Wat is er nieuw

Water verversen en eventuele gevolgen

  • Onderwerp starter Onderwerp starter Deleted member 14272
  • Startdatum Startdatum
D

Deleted member 14272

Guest
Sinds lange tijd ging het goed met mijn vissen tot ze enkele weken geleden regelmatig maar niet overdreven met de kieuwen langs het kienhout schuurden,sinds 3 dagen geleden een kuur met cerpofor dactycid aan het aquariumwater toegevoegd.Uiteraard een flinke bellenstroom toegevoegd en ik merk aan de vissen dat de schuurbewegingen zijn afgenomen,zie er niets meer van.De vissen zijn tijdens deze kuur wat minder actief,maar goed dat hoort erbij.

Wat ik mij nou afvraag is of ik tijdens het water verversen ( totaal 150 liter) per keer niet al teveel "vers" water gebruikt.De dag voor de verversing maak ik een mix van osmose-water en kraanwater en laat dit zo'n 10 uur vooraf beluchten en voeg dit weer toe aan het aquarium,ook wordt het vooraf verwarmd.

Als het ververste water eenmaal in de bak zit en deze weer gevuld is zie ik daarna best nog wel vele luchtbellen die zich laten zien aan de achterwand en op het kienhout.En,,ook op de huid van de vissen,zo nu en dan schieten de vissen even door de bak en zo laten ze de aangehechte zuurstof op hun huid? los.Ik verneem/zie dit tezamen met een slijmerige substantie die dan door het aquarium beweegd.

Mag ik er dan vanuitgaan dat een ieder die ververst ( sommige direct op temperatuur uit de kraan) dat dit een aanslag is op de gevoelige slijmhuid,en dit zou dan misschien niet direct discus gerelateerd zijn maar mogelijk bij elke verversing en welk visbestand dan ook zo gebeuren.En dat er dan door wat ik net verteld de beschermende bacterien die op de slijmhuid zitten door deze verversing verdwijnen door dit schuurgedrag en zo de weg openen voor een infectie.

Voor wat mijzelf betreft laat ik het verversingswater voor nu en in de toekomst wat langer in het opvang aquarium staan onder beluchting en uiteraard verwarming ,net zo lang tot ik geen luchtbellen meer constateer in de opvangbak,hoe denken jullie hierover. misschien komt dit een beetje overeen met het gebruik van oud water,hoorde ik lang geleden wel eens.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik heb al eerder aangegeven dat ik ook in 2 bakken de helft ververs ivm de EI en de EI volgen vrij veel mensen maar ik heb nog nooit gehoord dat d ehelft verversen voor problemen zorgt. Misschien ligt het aan mij maar de link met bacterien zie ik niet zo snel:sorry:
 
Hier nog geen problemen gehad door verversing met osmose/kraanwater.
Misschien kun je proberen om meerdere keren kleine hoeveelheden te verversen. Misschien is er toch een afwijking in de waterwaarden tussen bak en verversingswater waar de vissen gevoelig op reageren.
En aangezien je al aangeeft dat het water op de goede temperatuur is, en ik vermoed gezien het osmosewater ook de juiste hardheid bezit, het niet echt aan het water zelf kan liggen.
Je kunt ook eens nakijken of er tijdens de hele verversing niet in contact gekomen wordt met afgifte van giftige producten, bijvoorbeeld de tuinslang, opvangvat, pomp of dergelijke die een weekmaker ofzo bevatten.

Kieuwen schuren wordt ook in direct verband gelegd met aanwezigheid met nitriet. Maar ik veronderstel als je geen regenwater gebruikt, er geen nitriet in het verversingswater kan zitten, ook gezien de osmose. Al kan indien het osmose toestel niet naar behoren werkt, er ook wel eens problemen optreden. Is de membraan tijdig vervangen, en laat de het toestel regelmatig lopen?
Verder zijn discussen gekend voor hun gevoeligheid, maar dat wordt zo te zien nog even snuffelen naar de oorzaak van dit probleem, 1 ding staat vast: water verversen is zo goed als bewezen gezond in de groei en positief voor het welzijn van de vissen.
 
Ik vraag mij eerder af hoe je het water in de bak laat komen, als dat wat hard erin gaat wordt er veel zuurstof mee genomen met bellen tot gevolg, stroomt het er rustig in dan is dat effect minder.
 
Zie je stukken slijmhuid van de vissen los laten?

Ik meen dat je discus heb? Weet je zeker dat het schuur gedrag door wormen komt? Bij gebruik van medicatie gaat vis meer slijmhuid maken om zich te verdedigen. Door het toevoegen van medicatie gaat het gespuis trachten verder in de slijmhuid te komen. Door dit gaat de vis zich verdedigen dmv meer slijmhuid aanmaken. Ik heb laatst FMC gebruikt ivm parasieten en de volgende dag had ik 1 sluier helemaal wit uitgeslagen. Leken net witte blaren en hele dikke slierten slijmhuid op de vis.

Denk aan de herhaling van de wormenkuur. Omdat je waarschijnlijk zeer hoge tempratuur ivm discus heb, kun je eerder gaan herhalen. De medicatie dood enkel de volwassen wormen.
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan