Wat is er nieuw

water verversen aquarium

Philippem

Member
Lid geworden
28 september 2024
Berichten
7
Leeftijd
44
hallo,

ik vroeg me af hoe jullie het water verversen van jullie aquaria?
Tot nu toe heb ik dit altijd gedaan met een emmer en communicerende vaten maar dat was voor een aquarium van 125l.
Aangezien ik nu binnenkort een aquarium ga hebben van 500l kan je wel begrijpen dat ik een andere techniek ga moeten gebruiken om mijn water wekelijks te verversen en tijdens het indraaien bijna dagelijks, afhankelijk van de waarden dus
- hoe doen jullie dit? Ik heb op internet gezocht en ik vind hier wel een systeem dat interessant (zie foto) is maar ik moet toegeven dat het me niet helemaal duidelijk
1727598875698.png

Dus, hoe doen jullie dit?
Gebruiken jullie ook een pomp, of zijn er nog andere systemen,

alvast bedankt
mvg
philippe
 
Ik deed het altijd met een lange slang. Een tuinslang of bij een grotere bak een dikkere slang en die ging dan richting de afvoer of de tuin.
Gewoon even aanzuigen en klaar.
 
dikke tuinslang (3/4 inch denk ik), JBLkorfje erop om de vissen te beschermen (er is er weleens eentje in de hevelslang verdwenen :(( ), dan afhevelen naar de douche, zelfde slang voor het vullen aan de douchekraan.
Paar plastic klemmen om de slang op zijn plaats te houden, dat hij er niet uit kan schieten.
 
Hier ook een tuinslang de bak in en dan de tuin in en vullen met een tuinslang vanuit de keuken.
Ik weet niet hoeveel je ververst maar ik ververs per bak zo n 165 liter en ben in een goed half uur klaar.
 
ik deed zelf dan ook meteen de bodem afzuigen als ik ging verversen 👌🏼
 
tijdens het indraaien bijna dagelijks, afhankelijk van de waarden
Dit hoef je normaal gesproken niet te doen hoor! 🙂 Het idee van indraaien is dat de bacteriën in je filter zich gaan ontwikkelen. In "vies" water zitten de stoffen die zij daarvoor nodig hebben. De eerste weken kun je wat de waterverversingen betreft daarom lekker achterover leunen. Af en toe wat bacterievoer in de bak gooien (vissenvoer bijv of een dode garnaal, zoiets) en klaar is Kees.

Voor het vullen van de bak is het trouwens handig als je een tuinslang (gardena of zo) kunt regelen die je direct op je kraan aansluit.
 
Dat klopt Cornelius.
Er is me eigenlijk van bij de start van mijn eerste aquarium aangeraden om soil te gebruiken voor redenen die jullie beter weten dan ik🙂
Ik moet toegeven dat ik er nooit verder heb over nagedacht of het anders kon. Kan het anders?
Ik ben dan ook van plan om nu te werken met soil en zand.
 
Soil en zand gaan prima, zolang je ze maar apart van elkaar neerlegt en geen zand op de soil plaatst.
Maar de keuze voor een bodem bepaal je aan de hand van je plantenbestand.
 
Pompje (afbeelding) op tuinslang, tuinslang in gootsteen, pompje aanzetten en water eruit. Pompje uitzetten, tuinslang aansluiten op kraan, kraan aanzetten en water erin.
Tussendoor niet vergeten koffie te drinken.😉
IMG_0665.jpeg

Alleen iets sterkere pomp als op foto, ik heb dacht ik 1000 liter.
 
Ik heb een 300l/u en dat schiet niet echt op.. komt binnenkort ook een 1000l/u ofzo..
 
Pompje (afbeelding) op tuinslang, tuinslang in gootsteen, pompje aanzetten en water eruit. Pompje uitzetten, tuinslang aansluiten op kraan, kraan aanzetten en water erin.
Tussendoor niet vergeten koffie te drinken.😉Bekijk bijlage 380461
Alleen iets sterkere pomp als op foto, ik heb dacht ik 1000 liter.
Zo doe ik het ook, alleen doe ik eerst met een korte slang en een emmer een rondje bodem afzuigen op plekken waar vuil zich verzameld.
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan