveel verversen om het water eerst te laten rusten helaas. de tijd zal het leren hoe het zal gaan

Ik heb vroeger aquaria gehad waar amper licht op zat (8w led boven een rio 240 bvb)
Enige vorm van plantenvoeding gaf ik niet.
Enkel werd er pakweg 30a 50% per week ververst.
Het water ging wel door de tuinslang en een aanzuigkorf van een filter heen vooraleer het in de bak ging, veel Co2 zat daar wss niet meer in.
Algen heb ik enkel gehad bij de opstart (bruine slijmalg) enkele weken later was er niets meer van te bespeuren. Nooit nog alg gehad in die bak.
De planten bleven mooi maar groeiden amper.

Zelf heb ik meerdere low tech bakken gehad. Daarbij moet je denken aan een zeer lage lichtsterkte en een beperkte plantenkeus. Daar mee ververste ik het water inderdaad eens in de twee, drie maanden. Die bakken én de vissen deden het uitstekend! Het is alleen wel zo dat over het begrip low-tech nogal een verschil van meningen bestaan. Je kan er echt geen T5 buizen op aquariumlengte boven hangen, bijvoorbeeld.

Interessant om zo ervaringen te lezen! Blijkbaar kan zowel weinig als wekelijks water verversen goed gaan. Qua verlichting heb ik instelbare led strips, dus dat is ideaal. Ik gebruik nu 3 korte ledstrips als hoofdverlichting en één van de lange op een laag percentage. Tot op heden nog geen algen, maar dat gaat vast nog wel ergens gedurende de opstartfase komen.

Bijlagen

• 15918865335894705994279441639102.jpg
    15918865335894705994279441639102.jpg
    141.1 KB · Weergaven: 110
Kijk, elke bak is anders en als het voor jou werkt is dat prima, ik hoef ook geen hoge techniek bak te hebben en ververs en snoei in een uurtje, sommige hebben auto verversingen etc, maar ook dat zal weer problemen opleveren naar mijn idee.

doe hier ook bijna geen water verversen in mijn kweek stelling heb hier wel veel licht voor me drijfplanten zodat ik die elke week kan weg halen als nutriens export mijn ppm woord ook nie hoger wat ik wel intressant vind. je kan ook het versen water er in druppelen dan krijg je ook geen schomelling in je water waarde

Ik wilde in eerste instantie een klassiek gezelschapsaquarium zonder CO2 en verdere poespas. Wel graag moderne LED-verlichting. Verder een groot potfilter en een verwarming. Ik hoefde mijns inziens niet veel water te verversen omdat de belasting laag was. Dit werkte niet goed. Veel alg en slechte groei.

Aangezien ik het simpel wilde houden ben ik maar weer terug gegaan een discusaquarium. Temperatuur naar 27/28 graden, elke 2 a 3 dagen 40-50% water verversen en veel voeren. Alles verder low-tech. Opeens schoten mijn planten de lucht in.

Ik denk dat de moderne, sterke verlichting het probleem is en blijkbaar heeft het vele water verversen vanwege de discus ervoor gezorgd dat de planten nu opeens wel voldoende stoffen (CO2?) krijgen om goed te groeien.

Ik denk dat de moderne, sterke verlichting het probleem is en blijkbaar heeft het vele water verversen vanwege de discus ervoor gezorgd dat de planten nu opeens wel voldoende stoffen (CO2?) krijgen om goed te groeien.
Ik denk eerder dat je een macro-voeding te kort had en door het meer voeren (want grotere vis) dat nu opgelost is. Maar goed, zonder te meten is dat lastig met zekerheid te zeggen.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan